Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Reclamestrategie
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_587 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Volgende opleidingsonderdelen opgenomen in het modeltraject communicatiemanagement:
Communicatiestrategie 1 en 2 / Marketing / Campagne
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
COM_AC_08 | COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partners | Integratieniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Integratieniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Integratieniveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student kan ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doelgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig.
De student begrijpt op een correcte en efficiënte manier het onderdeel “strategie” in een reclamecampagne, beoordeelt dit kritisch en is in staat zelf een strategische onderbouw voor een campagne uit te werken.
De student kan een kwaliteitsvolle briefing opbouwen en kan deze briefing toelichten bij de betrokken doelgroepen.
De student communiceert beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen (in een vakjargon eigen aan reclame) aan specialisten en/of leken.
De student kan op een gepaste manier met een vooraf bepaald budget een professioneel mediaplan uitwerken.
De student bouwt een kwaliteitsvolle redenering op in zijn reclamestrategie, waarbij hij/zij rekening houdt met reeds eerder verworven kennis, ervaringen en competenties.
De student volgt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van reclamestrategie en mediaplanning en doet op basis hiervan eigen voorstellen.
De student moet erover waken dat de fasen "strategie" en "mediaplanning" van een reclamecampagne volgens de criteria van het beroepenveld worden nageleefd en toegepast.
Inhoud
RECLAMESTRATEGIE:
Studie van praktijkcases van reclamecampagnes (above the line) met specifieke aandacht voor de reclamestrategie : doelgroepbepaling, doelstellingen, positionering, propositie. De studie van deze praktijkcases wordt gebruikt als basis voor het onderdeel strategie in de Pitch, afstudeerrichting Reclame.
MEDIAPLANNING
1.de fasen in mediaplanning
2.mediajargon: campagnegebonden begrippen (GRP, ERP, OTS, Netto dekking, beta score, ….)
3.media-onderzoek (bereikstudies waaronder CIM-onderzoek, barometerstudies,…)
4.mediaweetjes (nieuwe media, creatief mediagebruik, veranderingen in het medialandschap….)
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 40% | |
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 10% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | |
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | |