Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Communicatieve vaardigheden


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_1462
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Franssen Vicky Docente
  • Vanesch Nadine

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Groepswerk
  • Werkcollege
  • Zelfstudie

Begincompetentie

Eindcompetenties van Schrijf- en Presentatietechnieken 1IM


Eindcompetentie

IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Doorgroeiniveau
IM_AC_04IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
IM_AC_05IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.Integratieniveau
IM_AC_05.1IM_AC_05.1. Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels.Integratieniveau
IM_AC_05.2IM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans en Engels, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Integratieniveau
IM_AC_08IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten


AC_02:


Stelt relevante vragen.

Beargumenteert een standpunt /oplossing op basis van relevante criteria

 




AC_03:


Zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde informatiebronnen.

Integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.

Schat de bruikbaarheid van de informatie in functie van de zoekvraag in.


AC_04:


Herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.

Luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.


AC_05.1: integratief


Past de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).

Gebruikt beroepsspecifieke woordenschat.

Drukt zich helder en vlot uit.

Formuleert een boodschap logisch en gestructureerd.

Voert in allerlei situaties een gepaste conversatie.

Nuanceert zijn mening in verschillende gesprekssituaties.

Begrijpt bij discussies ook informele spreektaal.

Begrijpt vaktechnische taal.


AC_05.2: integratief


Begrijpt de meeste correspondentie, verslagen en vakliteratuur.

Vergelijkt verschillende informatie, schat in en analyseert.

Begrijpt de emotionele lading in communicatie en reageert hierop adequaat.

Voert een vlotte en professionele correspondentie

Bouwt een gestructureerd rapport/verslag en/of advies op.


 

AC_08:


Reageert vriendelijk, snel, correct en adequaat op vragen.

Probeert zelf een antwoord te geven op een vraag.

Luistert actief (naar klachten problemen en wensen).

Erkent de situatie en het standpunt van de andere.

Bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep de meest geschikte communicatiekanalen


Concreet hertaald:


1.      KENT de geziene theorie en zelfstudiepakketten/leerstof


a.       wordt tijdens de lessen voor of na elk hoofdstuk bevraagd in de vorm van  tussentijdse testjes die peilen naar kennis en inzicht.


2.      ZIET IN hoe hij zich tot dusver gedraagt / waar hij staat m.b.t. de geziene theorie en leerstof, kan hierover reflecteren


a.       wordt eventueel bevraagd, tijdens de lessen –via klassengesprekken- en via een tussentijds zelfreflectieverslag –PE4-


b.      Bv., peilen of student punt 1. (de theorie) ook kan verduidelijken met voorbeelden uit eigen leven,


c.       Bv., via zelfreflectie (=PE4) volgende zaken beschrijven:“hoe gedraag ik me tijdens discussies” “hoe onderhandel ik”, “hoe verkoop ik”, “hoe overtuig ik”: “wat kan ik al goed, wat minder”, “wat herken ik uit de theorie”“wat deed ik vorige keer fout”, “hoe los ik dat op” over 1 van de 3 laatste hoofdstukken naar keuze.


3.      PAST TOE


a.       wordt bevraagd via 3 schriftelijke PE’s/dossiers die tijdens de lessenreeks ingediend worden,


b.      wordt bevraagd via mondelinge simulaties en opdrachten die tijdens de lessenreeksen worden ingeoefend


c.       wordt bevraagd via mondelinge simulaties en opdrachten die tijdens het mondeling examen finaal worden beoordeeld


De student leert duidelijk, gepast (= aangepast aan de doelgroep en situatie), gestructureerd, correct (= zonder taalfouten) en vlot beroepsspecifieke informatie communiceren in het Nederlands. Dit zowel mondeling als schriftelijk en rekening houdend met het doel en de doelgroep (collega’s, klanten, opdrachtgevers, …) van de boodschap.


De student kent de formule van Maier en past deze steeds toe. De student weet dat elke communicatie effectief is (valt of staat) door én KWALITEIT (= voorbereiding, kennis, inhoud) én ACCEPTATIE (non- en paraverbaal, empatisch, aangepast aan de ontvanger).


HFD 1: De student leert gericht te zoeken naar en zichzelf adequaat voor te bereiden op een vacature (solliciteren).

De student leert zich correct en succesvol uit te drukken en te verkopen bij het solliciteren, i.e., kan een c.v. en begeleidende brief opstellen, kan antwoorden op typische vragen tijdens een sollicitatiegesprek.

De student leert de structuur kennen van persoonlijkheidstesten en beroepsinteresse testen (solliciteren).

HFD 2: De student leert informatie voor een project bevragen bij klanten/eindgebruiker/opdrachtgever, op een correcte en respectvolle manier, volgens de regels van het
interviewen
.

HFD 3: De student leert informatie van een project uitleggen aan klanten/eindgebruiker/opdrachtgever, op een correcte en respectvolle manier, volgens de
didactische
regels.



HFD 4:De student leert op een respectvolle en tegelijkertijd succesvolle manier te
onderhandelen
met anderen.

HFD 5/6:De student onderkent
overreding- en overtuigingstechnieken of –tactieken (onderhandelen, verkoopstechnieken
).

HFD 6: De student denkt en handelt klantvriendelijk en kan dat tot uiting brengen in zijn mondelinge en schriftelijke communicatie, o.a. in
klantengesprekken
. De student kan technische informatie op een gepaste manier aan specialisten en niet-specialisten briefen.

De student kan tijdens klantengesprekken de commerciële doelstellingen van zijn bedrijf bereiken.

De student kan op een gepaste manier een
feedback
- en slechtnieuws gesprek brengen.

De student functioneert constructief in team en is
respectvol
voor de inbreng van anderen en toont dit door een aangepaste communicatieve vaardigheid.

De student kan medestudenten evalueren en feedback geven op een respectvolle en educatieve manier.

De student moet zich houden aan de
deadlines
voor de individuele taken alsook voor de taken in team.

De student kijkt zijn werk na en checkt dit o.a. op
taal- en stijlfouten
, al dan niet via relevante taalbronnen, om zijn werk te checken en te verbeteren.

De student is
mondeling en schriftelijk communicatief !


 


Inhoud

1. Een sollicitatiegesprek voeren, een sollicitatiebrief en cv schrijven, een persoonlijke SWOT opstellen


2. Interview afnemen, interviewrapport of –verslag opstellen

3. Lesgeven over IT-gerelateerde onderwerpen, instructies geven rekening houdend met didactische principes


4. Onderhandelen


5. Overtuigen en overreden in het algemeen

6.  algemeenCommerciële vaardigheden: IT-producten en –diensten verkopen


(7. Slechtnieuwsgesprek voeren  / Feedback geven)

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Online studiemateriaal
  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen20%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten60%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen40%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten60%