Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Tweedimensionale vormgeving 1
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_4823 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen Hoger Secundair Onderwijs.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Elementair niveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.
Werkt volgens geldende procedures.
Levert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af zodat nazicht mogelijk is.
Maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
Werkt accuraat, met oog voor details.
Verwerven en verwerken van informatie.
Vertaalt een informatieprobleem in één of meerdere concrete zoekvragen.
Raadpleegt informatiebronnen om de informatievraag op te lossen.
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.
Aanvaardt feedback over het eigen functioneren.
Leert vooral wanneer het expliciet wordt gevraagd.
Verwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin.
Klantgericht denken en handelen.
Reageert vriendelijk, snel, correct en adequaat op vragen.
Probeert zelf een antwoord te geven op een vraag.
Zoekt indien nodig hulp.
Helpt op een vriendelijke en adequate manier.
Initiatief nemen.
Ziet werk liggen, en gaat over tot actie.
Zoekt uit zichzelf naar informatie.
Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.
Omschrijft het multimediavraagstuk.
Verzamelt bestaande gegevens voor concurrentie- analyse en doelgroeponderzoek.
Inhoud
Inzicht verwerven in beeldtaal en praktische toepassingen van:
- Verhoudingen in de ruimte.
- Contrast, herhaling, ritme.
- Structuur en textuur.
- Ordening en compositie.
- Evenwicht en harmonie. - Vorm.
- Dieptewerking en perspectief.
- Lichtwerking en schaduw.
- Tonaliteiten in grijswaarden.
- Toepassen van stramienen.
- Werken met kleur, beeld, typografie en lay-out.
Via gerichte oefeningen oplossingen bedenken voor diverse voorstellingsmethoden. Het aanleren van technieken voor adequate lijnvoering. Het herkennen van en onderscheid maken tussen detail en globaliteit met nadruk op het ontwikkelen van een oog voor compositie en evenwichtige vlakverdeling binnen een tweedimensionaal kader. Het omzetten van een driedimensionaal naar een tweedimensionaal beeld. Het toepassen van de verworven kennis met als doel het hanteren van geschikte beeldtaal voor een vooropgestelde doelgroep.
De student heeft interesse in maatschappelijke en culturele ontwikkelingen en hij spiegelt deze aan zijn eigen opdracht en werk. Voor het vak Tweedimensionale vormgeving 1 betekent dit dat hij op zoek gaat naar en zich laat inspireren door werk van designers uit het heden en verleden en dat hij deze bronnen ook actief gebruikt in zijn werk. De student is steeds op zoek naar werk van andere ontwerpers en aanverwante disciplines in een internationale context. De student
structureert, presenteert en visualiseert inhoud doelgroepgericht, zodanig dat waardevolle en betekenisvolle informatie ontstaat. De student plaatst zijn grafische output in een breed cultureel kader. De student past de principes van grafische vormgeving toe.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | Studenten komen hun portfolio verdedigen tijdens het mondeling examen | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Portfolio | 50% | Studenten komen hun portfolio verdedigen tijdens het mondeling examen |