Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Leerresultaten
Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. (IM_AC_01)
De student werkt accuraat, met oog voor details.
Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. (IM_AC_02)
De student herkent het type vraagstuk/case.
De student analyseert bestaande vraagstukken/cases.
De student verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.
De student maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.
De student omschrijft de kern van het vraagstuk/case.
De student formuleert een persoonlijk standpunt/ oplossing.
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. (IM_AC_04)
De student aanvaardt feedback over het eigen functioneren.
De student herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.
De student luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.
De student kent de werkmethoden van de werkomgeving en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen.
De student besteedt tijd aan het uitzoeken hoe iets moet, probeert nieuwe werkmethoden onder de knie te krijgen.
Initiatief nemen. (IM_AC_09)
De student zoekt uit zichzelf naar informatie.
Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. (IM_BS_IMD_02)
De student omschrijft het multimediavraagstuk.
De student verzamelt bestaande gegevens voor concurrentie-analyse en doelgroeponderzoek.
De student beantwoordt het multimediavraagstuk.
Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. (IM_BS_IMD_04)
De student analyseert een visueel, tekstueel en digitaal creatief concept.
De student interpreteert een visueel, tekstueel en digitaal creatief concept.
De student realiseert deelaspecten van een bestaand creatief concept.
De student is zich bewust van de juridische aspecten m.b.t. IT-en auteurswetgeving en privacy.
De student kent technische formaten.
Managen van een multimediaproject/product/applicatie. (IM_BS_IMD_05)
De student heeft inzicht in de aspecten en het verloop van een multimediaproject.
Multimedia-applicaties ontwerpen. (IM_BS_IMD_06)
De student kan beeldmateriaal webklaar maken.
Inhoud
Visie op Photoshop 1
Creatieve concepten bedenken voor multimedia-opdrachten.
Onderzoek realiseren in functie van de opdrachten.
Analyse naar inhoud, doelgroep en beeldvorming.
Vormgeving, typografie en kleurbepaling in functie van de boodschap, het imago en de doelgroep.
Visualiseren van concepten.
Eenvoudige en gevorderde features toepassen in functie van de opdrachten.
Usability en Interface Design voor online-toepassingen.
Hanteren van een correcte volgorde in het workflow-proces (onderzoek - feature list - flow chart - wireframing - mockups).
Tips & trics.
Trends volgen.
Creativiteit stimuleren door feedback.
Verantwoorden van gemaakte keuzes.
Respecteren van deadlines bij het maken van opdrachten.
Auteursrechten met betrekking tot visuele beeldvorming.
Opdrachten rond
Kleur
Typografie
Doelgroepen en onderzoek
Lay-out en interface design
Usability
Fotografie
Softwarepakket Photoshop CS5 beheersen
- Situering Photoshop CS5 binnen de grafische & multimediawereld
- Basis documentbeheer via Adobe Bridge
- Werkgebied en tools, image size - canvas size - resolutie
- Extensies
- Lagen en kanalen
- Tekstgereedschap
- Selectiegereedschappen en vrijstellen
- Correcties op kleur en contrast
- Retoucheren
- Vectorieel tekenen
- Web- en interface lay-out - Slicing - Optimalisatie voor het web
Fotografie
- Sluitertijd
- Diafragma en scherptediepte
- ISO
- Kleurtemperatuur
- Belichting volgens zonesysteem
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
- Audiovisueel materiaal
- Laptop
- Toegepaste Software
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | De student krijgt opdrachten in juni en komt deze presenteren en verdedigen in augustus. |