Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Audiovisuele technieken
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_273 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
De eindcompetenties van Photoshop 2, Vector design 2, Tweedimensionale vormgeving 2.
Eindcompetentie
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
IM_AC_06 | IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
IM_AC_06 | IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_06 | IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.
Herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.
Luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.
Kent de werkmethoden van de werkomgeving en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen.
Besteedt tijd aan het uitzoeken hoe iets moet, probeert nieuwe werkmethoden onder de knie te krijgen.
Stuurt de eigen aanpak bij op basis van feedback en nieuwe inzichten.
Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.
Aanvaardt groepsbeslissingen.
Houdt rekening met de mening van anderen.
Voert toegewezen opdrachten uit.
Neemt voorbereid deel aan werkoverleg/vergadering.
Pleegt overleg.
Steunt de voorstellen van anderen en bouwt daarop voort om tot een gezamenlijk resultaat te komen.
Draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat (bv. wisselt informatie uit en deelt informatie).
Initiatief nemen.
Zoekt uit zichzelf naar informatie.
Werkt problemen die zich voor doen zelf af, binnen het kader van de opdracht.
Anticipeert op problemen, crisissituaties.
Handelen vanuit ethische en deontologische principes.
Handelt respectvol.
Respecteert gemaakte afspraken.
Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.
Is zich bewust van de juridische aspecten m.b.t. IT-en auteurswetgeving en privacy.
Kent principes van animatie.
Kent technische formaten.
Realiseert zowel visueel, tekstueel als digitaal een creatief concept.
Vertaalt animatieprincipes naar motion design.
Kiest voor specifieke technische formaten.
Inhoud
De student leert de regels van montage voor videoproducties, van bewegend beeld, van animaties, van visuele effecten en audio.
- montage aan de hand van een storyboard
- harde overgangen
- wipes en transparanties
- synchronisatie
- vaktermen (PAL, NTSC,...)
- beeldgrootte
- resolutie en beeldcompressie
- beeldovergangen
- gebruik van tekst
- audio
- geavanceerde montagetechnieken
- driepuntsbewerking - vierpuntsbewerking
- split-edit, ripple delete
- video-export
- in- en outfaden van audio
- audioclips synchroniseren met het beeld
- importeren en invoegen van tekst en afbeeldingen in de video
- split-screen
- animatie effecten
- visuele effecten
- animatie met keyframes
- filters
- wijzigen van de kleurbalans
- compressie
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
- Laptop
- Toegepaste Software
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | De student krijgt een opdracht in juni en komt de uitvoering en het resultaat toelichten op het mondeling examen. |