Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Systeemontwikkeling 2


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2749
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Vandermeiren Chris

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

Een user interface kunnen bouwen in VB.net



Bedrijfslogica op objectgeoriënteerde manier kunnen programmeren



In een applicatie een connectie kunnen leggen met een databank



De modelleertaal UML begrijpen en kunnen gebruiken



Projectmatig en iteratief werken

Eindcompetentie

IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_02IM_BS_IMS_02 - Managen van een ICT-project.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_06IM_BS_IMS_06 - Realiseren van een informatie-infrastructuur.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_07IM_BS_IMS_07 - Systeemontwikkeling en (objectgeoriënteerd) programmeren.Integratieniveau
IM_BS_IMS_08IM_BS_IMS_08 - Databanken ontwerpen.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_10IM_BS_IMS_10- Webapplicaties ontwikkelen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De student kan:


de diverse stadia van systeemontwikkeling professioneel doorlopen in het kader van een opgegeven case (project), met name:


analyseren van de behoeften, via interviewtechnieken, en deze vastleggen in UML.


de usability ontwerpen


de nodige gegevensklassen ontwerpen


de programmatie structureren (OO, drie-lagen-structuur)


de programma's bouwen


testen


implementeren en presenteren


een projectplanning opstellen en deze opvolgen/bijsturen.


in groep vruchtbaar en gebalanceerd samenwerken

Inhoud

De student moet kunnen aantonen dat hij de leerresultaten beheerst en succesvol toegepast heeft binnen een project dat

- minstens 12 beheerschermen bevat en

- gebaseerd is op een database met minstens 12 gekoppelde tabellen en

- in groep werd gerealiseerd met minstens 3 projectleden.

De toepassing moet live kunnen gedemonstreerd worden. 

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De studenten werken in kleinere groepen aan een grote opdracht. Naast de technische oplossing (product), wordt de student ook beoordeeld op attitude gedurende het project (proces) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen. Voor zowel proces als product krijgt het volledige team 1 globale score. Deze globale beoordeling wordt individueel bijgestuurd door middel van peer-to-peer evaluaties en reflectiegesprekken.

Tweede zittijd afleggen van systeemontwikkeling is zeer moeilijk, vermits zulk project groot is en normaal gesproken in groep moet uitgewerkt worden.
Indien de student echter kan aantonen dat hij vooralsnog alle eindcompetenties voldoende beheerst, kan hij slagen.

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100% De student dient ter gelegenheid van de inkijkdag van de 1ste examenperiode aan de docent vragen welk project dient gerealiseerd te worden en hoe dit moet gebeuren.