Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Systeemontwikkeling 2
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_2749 |
4 |
120 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Een user interface kunnen bouwen in VB.net
Bedrijfslogica op objectgeoriënteerde manier kunnen programmeren
In een applicatie een connectie kunnen leggen met een databank
De modelleertaal UML begrijpen en kunnen gebruiken
Projectmatig en iteratief werken
Eindcompetentie
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_02 | IM_BS_IMS_02 - Managen van een ICT-project. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_06 | IM_BS_IMS_06 - Realiseren van een informatie-infrastructuur. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_07 | IM_BS_IMS_07 - Systeemontwikkeling en (objectgeoriënteerd) programmeren. | Integratieniveau |
IM_BS_IMS_08 | IM_BS_IMS_08 - Databanken ontwerpen. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMS_10 | IM_BS_IMS_10- Webapplicaties ontwikkelen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student kan:
de diverse stadia van systeemontwikkeling professioneel doorlopen in het kader van een opgegeven case (project), met name:
analyseren van de behoeften, via interviewtechnieken, en deze vastleggen in UML.
de usability ontwerpen
de nodige gegevensklassen ontwerpen
de programmatie structureren (OO, drie-lagen-structuur)
de programma's bouwen
testen
implementeren en presenteren
een projectplanning opstellen en deze opvolgen/bijsturen.
in groep vruchtbaar en gebalanceerd samenwerken
Inhoud
De student moet kunnen aantonen dat hij de leerresultaten beheerst en succesvol toegepast heeft binnen een project dat
- minstens 12 beheerschermen bevat en
- gebaseerd is op een database met minstens 12 gekoppelde tabellen en
- in groep werd gerealiseerd met minstens 3 projectleden.
De toepassing moet live kunnen gedemonstreerd worden.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De studenten werken in kleinere groepen aan een grote opdracht. Naast de technische oplossing (product), wordt de student ook beoordeeld op attitude gedurende het project (proces) en op de wijze waarop hij/zij kennis verwerkt en deelt met anderen. Voor zowel proces als product krijgt het volledige team 1 globale score. Deze globale beoordeling wordt individueel bijgestuurd door middel van peer-to-peer evaluaties en reflectiegesprekken.
Tweede zittijd afleggen van systeemontwikkeling is zeer moeilijk, vermits zulk project groot is en normaal gesproken in groep moet uitgewerkt worden.
Indien de student echter kan aantonen dat hij vooralsnog alle eindcompetenties voldoende beheerst, kan hij slagen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | De student dient ter gelegenheid van de inkijkdag van de 1ste examenperiode aan de docent vragen welk project dient gerealiseerd te worden en hoe dit moet gebeuren. |