Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Overheidscommunicatie & Voorlichting
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_5455 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties secundair onderwijs
Eindcompetentie
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Integratieniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. De jonge professional kan de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.
Hij kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf. Hij kan op basis van zijn kennis en inzicht in PR & Voorlichtingstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de PR context en -strategie van de klant/opdrachtgever. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement: het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie van informatie.
De student kan klanten advies geven over het communicatiebeleid. De student kan het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken.
Inhoud
1. Actuele update werkingscontext & organisatie overheidscommunicatie
2. Communicatiehouding
3. Openbaarheid van Bestuur
4. Communicatiebeleid & organisatie van de communicatie bij de overheid
5. Effecten van voorlichting
6. Citymarketing
7. Interactieve communicatie, inspraak en participatie
8. E-government
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | Daar krijgt de student: - een evenwichtige mix van vragen uit een vooraf via Toledo gepubliceerde lijst van mogelijke theorievragen (12 punten) - een toepassingsvraag (toepassen van de theorie op een praktijksituatie) (4 punten) - max. 8 detailvragen (4 punten)
De studenten die Overheidscommunicatie & Voorlichting gekozen hebben, volgen in blok 1 Public Relations strategie & voorlichting. De lessen die ze van Public Relations strategie & Voorlichting (waaronder ook de lessen Mediaplanning) hebben gevolgd, worden geëxamineerd - ook het gedeelte Mediaplanning - en mee verrekend in de punten van Overheidscommunicatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | Daar krijgt de student: - een evenwichtige mix van vragen uit een vooraf via Toledo gepubliceerde lijst van mogelijke theorievragen (12 punten) - een toepassingsvraag (toepassen van de theorie op een praktijksituatie) (4 punten) - max. 8 detailvragen (4 punten)
De studenten die Overheidscommunicatie & Voorlichting gekozen hebben, volgen in blok 1 Public Relations strategie & voorlichting. De lessen die ze van Public Relations strategie & Voorlichting (waaronder ook de lessen Mediaplanning) hebben gevolgd, worden geëxamineerd - ook het gedeelte Mediaplanning - en mee verrekend in de punten van Overheidscommunicatie |