Begincompetentie
Ethiek : eindtermen secundair
Wetgeving en sociologie: eindcompetenties 1ste jaar
Leerresultaten
- De student past de verschillende elementen van een communicatietheorie toe op een nieuwe situatie, namelijk de eigen campagne.
- De student analyseert de communicatietheorie stap voor stap aan de hand van begeleidende vragen, opgesteld door de docent.
- De student selecteert de voor zijn/haar situatie relevante vragen.probeert een oplossing te vinden op deze vragen door zelf relevante vragen te stellen.
- De student formuleert een antwoord op de vragen en beargumenteerd zijn/haar keuzes, beslissingen en afwegingen.
- De student past de communicatietheorie op een kritische wijze toe en weegt verschillende opties en argumenten af.
- De student moet een gelijkaardige redenering kunnen maken voor een andere communicatietheorie en/of een andere situatie
- Ze schrijven samen een paper
- Ze denken samen na over de opdracht, bouwen verder op elkaars ideeën, vullen elkaar aan, …
- De student leert een aantal communicatietheorieën aan de hand waarvan communicatie kan bekijken, analyseren en beschrijven.
- De student analyseert de basiselementen van een concrete campagne aan de hand van een communicatietheorie.
- De student verzamelt gegevens over de campagne, bekijkt ze kritisch aan de hand van de theorie en beoordeelt ze. De student verzamelt gegevens over de campagne, bekijkt ze kritisch aan de hand van de theorie en beoordeelt ze.
- Aan de hand van de begeleidende vragen, beschrijft de student de campagne kritisch. - De student analyseert de basiselementen van de campagne: zender (en het beleid, imago, doelstelling(en), … van deze zender), boodschap, ontvanger (doelpubliek).
- De student heeft inzicht in het verwerven van een moreel verantwoord beleid inzake marketing, p.r. en internationaal management
- De student reflecteert over eigen keuzes en gedrag bij ethische dilemma's in organisaties
- De student onderkent ethische, deontologische en juridische vragen in zijn beroepscontext en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in
Inhoud
Communicatiesociologie :
gaat over de effecten van de massamedia op de maatschappij. Ter inleiding bespreken we een aantal communicatiemodellen en massacommunicatiemodellen. Vervolgens komen de effecttheorieën aan bod. De studenten leren deze theorieën plaatsen in hun tijdsgeest, kritisch bekijken en vergelijken. In het laatste deel van de cursus wordt expliciet aandacht besteed aan de effecten van nieuwe media.
Studenten maken een opdracht in team. Ze passen één van de effecttheorieën kritisch toe op hun campagne. Ze leren argumenten formuleren voor hun keuzes.
Organisatie-ethiek:
waarden en normen
verantwoordelijkheden van bedrijven
morele dilemma's en uitwerking van een stappenplan
internationaal ondernemen : richtlijnen
een ethisch verantwoord marketingbeleid
diversiteit
klantvriendelijkheid
Wetgeving :
handelspraktijken
reclamewetgeving
perswetgeving
capita selecta
Studenten kunnen deelnemen aan het Europaproject ‘Europa en de relatie met de burger’, in samenwerking met CHE (Christelijke Hogeschool Ede).
Timing: 30 en 31 januari & 1 februari 2012. Het Europaproject vindt plaats in Ede, en omvat lezingen, workshops en praktijksessies samen met Nederlandse studenten.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Communicatiesociologie
Cursussen
Wetgeving en ethiek
CursusHandboeken
- Organisatie - Ethiek
- The Economic Revolution - Introducing the creative energy organisation
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Communicatiesociologie |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 50% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 50% | De studenten leveren op het einde van het semester per team een paper in. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | | Wetgeving en ethiek |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Opdrachten | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 100% | |