Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Network Technology 1
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_4834 |
6 |
180 uur |
|
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Een leerresultaat van het vak "Inleiding tot de ICT Infrastructuur", met name het zonder hulpmiddelen behalve potlood en papier overzichtelijke en makkelijk te verifiëren omzettingen van getallen tussen 0 en 255 tussen het binaire en hexadecimale talstelsels kunnen maken, is een noodzakelijke beginvoorwaarde. Verder moet de student goed vertrouwd zijn met basiseigenschappen van positionele talstelsels, met name het vermenigvuldigen of delen door het grondtal van het talstelsel. Ook de wiskundige modulo bewerking moet goed gekend zijn.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_06 | IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_04 | IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_09 | IM_BS_IMS_09 - Computernetwerken ontwerpen en configureren. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_09 | IM_BS_IMS_09 - Computernetwerken ontwerpen en configureren. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student kan het functioneren van verschillende netwerktoepassingen, -toestellen en -technologieën zoals domeinnaam resolutie en e-mail, routers, switches en 10/100/1000BASE-T ethernet beschrijven aan de hand van het OSI en TCP/IP model en met behulp van enkele basiscommando's en een protocol analyse een eerste controle doen van het al dan niet functioneren van deze netwerkapplicaties. Bij opsporen van problemen stelt de student eerst een hypothese op en probeert die dan aan de hand van eenvoudige testen en commando's te bewijzen of te ontkrachten. Indien de hypothese niet bevestigd kan worden, moet een nieuwe hypothese opgesteld worden en begint het proces van voor af aan totdat de fout in het netwerk geïdentificeerd is en opgelost kan worden.
De student kan als lid van een team een eenvoudig netwerk ontwerpen en installeren, de nadruk ligt vooral bij
- het plannen van de verschillende subnetten zodat de verschillende eindstations elk een uniek IP adres krijgen
- het kiezen van een geschikt routing protocol dat ervoor zorgt dat
- de routers op een veilige manier informatie over deze subnetten kunnen uitwisselen
- er bij de uitval van een verbinding er zeer snel naar een alternatief pad overgeschakeld wordt zonder manuele interventie
- het opnemen van verantwoordelijkheid voor de veiligheid en correct functioneren van zijn deel van het netwerk en het uitwisselen van relevantie informatie met anderen in en buiten het team.
De student stelt een planning op om de leerstof bij te houden en past deze aan als blijkt dat hij de moeilijkheidsgraad van de lab oefening te laag inschat. Hij houdt zijn vooruitgang bij in een portfolio en houdt rekening met de opmerkingen van de docent in verband met deze portfolio.
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel wordt onderwezen aan de hand van de eerste twee hoofdstukken van het Cisco Certified Network Associate curriculum, Exploration versie; "Networking Fundamentals" en "Routing Protocols and Concepts". Volgende thema's vormen de basis van dit opleidingsonderdeel:
- basisbegrippen netwerken (zoals lan, wan, vpn, bandbreedte, ...),
- referentie- en protocolmodellen (osi-model, tcp/ip-model, udp, tcp, arp, ...),
- netwerkapparatuur (zoals routers en switches, utp-bekabeling, ...)
- IP adressering (subnetting).
Nadien gaan we verder in op een aantal onderwerpen. Hoofdzakelijk routing wordt verder toegelicht. De studenten leren verschillende routingprotocollen van elkaar onderscheiden (RIP, EIGRP en OSPF), leren routers programmeren. Dit omhelst kleine netwerken met een beperkt aantal routers en subnetten.
Met behulp van de portfolio houdt de student zijn vooruitgang in het maken van de lab oefeningen en het afleggen van de chapter testen bij.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
- Praktijkmateriaal
- Toegepaste Software
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen met computer | 50% | Het mondeling examen wordt niet vooraf gegaan door een schriftelijke voorbereiding. | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 25% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 50% | Het mondeling examen wordt niet vooraf gegaan door een schriftelijke voorbereiding. |