Hoofdpagina | Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia
Inleiding tot objectgeoriënteerd programmeren
Bachelor in het informaticamanagement en de multimedia |
2011-12 |
nvt |
IM_4267 |
6 |
180 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Van Goethem Anne
- Messens Anneliese
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
uit de eindtermen secundair onderwijs: de studenten kunnen zich oriënteren op een onderzoeksprobleem door gericht informatie te verzamelen, te ordenen en te bewerken.
Eindcompetentie
IM_AC_01 | IM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
IM_AC_02 | IM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
IM_BS_IMD_07 | IM_BS_IMD_07 - Multimedia-applicaties ontwikkelen. | Elementair niveau |
Leerresultaten
Minimale leerdoelen
BASIS-PROGRAMMEERTECHNIEKEN:
De student kan werken met de belangrijkste bouwstenen van een programmeertaal. Past algoritmisch denken en programmeren nauwkeurig toe en kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen om te komen tot een gestructureerd werkend programma.
- aanmaak/gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen.
(int, float, double, char, 1-dim array, string)
- invoer en uitvoer.
- besturingsstroom
- enkelvoudige lussen
- enkele/eenvoudige voorwaarden (if, in lus)
- eenvoudige verwerking gegevens
- functies/methods/operations: structuur, argumenten en return.
- eenvoudig/gekend algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen.
OBJECTGEORIËNTEERD DENKEN:
Kent de principes van objectgeoriënteerd programmeren en kan ze toepassen in zijn eenvoudigste vorm:
- aanmaak/gebruik van klasse, object, private en public, constructor, encapsulation
- de gegevens van een object uitprinten volgens een eigen gekozen methode
- op basis van een Test-klasse en een volledig uitgewerkte opgave de juiste klassen kunnen maken met
de juiste eigenschappen en constructoren.
- eenvoudige aggregatie definieren
- een collection definiëren en invullen
- de gegevens van een collection uitprinten volgens een eigen gekozen methode
- getters genereren
extra leerdoelen
BASIS-PROGRAMMEERTECHNIEKEN:
kent meer geavanceerde programmeertechnieken dan louter de basis en past ze toe om te komen tot een gestructureerd werkend programma.
- aanmaak/gebruik 2 dim array
- string functies
- complexe verwerking gegevens (in array,...)
- dubbele/ geneste lussen
- meerdere / complexere voorwaarden
- complexer algoritme
OBJECTGEORIËNTEERD DENKEN:
Kan de principes van objectgeoriënteerd programmeren toepassen in een complexer programma en beheerst een aantal advanced topics.
business-methods maken: weten welke parameters nodig zijn, return, logica
toString gebruiken i.p.v. drukAf
inheritance: juiste constructor, overriding, extra methods
- exception handling
Inhoud
BASIS-PROGRAMMEERTECHNIEKEN:
- het gebruik van typen, operatoren, expressies, datatypen.
- invoer en uitvoer.
- besturingsstroom (while, for, if, do while, switch).
- functies/methods/operations: structuur, argumenten.
- arrays.
- strings plus string-functies.
- schrijven van een algoritme om een probleem gestructureerd op te lossen.
OBJECTGEORIËNTEERD DENKEN:
- klasse, object, private en public, constructor, encapsulation, inheritance, aggregation.
- de bibliotheek van standaardklassen (collection-klassen), exception handling.
- gebruik van basisdiagrammen van UML: vnl. klassediagram.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 25% | |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met computer | 75% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met computer | 100% | |