Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Network Technology 1


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_4834
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

Onderwijstaal

  • Engels

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Een leerresultaat van het vak "Inleiding tot de ICT Infrastructuur", met name het zonder hulpmiddelen behalve potlood en papier overzichtelijke en makkelijk te verifiëren omzettingen van getallen tussen 0 en 255 tussen het binaire en hexadecimale talstelsels kunnen maken, is een noodzakelijke beginvoorwaarde. Verder moet de student goed vertrouwd zijn met basiseigenschappen van positionele talstelsels, met name het vermenigvuldigen of delen door het grondtal van het talstelsel. Ook de wiskundige modulo bewerking moet goed gekend zijn.

    Eindcompetentie

    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
    IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
    IM_AC_06IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Elementair niveau
    IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Elementair niveau
    IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
    IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Elementair niveau
    IM_BS_IMS_04IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Elementair niveau
    IM_BS_IMS_09IM_BS_IMS_09 - Computernetwerken ontwerpen en configureren.Elementair niveau
    IM_BS_IMS_09IM_BS_IMS_09 - Computernetwerken ontwerpen en configureren.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De student kan het functioneren van verschillende netwerktoepassingen, -toestellen en -technologieën zoals domeinnaam resolutie en e-mail, routers, switches en 10/100/1000BASE-T ethernet beschrijven aan de hand van het OSI en TCP/IP model en met behulp van enkele basiscommando's en een protocol analyse een eerste controle doen van het al dan niet functioneren van deze netwerkapplicaties. Bij opsporen van problemen stelt de student eerst een hypothese op en probeert die dan aan de hand van eenvoudige testen en commando's te bewijzen of te ontkrachten. Indien de hypothese niet bevestigd kan worden, moet een nieuwe hypothese opgesteld worden en begint het proces van voor af aan totdat de fout in het netwerk geïdentificeerd is en opgelost kan worden.


    De student kan als lid van een team een eenvoudig netwerk ontwerpen en installeren, de nadruk ligt vooral bij



    • het plannen van de verschillende subnetten zodat de verschillende eindstations elk een uniek IP adres krijgen

    • het kiezen van een geschikt routing protocol dat ervoor zorgt dat

      • de routers op een veilige manier informatie over deze subnetten kunnen uitwisselen

      • er bij de uitval van een verbinding er zeer snel naar een alternatief pad overgeschakeld wordt zonder manuele interventie



    • het opnemen van verantwoordelijkheid voor de veiligheid en correct functioneren van zijn deel van het netwerk en het uitwisselen van relevantie informatie met anderen in en buiten het team.


    De student stelt een planning op om de leerstof bij te houden en past deze aan als blijkt dat hij de moeilijkheidsgraad van de lab oefening te laag inschat. Hij houdt zijn vooruitgang bij in een portfolio en houdt rekening met de opmerkingen van de docent in verband met deze portfolio.

    Inhoud

    Dit opleidingsonderdeel wordt onderwezen aan de hand van de eerste twee hoofdstukken van het Cisco Certified Network Associate curriculum, Exploration versie; "Networking Fundamentals" en "Routing Protocols and Concepts". Volgende thema's vormen de basis van dit opleidingsonderdeel:


    • basisbegrippen netwerken (zoals lan, wan, vpn, bandbreedte, ...),

    • referentie- en protocolmodellen (osi-model, tcp/ip-model, udp, tcp, arp, ...),

    • netwerkapparatuur (zoals routers en switches, utp-bekabeling, ...)

    • IP adressering (subnetting).


    Nadien gaan we verder in op een aantal onderwerpen. Hoofdzakelijk routing wordt verder toegelicht. De studenten leren verschillende routingprotocollen van elkaar onderscheiden (RIP, EIGRP en OSPF), leren routers programmeren. Dit omhelst kleine netwerken met een beperkt aantal routers en subnetten.

    Met behulp van de portfolio houdt de student zijn vooruitgang in het maken van de lab oefeningen en het afleggen van de chapter testen bij.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Uitrustings- en werkmateriaal

    • Praktijkmateriaal
    • Toegepaste Software

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Mondeling examen met computer50% Het mondeling examen wordt niet vooraf gegaan door een schriftelijke voorbereiding.
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer25%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio25%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer50% Het mondeling examen wordt niet vooraf gegaan door een schriftelijke voorbereiding.