Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Interactieve strategie
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_3288 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject 2de jaar communicatiemanagement:
Communicatiestrategie 2 (Marketingcommunicatie - Interactieve communicatie) / Marketing / Mediaplanning /
Campagne /
Excell (computervaardigheden 2 en Mediaplanning)
Access (Communicatiestrategie 2 - Interactieve communicatie)
SPSS (Onderzoek 1)
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
COM_AC_10 | COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Integratieniveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Integratieniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Integratieniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student lost een concreet communicatieprobleem met creativiteit en flexibiliteit op; en geeft aan wanneer een beroep gedaan moet worden op externe deskundigheid om de gewenste kwaliteit te halen op het vlak van interactieve communicatie.
De student voert de adequate analysemethoden op beperkte wijze zelf uit en kan complexere vraagstukken delegeren aan specialisten in de organisatie of bij toeleveranciers.
De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op in zijn communicatiestrategie, waarbij hij rekening houdt met reeds eerder verworven kennis, ervaringen en competenties.
De student interpreteert de gebruikte analysemethodes op correcte wijze.
De student kan gegevensbestanden cleanen en ontdoen van dubbele en onnodige info.
De student kent de geschikte analysemethoden voor voorspelling (classificatie en schatting),respons-analyse,LTV-analyse, associatie en profilering.
De student heeft inzicht in de Wet op de Privacy en houdt zich aan deze regels bij de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van DM- en interactieve communicatiecampagnes.
De student geeft het management adequaat advies over mogelijkheden op gebied van informatiewerving,-verwerking en -beheer, op gebied van CRM-ondersteunende ICT-toepassingen. Hij/zij kent de belangrijkste principes van Business Intelligence binnen een interactieve marketingcontext, met inbegrip van termen als 'relationele databases','informatiesystemen', 'datawarehouse','OLAP','data-mining' en 'webmining',alsook hun gebruikstoepassingen.
De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van interactieve communicatie en strategie en doet op basis daarvan innoverende voorstellen .
De student begrijpt op een correcte en efficiënte manier het onderdeel “strategie” in een reclamecampagne, kan dit kritisch beoordelen en is in staat zelf een strategische onderbouw voor een campagne uit te werken.
De student is in staat de KPI's voor een interactieve communicatiecampagne te definiëren en te evalueren.
De student communiceert beroepsspecifieke informatie , ideeën, problemen en oplossingen (i.c. een interactieve communicatiestrategie in een aangepast ‘vakjargon’) aan specialisten en/of leken.
De student geeft zijn opdrachtgever advies over het communicatiebeleid,meer bepaald de interactieve communicatiestrategie-en -middelen en bewijst de ROI.
Inhoud
1. Theoretisch kader en terminologie
a)Strategie
1. Interactieve marketingstrategie
2. Interactieve media
3. Online trends
4. Management, organisatie, opvolging en evaluatie van interactieve campagnes.
5. Praktijkcases van interactieve reclamecampagnes met specifieke aandacht voor de interactieve reclamestrategie : doelgroepbepaling, doelstellingen, positionering, propositie, (interactieve) mediamix, resultaatmeting en –analyse.
b)Databasebeheer
Relationele databases, informatiesystemen, datawarehousing, olap-tools, data-mining, web-mining, aandachtspunten bij gebruik van data.
2. Oefeningen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- eMarketing Excellence - The heart of e-business
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 50% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 50% | |