Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Eindproject


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_218
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Moonen Nathalie

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Werkcollege

Begincompetentie

De eindcompetenties van 2IM (afstudeertraject IMS of IMD)

Eindcompetentie

Leerresultaten

Aangezien het eindwerk alle vakken van IM kan -maar niet moet- integreren, kunnen alle competenties hier aan bod komen. De lijst die hierbij gegeven wordt, bevat daarom enkel die competenties die minimaal aan bod komen.

1. De student spoort met de gepaste ICT-tools alle soorten informatiebronnen op, selecteert daarin efficiënt de relevante gegevens, verwerkt deze tot in beroepscontext direct bruikbare informatie en doet deze doorstromen naar anderen.

2. De student organiseert de informatie.

3. De student kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie over de inhoudelijke, technische en financiële facetten van het werk.

4. De student genereert op klare en klantvriendelijke wijze aanbevelingen en feedback.

5. De student documenteert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen en communiceert deze zowel aan specialisten als aan leken (zowel schriftelijk als via een presentatie).

6. De student doet aan kwaliteitszorg o.a. via het meten van resultaten (wat een bewezen positief effect heeft op kwaliteit).

7. De student werkt accuraat, met aandacht voor alle relevante details.

Inhoud

De studenten maken een eindwerk dat moet aantonen dat zij de diverse aspecten van de opleiding verwerkt en geïntegreerd hebben en dat zij dit kunnen toepassen op een gesteld probleem. De inhoud van het eindproject moet aansluiten bij het afstudeertraject.

Het eindwerk heeft in principe zowel een theoretisch als een praktisch gedeelte. Door het schrijven en verdedigen van het eindwerk dient de student te bewijzen dat hij in staat is om alleen of in team een bepaald onderwerp uit te diepen en te beheersen. Hij toont hierbij aan dat hij in staat is om:
- een terrein af te bakenen; de doelstellingen van het project duidelijk te formuleren; de keuze van zijn thema te motiveren;
- de relevante gegevens voor een onderzoek of project te verzamelen, te bewerken en te analyseren in functie van de geformuleerde doelstelling(en);
- een onderzoek te voeren en/of een praktisch probleem op te lossen en hierbij methodologisch en projectmatig te werk te gaan;
- een kritische synthese te maken van de verzamelde gegevens en ervaringen; een conclusie te formuleren;
- schriftelijk en mondeling over de inhoud en het verloop van het werk te rapporteren en te argumenteren d.m.v. een correct taalgebruik en een verzorgde presentatie.

Studenten kunnen als alternatief ook kiezen voor een Small Business Project (SBP).

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De beoordeling gebeurt zowel op het proces, het ingeleverde eindwerk als de mondelinge verdediging. De student moet een eindwerkkaart bijhouden waarop minstens 5 contactmomenten met de eindwerkpromotor én de gemaakte afspraken genoteerd worden. Minder dan 5 contactmomenten kan aanleiding geven tot een score van 0 voor het gedeelte procesevaluatie.

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Portfolio100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Portfolio100%