Hoofdpagina | Postgraduaat intercultureel management, specialisatie Latijns-Amerika
Latijns-Amerika
Postgraduaat intercultureel management, specialisatie Latijns-Amerika |
2011-12 |
nvt |
PG-CIMIC-LAT_176 |
10 |
300 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Pass / Fail |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
- Nederlands
- Engels
- Frans
- Spaans
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Werkcollege
- Zelfstudie
- Groepswerk
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs - beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen - staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft - is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
Eindcompetentie
Leerresultaten
- de student kan vanuit het concept van cultuur-etnische identiteit duiding geven aan de geschiedenis en de politieke actualiteit van het Latijns Amerikaanse continent;
- de student is in staat om de brede politieke, economische en culturele context in geselecteerde Latijns Amerikaanse landen te duiden aan de hand van case studies die aan bod kwamen in de module;
- de student weet de brede stromingen, ontwikkelingen en problemen op het continent te duiden en een plaats te geven in de geglobaliseerde wereld;
- de student is in staat om de actualiteit van de ontwikkelingen op het continent historisch te situeren vanuit een postkoloniale erfenis en gedachtegoed.
Inhoud
Modulebegeleiding: Nele Dutry en Annick Moonen.
1. INTRODUCTIE OP HET CONTINENT.
1.1. Inleiding op Latijns - Amerika. (Nele Dutry & Annick Moonen)
1.2. Latijns Amerika in het tijdperk van de globalisering: machten en tegenkrachten. (Alma De Walsche en Raf Stassen)
1.3. Inheems voortgaan in de Andes (Koen De Munter)
1.4. Etniciteit en identiteit in Latijns Amerika vandaag. (Michiel Baud)
1.5. De economische integratie in Latijns-Amerika: zijn impact (invloed) op de armoede.
(German Calfat)
1.5. Globalisering, mensenrechten en grondstoffen (Daan Janssens)
1.6. Religie in Latijns- Amerika: over syncretisme en de smeltkroes van religieuze belevingsvormen. (Veerle Declercq)
1.7. De Latijns-Amerikaanse literatuur: Carlos Fuentes en de Latijns-Amerikaanse neobarok. (Reindert Dhondt
1.8. De Latijns-Amerikaanse film. (Ilse Van Baelen)
2. LANDEN en/of THEMA SPECIFIEK
2.1. Brazilië (Greet Wouters)
2.2. Colombia: lessen in weerbaarheid. (Helena ter Ellen)
2.3. Guatemala: Leefwereld van de Maya-Achi in Rabinal (Elisabeth Biesemans en Bert Janssens)
2.4. Gender, Labour and Globalization in Guatemala. (Ana Rivas)
2.5. Guatemala and the Politics of (Recent) Memory. (Ven de la Cruz)
2.4. Ecuador : de politieke, economische en sociale actualiteit in Ecuador en "ideosincracia". (Luc Spanhove)
2.5. Venezuela (Sophie Blancke)
2.6. Gender in Latijns-Amerika (Ypeij)
3. DE LATIJNS-AMERIKAABSE GEMEENSCHAP IN BELGIË
3.1. De Latijns-Amerikaanse gemeenschap in België. (Ursula Jaramillo)
4. VERWERKINGSAVOND. (Annick Moonen en Nele Dutry)
Doelen
We verkennen het Latijns-Amerikaanse continent vanuit twee sporen: het historische en het cultureel-etnische. Vanuit het historische perspectief reflecteren we over de volgende vragen: hoe zwaar weegt de koloniale erfenis? Wat is het verschil tussen de koloniale en postkoloniale periode? In hoeverre is het huidige Latijns-Amerika gevangene van zijn eigen verleden? En welke tegenstromen proberen een eigen koers uit te zetten? Vanuit het cultureel-etnische perspectief, kijken we terug op verzwegen genocide(s), onderdrukking, ontkenning of gedwongen assimilatie… en stellen we vast dat ondanks alles de inheemse culturen niet verdwenen zijn. Hoe “anders” zijn deze “pueblo’s originarios”, de oorspronkelijke bewoners van het Latijns-Amerikaanse continent? Waaraan danken ze hun vitaliteit, authenticiteit en overlevingskracht? En welke rol hebben etniciteit en culturele identiteit nog te spelen in de geglobaliseerde 21e eeuw?
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |