Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen

Culturele factoren bij gezondheid en ziekte


Opleiding Postgraduaat verpleegkunde/vroedkunde en andere culturen Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer PVVAC_4338
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Duces Chantal
  • Van Nuffel Evelyne

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties Bachelor Verpleegkunde of Bachelor Vroedkunde



Studenten moeten in het bezit zijn van het diploma "bachelor in de verpleegkunde" of "bachelor in vroedkunde".

Eindcompetentie

VPK_1VPK_1 - De verpleegkundige als PERSOON handelt naar beroepsspecifieke attitudesIntegreren
VPK_1.01VPK_1.01 - Verantwoordelijkheid, kritische ingesteldheid, aanpassingsvermogen en stressbestendigheidIntegreren
VPK_1.01.1VPK_1.01.1 - Empathie: Bewust zijn van anderen (collega’s, patiënten/cliënten, cliëntsysteem) in eigen omgeving en rekening houden met hun referentiekader, gevoelens, behoeften en wensen.Integreren
VPK_1.01.3VPK_1.01.3 - Kritische ingesteldheid: Voortdurende kritische reflectie op eigen handelen/ eigen positie.Integreren
VPK_1.03VPK_1.03 - Ethisch en juridisch verantwoord verpleegkundig handelen: Inzicht hebben in eigen grenzen, waarden en normen- respect hebben voor de persoonlijkheid, waarden en normen van anderen- handelen op een deskundige, menswaardige en juridisch verantwoorde wijze in functie van het welzijn van het cliëntsysteemIntegreren
VPK_4VPK_4 - De verpleegkundige als PROFESSIONAL levert een bijdrage aan het bevorderen van de kwaliteit van de verpleegkundige zorg: Zich verder professioneel ontwikkelen en de kwaliteit van de verpleegkundige zorg verhogen.Integreren
VPK_4.15"VPK_4.15 - Zich professioneel ontwikkelen: De verantwoordelijkheid opnemen voor eigen professionele ontwikkeling en ‘levenslang leren’. Gebruik maken van verpleegkundig wetenschappelijke vakliteratuur: kritisch lezen, analyseren, vergelijken en de betekenis ervan herkennen en afleiden voor de (eigen) verpleegkundige praktijk. "Integreren
VPK_5VPK_5 - De verpleegkundige als LID VAN HET TEAM werkt intra- en interprofessioneel samen om de visie en de doelen van de zorg te realiseren: Vanuit erkenning van- en respect voor ieders deskundigheid een actieve bijdrage leveren aan het gezamenlijke doel, nl. optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg met oog voor kwaliteitsnormen- meewerken aan het voorkomen en oplossen van problemen en conflictenIntegreren
VPK_5.18VPK_5.18 - Interprofessionele relaties opbouwen en samenwerken in het kader van gemeenschappelijke zorgdoelstellingen: Vanuit kennis van en respect voor deskundigheidsgebieden van de verschillende disciplines in het team overleggen met als doel optimale totaalzorg en continuïteit in de zorg, met oog voor kwaliteitsnormen.Integreren
VPK_6VPK_6 - De verpleegkundige als LID VAN DE SAMENLEVING vervult een rol in de samenleving in functie van gezondheid en welzijn: Openstaan voor diversiteit in de samenleving en de verpleegkunde als beroep kaderen in het brede gezondheidszorg- en welzijnsbeleid.Integreren
VPK_6.19VPK_6.19 - Open staan voor diversiteit in de samenleving: De verpleegkundige benadert zowel collega’s gezondheidswerkers als de cliënt en zijn omgeving vanuit een fundamenteel respect voor ieders persoonlijke, sociale, culturele, etnische en religieuze eigenheid.Integreren

Leerresultaten

De student kan de geziene leerstof op een deskundige manier toepassen in het werkveld; hij/zij heeft inzicht in de problematiek van de gespecialiseerde leerstof.

De student weet welke relatie er bestaat tussen de verschillende religies en ziekte en gezondheid. Zij heeft noties van antropologie, vooral gericht naar het verpleegkundig handelen.

De student kan op een gepaste manier anticiperen op de verschillende religies.


Inhoud

Specificiteit van de zorg vanuit religieuze culturen.

1. Inleiding

2. Een stukje geschiedenis

3. Mensvisie in de zorg

4. Geloof en gezondheid

5. Spirituele biografie: een zorgtaak?

6. Transculturele zorg

7. Zorg voor de joods zieken

8. Zorg voor de zieke christenen

9. Zorg voor de zieke moslims

10. Zorg voor de zieke hindoes

11. Zorg voor de zieke boeddhisten

12. Transculturele communicatie



Cultuur en gezondheid in samenwerking met CIMIC (centrum voor Intercultureel Management en Internationale communicatie)

1. Inleiding

2. De huidige westerse geneeskunde als product van de moderniteit

3. Concepten van interculturele communicatie

4. Ayurveda: de kunst van het leven

5. Beelden van sjamaan

6. Verwerking van trauma's, stress management in collectieve crisissituaties

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cultuur en gezondheid

Cursussen

  • Cursus
Specificiteit van de zorg vanuit religieuze culturen
  • Cursus
  • Evaluatie




    Cultuur en gezondheid
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
    Specificiteit van de zorg vanuit religieuze culturen
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%