Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen

Pathologie en IMAI


Opleiding Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PVVAC_4340
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Duces Chantal
  • Van Nuffel Evelyne

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties Bachelor Verpleegkunde of Bachelor Vroedkunde



Studenten moeten in het bezit zijn van het diploma "bachelor in de verpleegkunde" of "bachelor in vroedkunde".

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
VPK_1.04VPK_1.04 - Een gezond evenwicht realiseren tussen de professionele en andere rollen: Onderscheid maken tussen professionele rol en niet-professionele rollen (bv. familie, sociale relaties)- de kwaliteit van de cliëntenzorg niet laten beïnvloeden door niet-professionele rollen- bewuste keuzes maken in functie van het persoonlijk evenwicht.Integreren
VPK_2VPK_2 - De verpleegkundige als KLINISCH BEOORDELAAR EN ZORGVERLENER verleent professioneel verpleegkundige zorg op maat: Verpleegkundige zorg verlenen conform de wet op de verpleegkunde, aangepast aan de specifieke zorgbehoeften/gezondheidsproblemen en de belevingswereld van de cliënt en cliëntsysteem, op basis van wetenschappelijke kennis, klinisch inzicht, expertise en systematiek.Integreren
VPK_2.05"VPK_2.05 - Verpleegkundige zorg verlenen vanuit wetenschappelijk perspectief: Zorg verlenen vanuit een brede theoretische basis en aangepast aan de concrete situaties. Gegevens vanuit verschillende bronnen kritisch beoordelen, er de kern, de verbanden en patronen uithalen en conclusies trekken. "Integreren
VPK_2.09"VPK_2.09 - Verpleegkundige handelingen verantwoord uitvoeren: Totaalzorg verlenen met integratie van de fysieke, psychische, emotionele en sociale aspecten met als doel de cliënt zo snel mogelijk te helpen in het herwinnen van zijn autonomie, gezondheid en/of welzijn. Veiligheid bevorderen en verwikkelingen voorkomen, inclusief in de verplaatsingen, infectiecontrole, eerste hulp en urgentieprocedures. Veilig en menswaardig behandelingen en verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Cliënten en cliëntsysteem informeren, ondersteunen, adviseren en educatie geven. "Integreren
VPK_2.12"VPK_2.12 - Primaire en secundaire preventie toepassen. Preventie op alle niveaus is:‘Bijdragen tot het bevorderen van de gezondheid, tot het voorkomen en herstellen van ziekten, verwikkelingen, psychisch disfunctioneren en tot het voorkomen van ongevallen. De verpleegkundige neemt gepaste structurele en faciliterende maatregelen om gezonde keuzes te ondersteunen (primaire preventie). Ze observeert, detecteert en signaleert vroegtijdig specifieke kenmerken van risicopopulaties (secundaire preventie)."Integreren
VPK_3VPK_3 - De verpleegkundige als ORGANISATOR EN COÖRDINATOR organiseert en coördineert de diverse aspecten van de zorgIntegreren
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren
VPK_6.20VPK_6.20 - Positief bijdragen tot de profilering van het beroep: De verpleegkundige is zich bewust van de rol die hij/zij kan spelen in de maatschappelijke beeldvorming over de verpleegkundige en draagt bij tot een positieve beeldvorming over de verpleegkunde.Integreren
VPK_6.21VPK_6.21 - Open staan voor het economisch, sociaal en ethisch beleid binnen de gezondheidszorg: Student staat open voor tendensen en evoluties in het sociaal, economisch en ethisch beleid. Student is zich bewust van de gevolgen van het verpleegkundig handelen op economisch, sociaal en ethisch vlak en levert van daaruit een bijdrage in cliëntenbesprekingen en discussies’.Integreren

Leerresultaten

De student kan de geziene leerstof op een deskundige manier toepassen in het werkveld; hij/zij heeft inzicht in de problematiek van de gespecialiseerde leerstof.

De student kent de zeer specifieke pathologie van het zuiden waardoor ze op een professionele manier kan handelen. Hij/zij kent de specifieke noden van deze groep mensen waardoor ze op een efficiënte en veilige manier (voor haar en voor de patiënt) zorgen kan toedienen. Hij/zij kan de gehele zorg organiseren en coordineren vanuit een degelijke kennis in zeer specifieke situaties.

De student kent het belang van laboratorium onderzoeken en kan deze ook toepassen in interpreteren

Inhoud

Pathologie en IMAI (Integrated Management of Adult Illness):  



Algemene pathologie 4STP

1. Malaria Reizigersdiarree

2. Diarree in de tropen

3. Virale hemorragische koorts

4. Slaapziekte (Afrikaanse, ziekte van Chagas)

5. Leishmaniasis

6. Lepra

7. Meningitis

8. Pest

9. Rabiës

10. Rickettsiosen

11. Bartonellosis Carrión disease Trench Fever Cat scratch disease

12. Tuberculose

13. Typhoid fever

14. Seksueel overdraagbare aandoeningen

15. HIV 16. Huidziekten

17. Borreliosis

18. Leptospirosis

19. Rat bite fever

20. Trachoma

21. Anthrax

22. Brucellose

23. Melioidose

24. Tularemie

25. Listeriose

26. Poliomyelitis

28. Worminfecties

29. Erfelijke bloed ziekten

30. Vaccinaties 





Algemene chirurgie 

1. Basisprincipes

2. Behandeling van shock

3. Chirurgische behandeling van: Aangezicht Thorax Gastro-intenstinaal stelsel Uro-genitaal stelsel

4. Pediatrische chirurgie

5. Orthopedie en traumatologie

6. Fixatietechnieken en het aanleggen van gipsen



Laboratorium en parasitologie onderzoeken

Inleiding

Medische helminthologie

Medische protozoologie

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Algemene chirurgie

Cursussen

  • Cursus
Algemene pathologie
  • Cursus
  • Evaluatie




    Algemene chirurgie
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Algemene pathologie
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%