Hoofdpagina | Postgraduaat in cultuur en economie
Cultuur en economie
Postgraduaat in cultuur en economie |
2011-12 |
nvt |
PG-CIMIC-ECO_2600 |
15 |
450 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Pass / Fail |
Ja |
|
Docenten
- Bastiaens Jozef
- Andries Nele
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Groepswerk
- Studiereis/excursie
- Zelfstudie
- Werkcollege
Begincompetentie
- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs - beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen - staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft - is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren
Eindcompetentie
Leerresultaten
- de student is zich bewust van de geglobaliseerde wereld waarin hij/zij in leeft en van de economische impact ervan;
- de student kan zich een beeld vormen en een eigen kritische analyse maken van de verschillende economische paradigma’s, ideologieën en concepten zoals die zich door de tijden heen hebben ontwikkeld;
- de student is vertrouwd met concepten van diversiteitmanagement en weet deze toe te passen in de eigen professionele context;
- de student is in staat om het gangbare economisch paradigma kritisch te bevragen;
- de student beschikt over de analytische vaardigheden om economische en sociale ongelijkheden zowel binnen de eigen samenleving als in een geglobaliseerde context van Noord Zuid relaties te duiden.
Inhoud
Modulebegeleiding: Guido Minne.
1. ALGEMEEN KADER & BASISBEGRIPPEN
1.1. Inleiding economie: over markten en prijzen, efficiëntie en gelijkheid. (Koen Decancq)
1.2. Economische paradigma’s, ideologieën en concepten zoals die zich door de tijden heen hebben ontwikkeld. (Guido Erreygers)
1.3. Van eiland tot wereld: De krediet- en economische crisis. (Dirk Barrez)
!! Opgelet: deze les wordt gegeven in 1ste trimester op 06/10/2009
1.4. Internationale globalisering als economisch en cultureel gebeuren. (Jos Van Pellicom)
1.5. BMW en Jihad. Een economische analyse van identiteit en cultuur”? (Tom Truyts)
1.6. Kritiek als des-organisatie. (Suzan Langenberg)
1.7. Meerstemmigheid: organiseren met verschil. (Maddy Janssens)
2. CASESTUDIES
2.1. Landbouw, voeding en voedselzekerheid
“Business as usual?”: wanneer de boer een agrarisch ondernemer wordt… (Joost Dessein)
2.2. Bedrijven en (bedrijfs)culturen
2.2.1. Evenredige arbeidsdeelname en diversiteit. (Michiel Van de Voorde)
!! Opgelet: deze les wordt gegeven in 1ste trimester op 12/11/2009
2.2.2. Groeien in het buitenland. (Luc De Haes)
2.2.3. De beschavende werking van de hypocrisie: over maatschappelijk: verantwoord ondernemen in België. (Peter Wollaert)
2.2.4. Participatie: varen tussen Scylla en Charybis....: is een andere invulling van arbeid wenselijk en mogelijk? (Anne Snick)
2.2.5. Werkloos zijn is hard werken – een verhaal over sociale economie. (Paul Blondeel)
!! Opgelet: deze les wordt gegeven in 1ste trimester op 01/10/2009
2.3 Bedrijfsbezoek.
3. ILLUSTRATIES WERELDWIJD
3.1. Markten in een Afrikaanse context: “een kom tomaten en twee kruiken bier”. (Joost Dessein)
!! Opgelet: deze les wordt gegeven in 1ste trimester op 14/12/2009
3.2. Economische ontwikkeling en sociale en culturele verklaringen in Zuid- en Oost-Azië. (Patrick Van Durme)
3.3. De ‘comodificatie’ van water. (Johan Verstraete)
4. VERWERKINGSAVOND. (Guido Minne)
Doelen
Wat ons in deze module vooral zal bezighouden is de vraag naar de relatie tussen economie en cultuur: in hoeverre is de economie, in zijn verscheidenheid van vormen, ‘ingebed’ (“embedded”) in de culturele en sociale onderbouw van gemeenschappen? Karl Polany beschreef in de jaren 1950 het kapitalisme als een historische anomalie omdat, terwijl eerdere economische stelsels “ingebed” werden in een netwerk van sociale relaties, deze relatie met de ingang van het kapitalisme wordt omgekeerd: sociale relaties worden voortaan gedefinieerd door economische wetmatigheden. Zijn overtuiging – overigens wel gecontesteerd door heel wat ‘klassieke’ economen — was dat sociale regels van reciprociteit (ruileconomie), retributie en gemeenschapsverplichtingen historisch heel wat meer frequent voorkwamen dan marktrelaties. Door de “great transformation” van de industriële revolutie zouden alle vormen van economische interacties met de ander ten gronde zijn veranderd. Naast structurele transformaties van de relatie cultuur en economie staan we ook stil bij de globalisering van economieën en de gevolgen daarvan voor economische, organisatorische en culturele ontwikkelingen. De onderliggende ethische discussies en morele vraagstellingen – wat is een rechtvaardige economie? Kunnen kernwaarden een plaats krijgen in een op winst gestoelde markt? Hoe definiëren we armoede en ongelijkheid? Wat moeten we verstaan onder internationaal management, maatschappelijk verantwoord ondernemen? En is het zinvol en/of aangewezen dat bedrijven rekening zouden houden met andere culturele waarden en zingevingsystemen? Zo ja, hoe?... — zijn nooit ver weg.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
- Reader Cultuur & Economie
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans - deel 1 | Tweede examenperiode (juni) | Geïntegreerde evaluatie | 100% | |