Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Content Management Systemen


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_2556
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Lettany Barbara

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Practicum

Begincompetentie

Eindcompetenties Webtechnologie 1

Eindcompetenties Programmeren 1 (IMS) of Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren (IMD)

Eindcompetenties Databanken 1

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Integratieniveau
IM_AC_09IM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMD_04IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.Doorgroeiniveau
IM_BS_IMS_01IM_BS_IMS_01 - Managen van relevante trends in de ICT-sector.Integratieniveau
IM_BS_IMS_10IM_BS_IMS_10- Webapplicaties ontwikkelen.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. (IM_AC_01)

De student controleert het eigen werk.

De student werkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor detail en afwerking.



Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. (IM_AC_02)

De student analyseert nieuwe vraagstukken/cases vanuit diverse gezichtspunten.

De student gaat systematisch te werk in het analyseren van het vraagstuk/case.

De student stelt relevante vragen.

De student weegt alternatieven tegenover elkaar af.

De student legt verbanden tussen verschillende soorten informatie.



Informatie verwerven en verwerken (IM_AC_03)

De student raadpleegt informatiebronnen eigen aan het vakgebied.

De student integreert de nieuwe inzichten in de eigen kennis.



Initiatief nemen. (IM_AC_09)

De student zoekt uit zichzelf naar informatie.

De student werkt problemen die zich voor doen zelf af, binnen het kader van de opdracht.



Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. (IM_BS_IMD_04)

De student is zich bewust van de juridische aspecten m.b.t. IT-en auteurswetgeving en privacy.

De student vertaalt de multimediastrategie in een creatief concept.

De student realiseert zowel visueel, tekstueel als digitaal een creatief concept.



Managen van relevante trends in de ICT-sector. (IM_BS_IMS_01)

De student beoordeelt de relevantie van trends voor de organisatie.

De student denkt platformonafhankelijk.

De student  ontwikkelt en bekwaamt zich en blijft alert voor nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied.



Webapplicaties ontwikkelen. (IM_BS_IMS_10)

De student heeft inzicht in de plaats die CMS innemen als ondersteunende technologie voor webtoepassingen.

De student heeft kennis van de verschillende componenten van een CMS.

De student herkent en beschrijft de content management noden van een gegeven scenario.

De student configureert de verschillende componenten van een CMS en combineert ze tot een goed werkend geheel.

Inhoud

Inhoud

Kernbegrippen en essentie van content management systemen (CMS)

Introductie tot bekende open-source pakketten: Joomla, WordPress, Drupal,...

Bouwen van een webapplicatie in Drupal 7

Introductie op theming voor Drupal 7





Opdracht met CMS Drupal 7


Configuratie

Nodes

Menus

Modules

Blocks & regions

Themes

...

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Drupal 7 Bible

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Uitrustings- en werkmateriaal

  • Laptop

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met computer50%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%