Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Onderzoek 2


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5453
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rochtus Marina
  • Jamaels Inge

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Opleidingsonderdeel: onderzoek 1

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieDoorgroeiniveau
    COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Doorgroeiniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Doorgroeiniveau
    COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De student voert zelf onderzoek t.b.v communicatieprogramma’s uit en stuurt toeleveranciers aan die complexere onderzoeksvragen kunnen uitvoeren. De student interpreteert en beoordeelt vanuit een basiskennis van statistiek en wetenschappelijke onderzoeksmethodes (kwalitatief en kwantitatief) de verzamelde gegevens. De student verwerkt zelfstandig deze gegevens tot direct bruikbare informatie. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software. De student stelt een briefing op en verduidelijkt die verder bij de betrokkenen . (opdrachtgevers, begeleidende docenten, teamleden). De student stelt de voorbereidende stukken voor de vergadering op, notuleert tijdens de vergadering snel en efficiënt en maakt nadien het verslag van de vergadering. De student werkt met collega’s en/of externe opdrachtgevers samen om de onderzoeksopdracht professioneel uit te voeren. De student analyseert als organisator/coördinator volgens de basisregels van projectmanagement elke nieuwe beroepsspecifieke opdracht en pakt deze planmatig aan en lost deze op. De student stelt daarvoor werkbare procedures op: voor zichzelf, voor medewerkers, voor de leidinggevende en bevordert op die manier ook het doelgerichte, planmatige handelen bij anderen.De student plant zijn werk in tijd, stelt prioriteiten, haalt deadlines, ook als hij onder (zware) stress staat. De student organiseert op gepaste manier vergaderingen (in casu: focusgroepen), onderzoeksbriefings en presentaties, van voorbereiding (van onderzoeksproces) over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan. De student geeft klanten advies over het communicatiebeleid. De student, als onderzoeker, handelt klantgericht (t.o.v. interne en externe klanten) en bewaakt de klantgerichtheid doorheen het ganse onderzoeksproces, beginnend bij het onderzoeksplan. Als kwaliteitsbewaker staat de student bij de uitoefening van de verschillende beroepsrollen in voor de kwaliteit van zijn eigen werkuitvoering. De student controleert daarbij voortdurend input (gegevens bij start), throughput (proces) en output (resultaten). De student vat zelfstandig een taak aan en werkt ze af, hij rapporteert zelfstandig over het proces en de resultaten; hij verantwoordt zijn eigen aanpak; De student voert volgende taken ivm onderzoeksopzet, dataverzameling en data-input uit met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt.

    Inhoud

    Kwalitatief onderzoek -Onderzoeksproces, -voorstel -Onderzoeksmethodologie, -opzet -Analyse en rapportering en onderzoekspresentatie-Uitvoering vooronderzoek voor het opleidingsonderdeel 'Pitch'-Toepassingen product-en communicatieonderzoek.



    Kwantitatief onderzoek -Veldwerk optimaliseren -Gegevensvoorbereiding, -verwerking -analyseren-segmenteren op basis van gedragsvariabelen -Attitudemetingen -rapportering -pre- en posttest van reclameonderzoek-Uitvoering vooronderzoek voor het opleidingsonderdeel 'Pitch'



    SPSS -Specifieke frequentie-, kruis- en mr-tabellen -Transformatie van databestanden -Bewerkingen op bestanden -Grafieken aangepast aan meetniveau -Uitvoering vooronderzoek voor het opleidingsonderdeel 'Pitch'

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Principes van marktonderzoek - toepassing met SPSS, 4e editie

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%