Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Databanken 2
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_2527 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van databanken 1
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_08 | IM_BS_IMS_08 - Databanken ontwerpen. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student kan complexe queries bouwen ten behoeve van rapporteringen.
Hij kan SQL gebruiken om alle database-objecten te creëren en te updaten.
Het doel van deze cursus is vaardig worden met de taal Ansi-SQL als algemene vraagtaal voor relationele databases om met behulp van deze taal queries te kunnen opstellen.
- Inzicht in de verschillende productimplementaties van SQL
- Kennis van de SQL instructies
- Het kunnen toepassen van SQL-queries voor het manipuleren van databases
- Het maken van geavanceerde SQL-queries : joins, subqueries, aggregaties
- Het kunnen maken van wiskundige SQL-berekeningen met wiskundige functies
- Het kunnen omzetten van informatieverzoeken naar SQL-queries; gestructureerde queries opzetten ten behoeve van rapportages
- SQL gebruiken om een database op te zetten en te onderhouden
Ontwerpt procedurele scripts met embedded SQL : procedures, functions en triggers. De student verwerft de vaardigheden die hij nodig heeft om de procedurele programmeertaal van Oracle te gebruiken in de Oracle database.
Hij integreert de procedurele elementen van PL/SQL met SQL, en kent de meerwaarde er van.
minimale leerresultaten SQL
=>Foutloos de VOLLEDIGE basis-SQL-query schrijven.
SELECT
FROM (max twee tabellen en inner join)
WHERE
GROUP BY
HAVING
ORDER BY
=>SET-operatoren gebruiken in relatief gemakkelijke situaties.
=>Niet-gecorreleerde sub-queries (basis subqueries).
=>basis DDL
-create table zonder constraints.
-eenvoudige alter en drop statements met bijhorende eenvoudige updates.
minimale leerresultaten PL SQL
werkende procedure schrijven met volgende elementen
=>cursor
=>select into
=>update/insert/delete - statement al dan niet binnen cursor
werkende trigger schrijven
extra leerresultaten SQL
=>TOP-10 queries
=>gecorreleerde subqueries
=>toepassen van scalaire functies op kolom-niveau
=>outer join
=>self-join
=>join tussen minimum drie tabellen met niet-evidente join-condities.
=> extra DDL
-create table met constraints.
-complexe updates ten gevolge van een alter statement
=>Kan je echt knutselen met de aangereikte bouwstenen van SQL? Blijf je net zo lang proberen en zoeken tot je een oplossing vindt?
Kan je al het geleerde (basisleerstof en uitbreidingsleerstof) op een creatieve manier toepassen?
extra leerresultaten PL SQL
werkende procedure schrijven met volgende elementen
=>cursor in cursor
=>exception handling en wegschrijven naar logtabel
=>update cursor
=>Kan je echt knutselen met de aangereikte bouwstenen van PL SQL? Blijf je net zo lang proberen en zoeken tot je een oplossing vindt?
Kan je al het geleerde (basisleerstof en uitbreidingsleerstof) op een creatieve manier toepassen?
Inhoud
SQL - Data Manipulation Language gevorderd, Data Definition Language gevorderd, Data Control Language, Security Gevorderde topics SQL.
PL/SQL - Declaraties en toekenningen, Programma-flow, Cursors, Exception Handling, Stored Procedures en Functions, Triggers
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 40% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 60% | |