Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Projectwerk
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_2175 |
3 |
90 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Aerts Karina
- Vanelderen Robert
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Stage/praktijkoefening
- Zelfstudie
Begincompetentie
Afhankelijk van de projecten.
Voor de start van het semester worden de projecten gepubliceerd op Toledo.
Bij ieder project wordt een 'vacature' geplaatst met de beschrijving van de nodige competenties om de opdracht tot een goed einde te brengen.
De studenten kunnen voor deze 'vacatures' solliciteren bij de projectcoach en de vakverantwoordelijke.
Het is pas na deze sollicitatie en een eventuele selectie dat de student(e) kan ingeschreven worden voor dit vak.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_05.1 | IM_AC_05.1. Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_06 | IM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_07 | IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Doorgroeiniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student past alle verworven ontwerp- en ontwikkelcompetenties toe op een realistische opdracht.
De student vertaalt de opdracht naar een werkbaar en haalbaar voorstel; rekening houdend met de specifieke bedrijfscontext, aspecten van usability en technische randvoorwaarden.
De student neemt initiatief in het plannen en organiseren van het werk en stelt alles in het werk om tot een optimale oplossing te komen binnen de afgesproken tijd.
De student is aandachtig voor de vragen en opmerkingen van de klant en kan deze op een gepaste manier vertalen naar een bruikbare en relevante oplossing.
De student werkt een voorstel / ontwerp accuraat uit tot een prototype of werkend product binnen de afgesproken termijn.
Bovendien kan de student over voorstellen en gemaakte keuzes op een klantvriendelijke manier communiceren en dit zowel mondeling als schriftelijk.
Inhoud
In projectwerk is het de bedoeling dat de student(e) op een zelfstandige manier een welomlijnde opdracht uitvoert. De opdrachten zijn concrete vragen uit de opleidingen, de hogeschool of één van de expertisecentra (Memori, BICC, ...). De inhoud van de opdrachten worden voor de start van het semester gepubliceerd op Toledo.
Tijdens een kick-off meeting worden de taken/deeltaken en de afspraken vastgelegd in een ‘projectovereenkomst’. Deze overeenkomst bevat de naam van het project, een duidelijke beschrijving van de taken, de naam van de projectcoach, een afspraken kalender, de datum van oplevering, een beschrijving van de evaluatie.
De projectovereenkomst zal dienen als werk- en evaluatiekader tijdens het projectwerk.
Afhankelijk van de complexiteit en de omvang van de opdrachten is het mogelijk dat er voor één projectperiode meerdere projectovereenkomsten worden opgesteld.
Voorbeeld projectovereenkomst:
PROJECT: Portfoliosite IMD
COACH: Robby Vanelderen
OPDRACHT:
- De student(e) ontwerpt een nieuwe interface duidelijk afgestemd op de beoogde doelgroep.
- De student(e) moet het ontwerp NIET naar een Drupal skin vertalen maar moet wel rekening houden met de mogelijkheden en beperkingen van Drupal.
- De student(e) doet een kort doelgroeponderzoek.
- De student(e) maakt een aantal voorontwerpen in PSD.
- De student(e) levert een definitief ontwerp af in PSD (gelaagd, klaar voor versnijden).
AFSPRAKEN:
- De student(e) rapporteert 2-wekelijks mondeling aan de projectcoach.
- De student(e) rapporteert maandelijks schriftelijk aan de projectcoach.
- Het doelgroeponderzoek wordt opgeleverd op XX/XX/20XX.
- De voorontwerpen worden opgeleverd op XX/XX/20XX.
- Het definitieve ontwerp wordt opgeleverd op XX/XX/20XX.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |