Hoofdpagina | Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen
Culturele factoren bij gezondheid en ziekte
Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen |
2011-12 |
nvt |
PVVAC_4338 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Duces Chantal
- Van Nuffel Evelyne
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Bachelor Verpleegkunde of Bachelor Vroedkunde
Studenten moeten in het bezit zijn van het diploma "bachelor in de verpleegkunde" of "bachelor in vroedkunde".
Eindcompetentie
VPK_1 | VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudes | Integreren |
VPK_1.01 | VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheid | Integreren |
VPK_1.01.1 | VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen. | Integreren |
VPK_1.01.3 | VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie. | Integreren |
VPK_1.03 | VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteem | Integreren |
VPK_4 | VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen. | Integreren |
VPK_4.15 | "VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen:
De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’.
Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk.
" | Integreren |
VPK_5 | VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflicten | Integreren |
VPK_5.18 | VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen. | Integreren |
VPK_6 | VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid. | Integreren |
VPK_6.19 | VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid. | Integreren |
Leerresultaten
De student kan de geziene leerstof op een deskundige manier toepassen in het werkveld; hij/zij heeft inzicht in de problematiek van de gespecialiseerde leerstof.
De student weet welke relatie er bestaat tussen de verschillende religies en ziekte en gezondheid. Zij heeft noties van antropologie, vooral gericht naar het verpleegkundig handelen.
De student kan op een gepaste manier anticiperen op de verschillende religies.
Inhoud
Specificiteit van de zorg vanuit religieuze culturen.
1. Inleiding
2. Een stukje geschiedenis
3. Mensvisie in de zorg
4. Geloof en gezondheid
5. Spirituele biografie: een zorgtaak?
6. Transculturele zorg
7. Zorg voor de joods zieken
8. Zorg voor de zieke christenen
9. Zorg voor de zieke moslims
10. Zorg voor de zieke hindoes
11. Zorg voor de zieke boeddhisten
12. Transculturele communicatie
Cultuur en gezondheid in samenwerking met CIMIC (centrum voor Intercultureel Management en Internationale communicatie)
1. Inleiding
2. De huidige westerse geneeskunde als product van de moderniteit
3. Concepten van interculturele communicatie
4. Ayurveda: de kunst van het leven
5. Beelden van sjamaan
6. Verwerking van trauma's, stress management in collectieve crisissituaties
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cultuur en gezondheid
Cursussen
Specificiteit van de zorg vanuit religieuze culturen
Cursus
Evaluatie
Cultuur en gezondheid |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | | Specificiteit van de zorg vanuit religieuze culturen |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |