Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Tweedimensionale vormgeving 2
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_5271 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Tweedimensionale vormgeving 1.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_11 | IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_01 | IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.
Zoekt tijdig een alternatieve oplossing of aanpak indien blijkt dat de gekozen aanpak niet geschikt was.
Controleert het eigen werk.
Verhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.
Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.
Analyseert nieuwe vraagstukken/cases vanuit diverse gezichtspunten.
Gaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.
Stelt relevante vragen.
Weegt alternatieven tegenover elkaar af.
Beargumenteert een standpunt /oplossing op basis van relevante criteria
Verwerven en verwerken van informatie.
Zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde informatiebronnen.
Integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.
Schat de bruikbaarheid van de informatie in functie van de zoekvraag in.
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.
Herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.
Luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.
Kent de werkmethoden van de werkomgeving en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen.
Besteedt tijd aan het uitzoeken hoe iets moet, probeert nieuwe werkmethoden onder de knie te krijgen.
Klantgericht denken en handelen.
Luistert actief (naar klachten, problemen en wensen).
Onderneemt concrete acties om problemen en klachten op te lossen.
Initiatief nemen.
Werkt problemen die zich voor doen zelf af, binnen het kader van de opdracht.
Neemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.
Handelen vanuit ethische en deontologische principes.
Ziet het belang in van professionele ethiek en organisatie-ethiek.
Herkent een ethisch probleem.
Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.
Managen van relevante trends binnen het multimediasector.
Beoordeelt de relevantie van trends voor de opgelegde opdracht.
Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.
Realiseert zowel visueel, tekstueel als digitaal een creatief concept.
Adviseert het gebruik van verschillende media om de gevraagde en/of onderzochte strategie te realiseren.
Kiest voor specifieke technische formaten.
Inhoud
Inzicht verwerven in beeldtaal en praktische toepassingen van:
- Lay-out en typografie.
- Stramienen.
- Stylering.
- Ruimtelijk inzicht.
- Ordenen van informatie door middel van beeldtaal.
- Structuur en textuur.
- Ordening en compositie.
- Contrastwerking.
- Herhaling en ritme.
- Evenwicht en harmonie.
- Vorm en kleur.
- Dieptewerking en perspectief.
- Lichtwerking en schaduw.
- Sfeer en stemming.
Via gerichte oefeningen oplossingen bedenken voor diverse voorstellingsmethoden.
Het aanleren van technieken om tot een adequate lijnvoering te komen.
Het herkennen en onderscheid maken tussen detail en globaliteit.
Het integreren van de competenties waarnemingstekenen in het ontwerpproces.
Het koppelen van het vak Tweedimensionale vormgeving aan de vakken Illustrator, Photoshop en Flash.
De student heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk. Hij is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context.
De student structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat.
De student plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader en past de principes van grafische vormgeving toe. Hij verwoordt, verantwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en ontwerpen.
De student bedenkt en realiseert een visuele structuur vanuit het medium, in samenspraak met andere betrokken partijen en richt de visuele structuur op een welomlijnde doelgroep.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | De studenten maken gedurende de cursus opdrachten die besproken worden tijdens het mondeling examen waarbij zij hun ontwerpen komen toelichten en verdedigen. |