Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Inleiding tot programmeren
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_4821 |
7 |
210 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_07 | IM_BS_IMS_07 - Systeemontwikkeling en (objectgeoriënteerd) programmeren. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Minimale leerdoelen
De student kent basisstructuren, kan deze nauwkeurig toepassen en kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen om te komen tot een gestructureerd werkend programma:
- aanmaak/gebruik variabelen (int, float, double, char, 1-dim array, eenvoudige structure, string)
- correcte invoer/uitvoer (ook 1 dim arrays)
- enkelvoudige lussen
- enkele/eenvoudige voorwaarden
- eenvoudige verwerking gegevens (ook 1-dim array + string)
- eenvoudige functie met parameters en return
- gebruik van een eenvoudig algoritme
Extra leerdoelen
De student kent extra structuren/elementen, kan deze nauwkeurig toepassen en kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen om te komen tot een gestructureerd werkend programma:
- aanmaak/gebruik 2 dim array, complexe structure
- complexe verwerking gegevens met struct, in array
- dubbele/ geneste lussen
- meerdere / complexere voorwaarden
- functie met pointer
- voorgedefinieerde functies (stringfuncties)
- files: invoer/uitvoer/eenvoudige verwerking
- gebruik van een complexer algoritme
Inhoud
- het gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen
- invoer en uitvoer
- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch)
- functies: structuur, argumenten
- arrays, strings, samengestelde datatypes in combinatie met functies
- openen, sluiten, wegschrijven, lezen en werken met (sequentiële) files
- mogelijke aanvulling met grotere integrerende oefeningen waar aanvullende topics zullen worden aangebracht (waar nodig gebruik van programmabibliotheken)
- schrijven van een algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen
- gebruik van programma ontwerp taal (pseudocode, flowchart)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 75% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 25% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |