Hoofdpagina | Postgraduaat interculturele communicatie
Interculturele communicatie
Postgraduaat interculturele communicatie |
2011-12 |
nvt |
PG-CIMIC-ICC_693 |
15 |
450 uur |
|
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Pass / Fail |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs - beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen - staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft - is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
Eindcompetentie
Leerresultaten
- de student is vertrouwd met de basisconcepten van de interculturele communicatie; - de student kan de complexiteit van interculturele communicatieprocessen duiden vanuit verschillende perspectieven en referentiekaders; - de student is in staat om oplossingsstrategieën uit te werken voor een optimale communicatie; - de student kan de aangeboden concepten van interculturele communicatie toepassen in de eigen professionele en persoonlijke omgeving; - de student is in staat om maatschappelijke en persoonlijke processen van interculturele beeldvorming, Stereotypering en vooroordelen te herkennen, te beschrijven en kritisch te beoordelen vanuit een ethisch relationeel en dialogisch referentiekader; - de student aanvaardt de andere als een coherent maar een meervoudig individu en gaat tactvol om met onverwachte reacties; - de student kan de eigen ervaringen met interculturele leersituaties en beproefde oplossingen communiceren met collega’s, vakgenoten, en leken; - de student weet beter om te gaan met de kracht van de interculturele diversiteit in zijn/haar eigen werkomgeving en leefsituatie; - de student is vertrouwd met het principe en de praktijk(en) van het storytelling en/of orale/mondelinge geschiedenis.
Inhoud
De globalisering van onze samenleving, parallel met een reeks andere historische ontwikkelingen, resulteert in een verhoogd belang van ‘cultuur’. In combinatie met een ideologisch dogma dat cultuur een belangrijk goed is – iets wat beschermd en gerespecteerd en onder geen beding ‘afgenomen’ mag worden - leidt dit tot het toekennen van een zeer centrale plaats aan elementen als ‘eigenheid’, ‘identiteit’, ‘traditie’, ‘afkomst’. Echter, ondanks de inflatie van deze begrippen en ondanks de proliferatie aan trainingscursussen en publicaties, blijft dit domein in de greep van de grootst denkbare terminologische en theoretische vaagheid. In deze module trachten we al te boude veralgemeningen en vereenvoudigde communicatiemodellen achter ons te laten en te vertrekken vanuit de concrete realiteit van de steeds variabele en onregelmatige interculturele communicatieprocessen. We overlopen een aantal theoretische concepten van interculturele communicatie. Stellen vragen bij de focus of verbondenheid van taal en integratie als een soort dogma. Overlopen het huidige inburgeringbeleid en de factoren (onderwijs, arbeid, gezondheid, …) die dit beïnvloeden. Staan stil bij het vraagstuk van de sociale cohesie en de “nieuwe” stedelijke samenleving(en). Wat betekent beeldvorming (stereotypering) in dit alles en hoe geven we een stem aan de stemloze? Uiteindelijk gaan we ook de praktijk(en) op zoeken, o.a. in een Busselweekend op zoek naar de positieve energieën in de onderbuik van de stad en hebben er wel heel onverwachte ontmoetingen, trekken een dag door Gent, worden geconfronteerd met wel werkende modellen waarbij uitsluiting mechanismen in cruciale levensdomeinen worden bestreden en bezoeken we Stadsklap – een inburgeringtraject -in Antwerpen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
- Reader Interculturele Communicatie
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie