Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia

Kwantitatieve methoden


Opleiding Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer IM_395
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Franssen Vicky Docente

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie

Begincompetentie

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetentie

IM_AC_01IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
IM_AC_02IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
IM_AC_03IM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie.Elementair niveau
IM_BS_IMD_02IM_BS_IMD_02 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een multimediaproductie.Elementair niveau
IM_BS_IMS_03IM_BS_IMS_03 - Facetten van toegepast onderzoek realiseren in het kader van een ICT-vraagstuk.Elementair niveau
IM_BS_IMS_04IM_BS_IMS_04 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid.Elementair niveau

Leerresultaten

1) De student kent de basisbegrippen voor statistisch onderzoek en weet wanneer ze correct te gebruiken



2) De student is in staat om uit een dataset in Excel met de juiste bewerkingen een frequentietabel voor ongegroepeerde & gegroepeerde waardes op te stellen met absolute, proportionele & cumulatieve waarden

 

3) De student kan de gegevens uit de frequentietabel met de meest aangewezen grafiek voor  stellen

 

4) De student kan uit de frequentietabel in Excel of met de correcte formule centrale tendensmaten en spreidingsmaten berekenen zonder fouten



5) De student weet welke bivariate analyse hij moet toepassen: chi kwadraat, correlatie, regressie, t-test, F-testen (variantie-analyses)



6) De student kan kruistabellen opstellen en deze grafisch voorstellen en begrijpen

 

7) De student kan uit een kruistabel met een X² toets het al dan niet significante verband tussen 2 kwalitatieve variabelen bepalen



8) De student kan uit een tabel met 2 kwantitatieve variabelen een spreidingsdiagram

opstellen



9) De student kan een correlatie-onderzoek obv een spreidingsdiagram doen naar het verband tussen 2 kwantitatieve variabelen en het gevonden resultaat interpreteren



10) De student kan een t-toets uitvoeren en het gevonden resultaat correct interpeteren



11) De student kan een variantie-analyse uitvoeren en het resultaat correct interpreteren



12) De student weet wanneer welke test te gebruiken



13) De student kent en kan werken met significantie-niveaus



14) De student ziet in dat statistiek een tool is binnen onderzoek, die desalniettemin correcte (logische) interpretatie(s) vereist. Hij/zij moet alle bewerkingen zélf juist kiezen (nr. 12) en ze zélf zinvol kunnen interpreteren (via gemiddelden, aantallen en significanties, nr. 13) en rapporteren



15) Dit alles wordt via Excel aangeleerd

Inhoud

De inhoud is geen exhaustieve opsomming en kan dus aangevuld worden in functie van de behoefte aan ondersteuning dmv een kwantitatieve methode vanuit een ander opleidingsonderdeel. 

Hoofdstuk 0: Wiskunde opfrisser

0.1 Lezen van grafiek

0.2 Percentages berekenen

0.3 De regel van 3 & logisch denken

0.4 vergelijking met 1 onbekende

0.5 stelsel van 2 vergelijkingen & 2 onbekenden

0.6 een rechte tekenen

Hoofdstuk 1: Kennismaken met statistiek

1.1 Wat is statistiek

1.2 begrippen

1.3 Stochastische variabele

1.4 Oefeningen

Hoofdstuk 2: Meetniveaus

2.1 Nominaal meetniveau

2.2 Ordinaal meetniveau

2.3 Intervalniveau

2.4 Rationiveau

2.5 Samenvatting

2.6 Oefeningen

2.7 Univariate, bivariate & multivariate analyse

Hoofdstuk 3: De univariate analyse

3.1. Frequentietabellen

3.1.1 Ongegroepeerde frequentieverdeling

3.1.2 Gegroepeerde meetwaarden of klassen

3.2 Centrummaten

3.2.1 Centrummaten voor ongegroepeerde gegevens

3.2.2 Centrummaten voor gegroepeerde gegevens

3.3 Spreidingsmaten

3.3.1 Spreidingsmaten voor ongegroepeerde gegevens

3.3.2 Spreidingsmaten voor gegroepeerde gegevens

3.4 Eigenschappen van centrum- en spreidingsmaten

3.5 Een toepassing van centrum- en spreidingsmaten

3.6 Oefeningen op centrum- & spreidingsmaten

Hoofdstuk 4: Bivariate analyse

4.1 Kruistabellen

4.1.1 Tabellen en percentages

4.1.2 Grafische voorstellingen

4.2 Verbanden en significantie

4.2.1 Wat is een verband tussen twee variabelen?

4.2.2 Wat is een oorzakelijk verband?

4.2.3 Wat is een significant verband?

4.3 X² toets

4.4 Correlatiecoëfficient & regressieanalyse

4.5 T-toets

4.6 Variantie-analyses (F-toetsen)

4.7 Oefeningen 

Hoofdstuk 5: Presenteren: grafische voorstelling van data

5.1 Type grafieken

5.2 Maken van grafieken met behulp van Excel

5.3 Tips, do’s and don’ts

5.4 Oefeningen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie


  • Extra faciliteit = vrijwillige permanente evaluatie
    Studenten krijgen per 2 de kans om tijdens het academiejaar 2 facultatieve opdrachten op te lossen en op afgesproken tijdstippen te verdedigen. De opdrachten worden schriftelijk (uitgeprint) ingediend en mondeling verdedigd aan de PC. Beide studenten moeten in staat zijn inzichtsvragen te beantwoorden. De opdrachten worden onmiddellijk door de docent gequoteerd (niet geslaagd = 0 versus wel geslaagd = 1)
  • Laattijdig ingediende oefeningen worden niet meer besproken en tellen niet meer mee.
  • Enkel studenten die de 2 opdrachten hebben ingediend en verdedigd komen in aanmerking voor onderstaande faciliteit

    FACILITEIT  De student legt het schriftelijk examen af:
  • indien de student niet geslaagd is op het examen, wordt de score PE (indien die '1' is) bij het examenpunt bijgeteld (bonuspunt)
  • indien de student slaagt voor het examen, valt de score voor PE weg en telt het examen voor 100%

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen met computer100%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met computer100%