Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Visual Storytelling
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_5275 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Rutten Kathleen
- Heerinckx David
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Visualiseren 2 en Tweedimensionale vormgeving 2.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Integratieniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
IM_AC_05 | IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren. | Integratieniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
IM_BS_IMD_01 | IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Integratieniveau |
Leerresultaten
Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.
Blijft doelgericht functioneren in veranderde omstandigheden (mensen, middelen, doelen en procedures).
Bedenkt alternatieve ideeën, voorstellen, oplossingen en acties en werkt ze uit.
Werkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor detail en afwerking.
Neemt adequate beslissingen.
Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.
Verzamelt nieuwe en relevante informatie in een competitieve omgeving.
Is in staat out-of-the-box te denken.
Legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.
Komt tot een gefundeerd oordeel rekening houdend met consequenties.
Betrekt mogelijke neveneffecten of consequenties van standpunten in zijn/haar overwegingen.
Verwerven en verwerken van informatie.
Raadpleegt informatiebronnen eigen aan het vakgebied.
Integreert de nieuwe inzichten in de eigen kennis.
Verwerkt de geïntegreerde informatie duidelijk in de meest geschikt vorm.
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.
Stelt zijn eigen functioneren en de werking van de organisatie in vraag.
Herkent sterktes en zwaktes in eigen functioneren en de werkomgeving.
Formuleert verbeterpunten.
Stuurt de eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.
De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.
Past de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).
Klantgericht denken en handelen.
Verdiept zich in de situatie en het standpunt van de andere.
Onderneemt acties vanuit het begrip van de situatie en het standpunt van de andere om de samenwerking te optimaliseren.
Communiceert anticiperend en adequaat.
Bepaalt de concrete informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische, tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
Bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep de meest geschikte communicatiekanalen
Initiatief nemen.
Anticipeert op problemen, crisissituaties.
Ziet kansen, oplossingen, alternatieven.
Onderneemt gepaste actie.
Handelen vanuit ethische en deontologische principes.
Houdt zich aan de deontologische regels.
Handelt volgens de regels van de professionele ethiek.
Handelt integer en respectvol.
Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.
Vertaalt het scenario en storyboard in een realistisch creatief concept.
Maakt het concept productieklaar, rekening houdend met budget en technische specificaties.
Zet media creatief in met het oog op een relevante gebruikerservaring.
Houdt rekening met problemen van juridische aard.
Inhoud
Tijdens voorgaande jaren heeft de student via verschillende media geleerd om een visuele boodschap over te brengen. Hij breidt deze kennis nu verder uit door gebruik te maken van film-en videotechniek.
De student leert een verhaal te brengen door gebruik te maken van bewegend beeld. De inhoud is gebaseerd op de inhoud van 2 dimensionale vormgeving 1 en 2 en visualisatie 1, 2 en 3 en diept de praktische kennis opgedaan tijdens de voorgaande jaren verder uit. Het toepassen van audiovisuele technieken.
De student is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
De student structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat.
Hij plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader.
De student past de principes van grafische vormgeving toe.
De student past de vormtaal van bewegend beeld toe.
De student is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en
aanverwante disciplines in een internationale context. Hij structureert,
presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat
waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat. De student plaatst
zijn grafische output in een breed cultureel kader en past de principes
van grafische vormgeving toe.
De student past de vormtaal van bewegend beeld toe.
De student verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.
Inzicht verwerven in beeldtaal en praktische toepassingen hierop. De inhoud is gebaseerd
op de inhoud van visualiseren 1 en 2 en tweedimensionale vormgeving 1 en
2 en diept de praktische kennis opgedaan tijdens de voorgaande jaren
verder uit.
Het toepassen van audiovisuele technieken.
Volgende specifieke competenties worden aangereikt en verder uitgediept:
- Het suggereren van beweging.
- Werken met bewegend beeld.
- Gebruikmaken van verschillende teken technieken met verschillende materialen.
- Kunnen werken met kleur om een bepaalde sfeer op te roepen en een bepaalde look & feel te bewerkstelligen.
- Snelschetsen.
- Kunnen communiceren d.m.v. snelschetsen.
- Het opmaken van een storyboard.
- Camerahoeken en filmtechnieken.
- Het kunnen vertellen van een verhaal door middel van bewegend beeld.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | De student krijgt een specifieke opdracht en komt daarvan mondeling rapport uitbrengen tijdens het examen. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 100% | Studenten geven een (digitale) portfolio af. |