Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Actualia en capita selecta
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_2756 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Berghmans Peter
- Vandermeiren Chris
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Basiskennis 1IM van Bedrijfskunde, ICT en Communicatievaardigheden.
Kennis van Methoden van Onderzoek en Rapportering.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Integratieniveau |
IM_AC_05.2 | IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Integratieniveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
IM_BS_IMS_01 | IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_01 | IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector. | Integratieniveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De eindcompetenties voor dit opleidingsonderdeel kunnen variëren naargelang het aanbod van gastlezingen en de door de student gekozen onderwerpen bij opdrachten. In het algemeen stuurt dit opleidingsonderdeel met als doel vlot te communiceren en vragen te stellen. De jonge professional kweekt affiniteit met technologieën en leveranciers en ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.
De student leert informatie te organiseren. Hij/zij kent de nodige maatregelen voor systeembeveiliging en past deze toe en stelt definitieve oplossingen voor en gaat discreet en ethisch om met informatie. In dit kader onderkent hij/zij ethische, deontologische en maatschappelijke vragen in zijn beroepscontext en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in.
Hij/zij communiceert in het Nederlands en het Engels, zowel mondeling als schriftelijk. Verder spoort hij/zij analytisch en gestructureerd de oorzaken van problemen op.
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel komen topics van ICT/S management aan bod. Deze topics zijn gekozen op basis van volgende criteria: aanvullingen op het opleidingsaanbod; nieuwe trends, onderwerpen waar de ICT/S manager "van wakker ligt", ... Concreet vertaalt zich dat voornamelijk in een behandeling van mogelijke onderwerpen als information economics, Business-ICT alignment en ICT Governance, Audit (CobiT), ICT/S Management, gastlezingen, workshops en juridische begrippen in de informaticasector. Hierin komen vakoverschrijdende topics aan bod. Op deze manier zal de student verbanden leren leggen tussen onderwerpen en vakken die voor hem op het eerste zicht los van elkaar stonden. Zodoende wordt gepoogd de vakken gedurende het hele leertraject te integreren. Van de student wordt verwacht dat hij kritisch met gegevens kan omgaan en verbanden kan leggen tussen nieuwe en reeds behandelde onderwerpen. Bovendien wordt er gezocht naar markante nieuwsfeiten uit de week/weken voorafgaand aan het college en worden er verbanden en duiding gegeven bij deze ontwikkelingen. Het concrete onderwerp van de lezingen kan variƫren al naargelang de beschikbaar heid van sprekers uit het beroepenveld, maar alleszins dragen de lezingen bij tot het begrijpen van de beroepscontext waarbinnen ICT zich afspeelt.
De studenten leren de basisprincipes kennen van informatiebeveiliging. Hierbij worden zowel tactische normen zoals ISO 27001 en ISO 27002, als maturiteitsnormen, zoals SSE-CMM, gebruikt. Verder leren de studenten de basisprincipes van ethical hacking. Hierbij leren ze de verschillende stappen in het hacking proces. Deze competenties worden voorzien van een rode draad: Informatiebeveiliging bij lokale besturen en ziekenhuizen. Hierbij worden de studenten ingelicht over de evoluties en resultaten van de gelijknamige PWO (Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek). De studenten krijgen een opdracht die helpt dit onderzoek vorm te geven en worden hierop beoordeeld.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Wanneer gastlezingen worden georganiseerd, is de aanwezigheid van de student verplicht (maar levert op zich geen punten op). Afwezig zijn, te laat zijn of ongedisciplineerd gedrag, worden gesanctioneerd (-10% per lezing/-50% voor een lezing over informatieveiligheid).
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 22% | Onderdeel cryptografie en Privacywetgeving | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 78% | - 44% onderdeel informatiebeveiliging
- 34 % onderdeel ICT/S | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |