Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Interactieve strategie


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_3288
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Jamaels Inge
  • De Mey Carl

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject 2de jaar communicatiemanagement:



    Communicatiestrategie 2 (Marketingcommunicatie - Interactieve communicatie) / Marketing / Mediaplanning /

    Campagne /

    Excell (computervaardigheden 2 en Mediaplanning)

    Access (Communicatiestrategie 2 - Interactieve communicatie)

    SPSS (Onderzoek 1)

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Integratieniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Integratieniveau
    COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Integratieniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Integratieniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Integratieniveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De student lost een concreet communicatieprobleem met creativiteit en flexibiliteit op; en geeft aan wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen op het vlak van interactieve communicatie.

    De student voert de adequate analysemethoden op beperkte wijze zelf uit en kan complexere vraagstukken delegeren aan specialisten in de organisatie of bij toeleveranciers.


    De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op in zijn communicatiestrategie, waarbij hij rekening houdt met reeds eerder verworven kennis, ervaringen en competenties.

    De student interpreteert de gebruikte analysemethodes op correcte wijze.

    De student kan gegevensbestanden cleanen en ontdoen van dubbele en onnodige info.

    De student kent de geschikte analysemethoden voor voorspelling (classificatie en schatting),respons-analyse,LTV-analyse, associatie en profilering.


    De student heeft inzicht in de Wet op de Privacy en houdt zich aan deze regels bij de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van DM- en interactieve communicatiecampagnes.

    De student geeft het management adequaat advies over mogelijkheden op gebied van informatiewerving,-verwerking en -beheer, op gebied van CRM-ondersteunende ICT-toepassingen. Hij/zij kent de belangrijkste principes van Business Intelligence binnen een interactieve marketingcontext, met inbegrip van termen als 'relationele databases','informatiesystemen', 'datawarehouse','OLAP','data-mining' en 'webmining',alsook hun gebruikstoepassingen.

    De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van interactieve communicatie en strategie en doet op basis daarvan innoverende voorstellen .


    De student begrijpt op een correcte en efficiënte manier het onderdeel “strategie” in een reclamecampagne, kan dit kritisch beoordelen en is in staat zelf een strategische onderbouw voor een campagne uit te werken.

    De student is in staat de KPI's voor een interactieve communicatiecampagne te definiëren en te evalueren.

    De student communiceert beroepsspecifieke informatie , ideeën, problemen en oplossingen (i.c. een interactieve communicatiestrategie in een aangepast ‘vakjargon’) aan specialisten en/of leken.

    De student geeft zijn opdrachtgever advies over het communicatiebeleid,meer bepaald de interactieve communicatiestrategie-en -middelen en bewijst de ROI.











    Inhoud

    1. Theoretisch kader en terminologie



    a)Strategie



    1. Interactieve marketingstrategie

    2. Interactieve media

    3. Online trends

    4. Management, organisatie, opvolging en evaluatie van interactieve campagnes.

    5. Praktijkcases van interactieve reclamecampagnes met specifieke aandacht voor de interactieve reclamestrategie : doelgroepbepaling, doelstellingen, positionering, propositie, (interactieve) mediamix, resultaatmeting en –analyse.



    b)Databasebeheer



    Relationele databases, informatiesystemen, datawarehousing, olap-tools, data-mining, web-mining, aandachtspunten bij gebruik van data.



    2. Oefeningen

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • eMarketing Excellence - The heart of e-business

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer50%