Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Kwantitatieve methoden
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_395 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_AC_03 | IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_02 | IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_03 | IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk. | Elementair niveau |
IM_BS_IMS_04 | IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid. | Elementair niveau |
Leerresultaten
1) De student kent de basisbegrippen voor statistisch onderzoek en weet wanneer ze correct te gebruiken
2) De student is in staat om uit een dataset in Excel met de juiste bewerkingen een frequentietabel voor ongegroepeerde & gegroepeerde waardes op te stellen met absolute, proportionele & cumulatieve waarden
3) De student kan de gegevens uit de frequentietabel met de meest aangewezen grafiek voor stellen
4) De student kan uit de frequentietabel in Excel of met de correcte formule centrale tendensmaten en spreidingsmaten berekenen zonder fouten
5) De student weet welke bivariate analyse hij moet toepassen: chi kwadraat, correlatie, regressie, t-test, F-testen (variantie-analyses)
6) De student kan kruistabellen opstellen en deze grafisch voorstellen en begrijpen
7) De student kan uit een kruistabel met een X² toets het al dan niet significante verband tussen 2 kwalitatieve variabelen bepalen
8) De student kan uit een tabel met 2 kwantitatieve variabelen een spreidingsdiagram
opstellen
9) De student kan een correlatie-onderzoek obv een spreidingsdiagram doen naar het verband tussen 2 kwantitatieve variabelen en het gevonden resultaat interpreteren
10) De student kan een t-toets uitvoeren en het gevonden resultaat correct interpeteren
11) De student kan een variantie-analyse uitvoeren en het resultaat correct interpreteren
12) De student weet wanneer welke test te gebruiken
13) De student kent en kan werken met significantie-niveaus
14) De student ziet in dat statistiek een tool is binnen onderzoek, die desalniettemin correcte (logische) interpretatie(s) vereist. Hij/zij moet alle bewerkingen zélf juist kiezen (nr. 12) en ze zélf zinvol kunnen interpreteren (via gemiddelden, aantallen en significanties, nr. 13) en rapporteren
15) Dit alles wordt via Excel aangeleerd
Inhoud
De inhoud is geen exhaustieve opsomming en kan dus aangevuld worden in functie van de behoefte aan ondersteuning dmv een kwantitatieve methode vanuit een ander opleidingsonderdeel.
Hoofdstuk 0: Wiskunde opfrisser
0.1 Lezen van grafiek
0.2 Percentages berekenen
0.3 De regel van 3 & logisch denken
0.4 vergelijking met 1 onbekende
0.5 stelsel van 2 vergelijkingen & 2 onbekenden
0.6 een rechte tekenen
Hoofdstuk 1: Kennismaken met statistiek
1.1 Wat is statistiek
1.2 begrippen
1.3 Stochastische variabele
1.4 Oefeningen
Hoofdstuk 2: Meetniveaus
2.1 Nominaal meetniveau
2.2 Ordinaal meetniveau
2.3 Intervalniveau
2.4 Rationiveau
2.5 Samenvatting
2.6 Oefeningen
2.7 Univariate, bivariate & multivariate analyse
Hoofdstuk 3: De univariate analyse
3.1. Frequentietabellen
3.1.1 Ongegroepeerde frequentieverdeling
3.1.2 Gegroepeerde meetwaarden of klassen
3.2 Centrummaten
3.2.1 Centrummaten voor ongegroepeerde gegevens
3.2.2 Centrummaten voor gegroepeerde gegevens
3.3 Spreidingsmaten
3.3.1 Spreidingsmaten voor ongegroepeerde gegevens
3.3.2 Spreidingsmaten voor gegroepeerde gegevens
3.4 Eigenschappen van centrum- en spreidingsmaten
3.5 Een toepassing van centrum- en spreidingsmaten
3.6 Oefeningen op centrum- & spreidingsmaten
Hoofdstuk 4: Bivariate analyse
4.1 Kruistabellen
4.1.1 Tabellen en percentages
4.1.2 Grafische voorstellingen
4.2 Verbanden en significantie
4.2.1 Wat is een verband tussen twee variabelen?
4.2.2 Wat is een oorzakelijk verband?
4.2.3 Wat is een significant verband?
4.3 X² toets
4.4 Correlatiecoëfficient & regressieanalyse
4.5 T-toets
4.6 Variantie-analyses (F-toetsen)
4.7 Oefeningen
Hoofdstuk 5: Presenteren: grafische voorstelling van data
5.1 Type grafieken
5.2 Maken van grafieken met behulp van Excel
5.3 Tips, do’s and don’ts
5.4 Oefeningen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
- Extra faciliteit = vrijwillige permanente evaluatie
Studenten krijgen per 2 de kans om tijdens het academiejaar 2 facultatieve opdrachten op te lossen en op afgesproken tijdstippen te verdedigen. De opdrachten worden schriftelijk (uitgeprint) ingediend en mondeling verdedigd aan de PC. Beide studenten moeten in staat zijn inzichtsvragen te beantwoorden. De opdrachten worden onmiddellijk door de docent gequoteerd (niet geslaagd = 0 versus wel geslaagd = 1)
- Laattijdig ingediende oefeningen worden niet meer besproken en tellen niet meer mee.
- Enkel studenten die de 2 opdrachten hebben ingediend en verdedigd komen in aanmerking voor onderstaande faciliteit
FACILITEIT De student legt het schriftelijk examen af:
- indien de student niet geslaagd is op het examen, wordt de score PE (indien die '1' is) bij het examenpunt bijgeteld (bonuspunt)
- indien de student slaagt voor het examen, valt de score voor PE weg en telt het examen voor 100%
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen met computer | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |