Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Overheidscommunicatie & Voorlichting


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5455
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Goubin Eric

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties secundair onderwijs

    Eindcompetentie

    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Integratieniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De student kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig.  De jonge professional kan de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen.



    Hij kan maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf. Hij kan op basis van zijn kennis en inzicht in PR & Voorlichtingstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de PR context en -strategie van de klant/opdrachtgever. Dit wil zeggen dat de jonge professional van de Bachelor in Communicatiemanagement: het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie van informatie.



    De student kan klanten advies geven over het communicatiebeleid. De student kan het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken.

    Inhoud

    1. Actuele update werkingscontext & organisatie overheidscommunicatie


    2. Communicatiehouding


    3. Openbaarheid van Bestuur


    4. Communicatiebeleid & organisatie van de communicatie bij de overheid


    5. Effecten van voorlichting


    6. Citymarketing


    7. Interactieve communicatie, inspraak en participatie


    8. E-government

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100% Daar krijgt de student: - een evenwichtige mix van vragen uit een vooraf via Toledo gepubliceerde lijst van mogelijke theorievragen (12 punten) - een toepassingsvraag (toepassen van de theorie op een praktijksituatie) (4 punten) - max. 8 detailvragen (4 punten) De studenten die Overheidscommunicatie & Voorlichting gekozen hebben, volgen in blok 1 Public Relations strategie & voorlichting. De lessen die ze van Public Relations strategie & Voorlichting (waaronder ook de lessen Mediaplanning) hebben gevolgd, worden geëxamineerd - ook het gedeelte Mediaplanning - en mee verrekend in de punten van Overheidscommunicatie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100% Daar krijgt de student: - een evenwichtige mix van vragen uit een vooraf via Toledo gepubliceerde lijst van mogelijke theorievragen (12 punten) - een toepassingsvraag (toepassen van de theorie op een praktijksituatie) (4 punten) - max. 8 detailvragen (4 punten) De studenten die Overheidscommunicatie & Voorlichting gekozen hebben, volgen in blok 1 Public Relations strategie & voorlichting. De lessen die ze van Public Relations strategie & Voorlichting (waaronder ook de lessen Mediaplanning) hebben gevolgd, worden geëxamineerd - ook het gedeelte Mediaplanning - en mee verrekend in de punten van Overheidscommunicatie