Begincompetentie
Eindcompetenties van 'Internationale communicatie' (Frans 3 en 4).
Leerresultaten
De student
- werkt ook onder tijdsdruk zorgvuldig en nauwgezet met oog voor details en afwerking.
- leeft afspraken en deadlines na.
- raadpleegt informatiebronnen eigen aan het vakgebied.
- verzamelt gericht relevante informatie via het internet, naslagwerken, audiovisueel materiaal,
uit eigen waarneming en vertalende woordenboeken.
- vergelijkt verschillende informatie, schat in en analyseert.
- integreert de nieuwe inzichten in de eigen kennis.
- verwerkt de geïntegreerde informatie duidelijk in de meest geschikte vorm.
- registreert gericht informatie in tekst, beeld en geluid.
- herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.
- luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.
- drukt zich helder en vlot uit.
- past de stijl aan het publiek aan (inclusief non-verbaal gedrag).
- formuleert een boodschap logisch en gestructureerd.
- gebruikt beroepsspecifieke woordenschat.
- communiceert mondeling en schriftelijk en voert op een gepaste manier formele en informele gesprekken.
- draagt actief bij tot een gemeenschappelijk resultaat (bv. wisselt informatie uit en deelt informatie).
- neemt verantwoordelijkheid in het uitvoeren van gedelegeerde taken en/of voor het eigen deel van het teamwerk.
- heeft een open houding (bv. geeft en aanvaardt feedback en kritiek, houdt rekening met de mening van anderen).
- houdt zich aan gezamenlijk genomen beslissingen ook als deze niet stroken met de persoonlijke mening.
- bevordert de teamgeest (bv. vermijdt en ontmijnt spanningen, enthousiasmeert, sluit compromissen).
Inhoud
Commerciële Communicatie:
De studenten leren onderhandelen, discussiëren, in het openbaar spreken, een briefing en een uitgebreidere presentatie geven. De student baseert zich op Franstalige bronnen uit pers, reclamewereld alsook audiovisueel materiaal om in het Frans een reclamecampagne voor te stellen -ondersteund door dossier-, hierover discussie te voeren en verslag uit te brengen - zowel schriftelijk als mondeling. Het boek 'Comme convenu!' wordt gebruikt om de communicatieve vaardigheden te trainen via oefeningen op specifieke taalkundige uitdrukkingen en woordenschat. Tevens leert de student een CV opstellen en solliciteren in het beroepenveld.
Public Relations:
De studenten leren onderhandelen, discussiëren, in het openbaar spreken, een briefing en een uitgebreidere presentatie geven. De student zal actief deelnemen aan een tweetalig uitwisselingsproject met de Franstalige bachelorsopleiding Ephec (St-Lambrechts-Woluwe). Hij neemt deel aan een beurs waarvoor hij een stand inricht, voor alle promotiemateriaal zorgt en onderhandelt met de Franstalige klant. .De student bereidt een persconferentie voor aan de hand van Franstalige bronnen. De student leert in het openbaar te spreken, de pers te woord staan, gepast te reageren op de gestelde vragen. Hij ondersteunt zijn mondelinge communicatie met het nodige audiovisueel materiaal. Het boek 'Comme convenu!' wordt gebruikt om de communicatieve vaardigheden te trainen via oefeningen op specifieke taalkundige uitdrukkingen en woordenschat. Tevens leert de student een CV opstellen en solliciteren in het beroepenveld.
Event:
De studenten leren onderhandelen, discussiëren, in het openbaar spreken, een briefing en een uitgebreidere presentatie geven. Zowel het schriftelijke als het mondelinge taalgebruik en de aangepaste terminologie uit de eventwereld komen aan bod. Voor 'la communication écrite' staan het opstellen van rapporten, verslagen, memo's en briefings gerelateerd aan het beroepenveld van de eventsector centraal. Voor 'la communication orale' houden alle thema's direct of indirect verband met het organiseren van events. Tevens zullen zij leren solliciteren in het beroepenveld van de eventsector. Zij ondersteunen hun mondelinge communicatie met het nodige audiovisueel materiaal. De cursus en het boek 'Comme convenu!' worden gebruikt om de communicatieve vaardigheden te trainen via oefeningen op specifieke taalkundige uitdrukkingen en woordenschat (deels in zelfstudie). Tekstmateriaal dient als referentiekader, om zich zowel inhoudelijk als technisch voor te bereiden op de communicatie-oefeningen en later op de sector. De student zal actief deelnemen aan een tweetalig uitwisselingsproject met de Franstalige bachelorsopleiding Ephec (St-Lambrechts-Woluwe). Hij neemt deel aan een beurs waarvoor hij een stand inricht, voor alle promotiemateriaal zorgt en onderhandelt met de Franstalige klant. Nadien evalueert hij het event aan de hand van een SWOT-analyse.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Handboeken
- Comme Convenu ! Cours de communication française
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 30% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 70% | |