Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Project 1
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_2548 |
5 |
150 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Rutten Kathleen
- Heerinckx David
- Lettany Barbara
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen Hoger Secundair Onderwijs. Eindcompetenties Twee dimensionale vormgeving 1 en Visualiseren 1.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Elementair niveau |
IM_AC_04 | IM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
IM_AC_08 | IM_AC_08 – Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
IM_AC_09 | IM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
IM_AC_10 | IM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_04 | IM_BS_IMD_04 - Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_06 | IM_BS_IMD_06 - Multimedia-applicaties ontwerpen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.
Werkt volgens geldende procedures.
Werkt accuraat, met oog voor details.
Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.
Herkent het type vraagstuk/case.
Analyseert bestaande vraagstukken/cases.
Verzamelt informatie over de achtergronden en oorzaken.
Maakt duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken bij het analyseren van een vraagstuk/case.
Omschrijft de kern van het vraagstuk/case.
Formuleert een persoonlijk standpunt/ oplossing.
Verwerven en verwerken van informatie.
Vertaalt een informatieprobleem in één of meerdere concrete zoekvragen.
Raadpleegt informatiebronnen om de informatievraag op te lossen.
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.
Aanvaardt feedback over het eigen functioneren.
Verwerft basisinzicht in werkmethoden en werking van de werkomgeving en zijn eigen rol hierin.
Klantgericht denken en handelen.
Reageert vriendelijk, snel, correct en adequaat op vragen.
Probeert zelf een antwoord te geven op een vraag.
Zoekt indien nodig hulp.
Initiatief nemen.
Zoekt uit zichzelf naar informatie.
Handelen vanuit ethische en deontologische principes.
Handelt respectvol.
Respecteert gemaakte afspraken.
Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.
Omschrijft het multimediavraagstuk.
Verzamelt bestaande gegevens voor concurrentie- analyse en doelgroeponderzoek.
Realiseren van een multimediaproduct/applicatie in vorm en inhoud.
Analyseert een visueel, tekstueel en digitaal creatief concept.
Interpreteert een visueel, tekstueel en digitaal creatief concept.
Realiseert deelaspecten van een bestaand creatief concept.
Kent technische formaten.
Multimedia-applicaties ontwerpen.
Werkt volgens de W3C standaard.
Kent webtalen en past deze strikt toe.
Kan beeldmateriaal webklaar maken.
Inhoud
Tijdens het projectwerk wordt de student verondersteld zijn kennis uit te diepen onder beperkte begeleiding van één of meerdere docenten. Tijdens het projectwerk krijgen studenten een concrete opdracht waarmee ze aantonen dat ze de verworven kennis in verschillende praktische en theoretische vakken tot een geheel kunnen integreren. De student kan conceptueel denken en zijn ideeën visualiseren en communiceren naar zijn opdrachtgevers toe. Hij kan zich inleven in een doelgroep en stelt de gebruikte beeldtaal af op deze doelgroep. De student voert onderzoek i.f.v. zijn opdracht en visualiseert de resultaten op een grafisch verantwoorde manier. Hij maakt daarvoor gebruik van verschillende media en houdt rekening met de specifieke eisen die daarbij van toepassing zijn.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans praktisch niet mogelijk.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | Studenten komen hun project voorstellen en verdedigen. Zij bewijzen een correct ontwerpproces aan de hand van pancartes die zij in de loop van de cursus ontwikkeld hebben. |