Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Schrijf- en presentatietechnieken 2


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5284
Studiepunten 3 Studietijd 90 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van den Eijnden Geert
  • Deraet Linda

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    De eindcompetenties van Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1.

    Eindcompetentie

    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_AC_05.1COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
    COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten


    De student bedenkt een concept en schrijft in het Nederlands wervende en creatieve teksten die afgestemd zijn op het doel, de doelgroep en het medium (bijvoorbeeld missionstatement eigen communicatiebureau en artikel alternatieve reisgids Berlijn). Deze opdrachten worden begeleid in samenwerking met de docent Visuele Communicatie. De student gebruikt hiervoor gepaste overtuigings- en stijltechnieken.

    Hij/Zij geeft op een boeiende en overtuigende manier een PowerPointpresentatie die afgestemd is op doel en doelgroep.

    Hij/Zij analyseert kritisch een briefing en vraagt om verduidelijking.

    Hij/Zij leidt op een gepaste manier een interview of enquête in, voert het gesprek en sluit het af. Hij voert informele en formele gesprekken.

    Hij/Zij past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden en doelgroepen waar hij mee omgaat.

    Hij/Zij neemt constructief deel aan brainstormsessies en werksessies.

    Hij/Zij werkt samen met andere teamleden om opdrachten professioneel uit te voeren.

    Hij/Zij communiceert naar aanleiding van de campagne beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen zowel aan specialisten als aan leken.

    Hij/Zij rapporteert voor een taak zelfstandig of in groep over het proces en de resultaten, bijvoorbeeld in een vorderingsrapport , e-mail of managementsummary. Hij verantwoordt de aanpak, het concept en de realisatie van zowel schriftelijke als mondelinge taken op een zakelijke, duidelijke en aantrekkelijke manier.

    Hij/Zij voert de taken uit met aandacht voor correctheid en volledigheid. Hij/Zij kijkt alle taken grondig na wat spelling, taal en stijl betreft en gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen. Hij/Zij spreekt verzorgd Nederlands als de situatie erom vraagt.
    Hij/Zij laat de verwerkte informatie doorstromen naar anderen, ontdekt lacunes in de informatie en zoekt naar oplossingen daarvoor. Hij/Zij verwijst op een correcte manier naar de bronnen. De student analyseert, structureert en synthetiseert de verzamelde informatie en presenteert die in een verslag, samenvatting of PowerPointpresentatie met hand-out.


    Inhoud

    De inhoud van Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 2 bouwt verder op Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1 en bestaat eveneens uit toepassingen en opdrachten.

    Verschillende opdrachten staan in het teken van de campagne, die een uitstekende gelegenheid biedt om de opdrachten zo reëel mogelijk te maken:

    De studenten bedenken een naam, een aanzet tot logo en schrijven een missionstatement voor hun eigen communicatiebureau (samenwerking met Visuele Communicatie).

    Ze rapporteren in een vorderingsrapport over de voortgang van de campagne.

    Ze analyseren kritisch de briefing van de opdrachtgever van de campagne en stellen gerichte vragen.

    Ze schrijven e-mailberichten volgens de netiquette. 

    Ze maken een managementsummary van de campagne.

    Ze interviewen een communicatiespecialist.

    Ze geven boeiende PowerPointpresentaties als voorbereiding op de tussentijdse presentatie van de campagne en maken een hand-out die inhoudelijk en vormelijk samenhangt.

    Ze schrijven een creatief reisgidsartikel over de studiereis naar Berlijn  (samenwerking met Visuele Communicatie).

    Ze schrijven een verzoek om een stageplaats met een bijgevoegd curriculum vitae.



    Voor al de hierboven opgesomde toepassingen krijgen de studenten de volgende onderbouwing: rapportagetechnieken, zakenbrief algemeen, verzoek om een stageplaats (met cv), e-mailbericht en netiquette, briefing en debriefing, technieken om op een aantrekkelijke, boeiende, duidelijke, creatieve en overtuigende manier te schrijven en te spreken.



    Zij trainen zich in het correct schrijven en verzorgd spreken van de Nederlandse taal en in het herkennen en gebruiken van verschillende stijlregisters afhankelijk van doel en doelgroep.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%