Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Objectgeoriënteerd programmeren


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_4822
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Messens Anneliese

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindcompetenties Inleiding tot programmeren

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_07IM_BS_IMS_07 - Systeemontwikkeling en (objectgeoriënteerd) programmeren.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

Minimale leerdoelen 



Past algoritmisch denken en programmeren nauwkeurig toe in een objectgeoriënteerde omgeving en kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen om te komen tot een gestructureerd werkend programma.    



Kent de principes van objectgeoriënteerd programmeren en kan ze toepassen in zijn eenvoudigste vorm:

- klassen opstellen.

- eigenschappen definiëren.

- constructoren, getters genereren en gebruiken

- methods aanmaken

- Test-klasse aanmaken of een bestaande correct gebruiken. 

- toString-functie.

- aggregatie (vertalen hoe die klassen zich verhouden ten opzicht van elkaar (associaties)

- collection/ array van objecten aanmaken, invullen, afdrukken

- overerving  , (polymorfisme).

- algoritmisch denken, binnen een method een behoorlijk algoritme uitwerken (lussen,...)

- tekenen met Swing-componenten

- grafische interface maken en/of uitbreiden

- in twee lagen werken, met correcte communicatie tussen basisklasse en businessklasse

- sequentiële files in- en uitlezen

 

 

Extra leerdoelen 

    

Kent de principes van objectgeoriënteerd programmeren en kan ze toepassen in een uitgebreidere context / in een uitgebreidere/complexere vorm, en beheerst een aantal advanced topics:

 - toString-functie.     

- aggregatie

- werken met collections /  arrays 

- polymorfisme en overerving

- algoritmisch denken, binnen een method een complexer algoritme uitwerken (lussen, verwerken van arrays …)

- exception handling

- static toepassen

- de juiste functies abstract maken

- tekenen met Swing-componenten

- grafische interface maken en/of uitbreiden

- in twee lagen werken, met correcte communicatie tussen basisklasse en businessklasse

- sequentiële files in- en uitlezen

Inhoud

OBJECT-GEORIËNTEERD DENKEN:

Klasse, Object, Private en Public, Constructor, Encapsulation, Inheritance, Aggregation, Polymorfisme.



JAVA-TAAL: Arrays, Strings, basis Swing, de bibliotheek van standaardklassen (collection-klassen), exception handling. Voorbereiding op 3-tier mode, sequentiële files.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer80%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Tussentijdse evaluatie20%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%