Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Project 2
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_2554 |
6 |
180 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Rutten Kathleen
- Vanelderen Robert
- Aerts Karina
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties Project 1.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_05 | IM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_07 | IM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Doorgroeiniveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_11 | IM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_01 | IM_BS_IMD_01 - Managen van relevante trends binnen het multimediasector. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_05 | IM_BS_IMD_05 - Managen van een multimediaproject/product/applicatie. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_06 | IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen. | Doorgroeiniveau |
IM_BS_IMD_07 | IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.
Werkt volgens geldende procedures.
Levert overzichtelijke documenten, berekeningen en gegevens af zodat nazicht mogelijk is. Voor het vak Project 2 betekend dit het aanleggen van een knipselmap.
Maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief.
Werkt accuraat, met oog voor details.
Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.
Herkent het type vraagstuk/case.
Analyseert bestaande vraagstukken/cases.
Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.
Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.
Omschrijft de kern van het vraagstuk/case.
Formuleert een persoonlijke oplossing.
Analyseert nieuwe vraagstukken/cases vanuit diverse gezichtspunten.
Gaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.
Stelt relevante vragen.
Weegt alternatieven tegenover elkaar af.
Beargumenteert een standpunt /oplossing op basis van relevante criteria.
Verwerven en verwerken van informatie.
Zoekt systematisch en doelgericht in vertrouwde informatiebronnen.
Integreert nieuwe gevonden informatie met bestaande informatie.
Schat de bruikbaarheid van de informatie in functie van de uitdaging/opdracht.
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.
Herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.
Luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.
Kent de werkmethoden van de werkomgeving en doet inspanningen om deze vlot te laten verlopen.
Besteedt tijd aan het uitzoeken hoe iets moet, probeert nieuwe werkmethoden onder de knie te krijgen.
De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren.
Kan in bepaalde (beroepsgerelateerde) situaties een conversatie voeren.
Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement
Stelt een haalbare werkplanning op.
Organiseert een werkoverleg of vergadering, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging. Voor het vak project 2 komt dit tot uiting tijdens de projectbeurs.
Klantgericht denken en handelen.
Luistert actief (naar klachten,problemen en wensen).
Onderneemt concrete acties om problemen en klachten op te lossen.
Onderneemt acties vanuit het begrip van de situatie en het standpunt van de andere om de samenwerking te optimaliseren.
Initiatief nemen.
Werkt problemen die zich voor doen zelf af, binnen het kader van de opdracht.
Neemt uit eigen beweging verantwoordelijkheid op.
Handelen vanuit ethische en deontologische
principes.
Ziet het belang in van professionele ethiek en organisatie-ethiek.
Herkent een ethisch probleem.
Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.
Past de inzichten i.v.m. diversiteit toe.
Past de inzichten i.v.m. duurzaamheid toe.
Managen van relevante trends binnen het multimediasector.
Beoordeelt de relevantie van trends voor zijn product of ontwerp.
Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.
Schrijft een onderzoeksplan uit.
Schrijft een BOC (Brief of Concept) uit.
Voert deskresearch en technieken van kwantitatief en kwalitatief onderzoek uit.
Geeft een overzicht van de belangrijkste conclusies.
Beantwoordt het onderzoeksvraagstuk.
Rapporteert de onderzoeksresultaten mondeling, schriftelijk, digitaal en visueel aantrekkelijk.
Beantwoord het multimedia vraagstuk.
Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.
Vertaalt de multimediastrategie in een creatief concept.
Realiseert zowel visueel, tekstueel als digitaal een creatief concept.
Adviseert het gebruik van verschillende media om de gevraagde en/of onderzochte strategie te realiseren.
Kiest voor specifieke technische formaten.
Vertaalt de functionaliteiten naar een interactieve, ergonomisch verantwoorde, omgeving.
Managen van een multimediaproject/product/applicatie.
Woont de briefings bij en stelt een efficiënte debriefing op.
Respecteert hierbij de communicatiecode van de opdrachtgever.
Stelt een concreet projectplan voor een multimediaproject op.
Multimedia-applicaties ontwerpen.
Kan een interactieve website ontwikkelen in PHP
Multimedia-applicaties ontwikkelen.
Past de principes van objectgeoriënteerd programmeren toe in andere programmeeromgevingen.
Maakt een functionele analyse van een probleemstelling.
Implementeert voor een applicatie de bedrijfslogica met technieken zoals serverside scripting, regels object-georiënteerd programmeren..
Spreekt voor een applicatie een databank aan volgens de geldende regels.
Inhoud
De student kan conceptueel denken en zijn ideeën visualiseren en communiceren naar zijn opdrachtgevers toe. Hij kan zich inleven in een doelgroep en stelt de gebruikte beeldtaal af op deze doelgroep.
De student voert onderzoek i.f.v. zijn opdracht en visualiseert de resultaten op een grafisch verantwoorde manier. Hij maakt daarvoor gebruik van verschillende media en houdt rekening met de specifieke eisen die daarbij van toepassing zijn. Tijdens het projectwerk gaan de studenten aan de slag met de technische en grafische uitwerking van hun project. Ze kunnen hiermee aantonen dat ze de verworven kennis in de verschillende theoretische en praktische vakken, maar ook van hun eigen vooronderzoek, tot een geheel kunnen integreren.
Tijdens het projectwerk moeten de studenten hun kennis uitdiepen op zelfstandige basis en/of onder begeleiding van één of meerdere docenten. De student wordt verondersteld zijn kennis uit te diepen door middel van zelfstudie en onder beperkte begeleiding van één of meerdere docenten.
De student organiseert de informatie, hij bepaalt de concrete
informatie- en communicatiebehoefte, op basis van de strategische,
tactische en/of operationele plannen van de opdrachtgever.
De student bepaalt voor een vooropgestelde boodschap en doelgroep de
aangewezen communicatiekanalen en vormt daarvoor een geschikte
communicatiestructuur.
De student kan zijn project vlot duiden, alsook de wijze waarop de
invulling ervan tot stand kwam. Hij geeft een onderbouwde presentatie
over de inhoudelijke, technische van het werk.
De student bepaalt voor een specifieke boodschap en doelgroep, de meest
geschikte communicatiekanalen. Hij plant zijn werk in tijd, stelt
prioriteiten en haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat.
De student maakt een werkplanning op en volgt deze ook effectief. Hij
leert efficiënt te blijven functioneren onder (redelijk) zware werkdruk.
De student staat in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering.
De student begrijpt een probleemsituatie van een eindgebruiker en komt
via een systematische aanpak tot een al dan niet tijdelijke oplossing.
De student denkt ook lateraal (=breed).
De student vertaalt interactieve scenario’s naar een functionele en
ergonomische user interface. Hij past de principes van grafische
vormgeving toe en verwoordt, visualiseert en presenteert zijn ideeën en
ontwerpen.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | Studenten komen hun portfolio mondeling toelichten en verdedigen. |