Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Maatschappelijke oriƫntatie en diversiteit 2


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5286
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Charliers Kathleen
  • Hoyberghs Michele
  • Jorissen Willem
  • Lenaerts Michelle

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Ethiek : eindtermen secundair

    Wetgeving en sociologie: eindcompetenties 1ste jaar

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
    COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
    COM_AC_11COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
    COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Elementair niveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

           - De student past de verschillende elementen van een communicatietheorie toe op een nieuwe situatie, namelijk de eigen campagne.


           - De student analyseert de communicatietheorie stap voor stap aan de hand van begeleidende vragen, opgesteld door de docent.


           - De student selecteert de voor zijn/haar situatie relevante vragen.probeert een oplossing te vinden op deze vragen door zelf  relevante vragen te stellen.


           - De student formuleert een antwoord op de vragen en beargumenteerd zijn/haar keuzes, beslissingen en afwegingen.


           - De student past de communicatietheorie op een kritische wijze toe en weegt verschillende opties en argumenten af.

    - 
    De student moet een gelijkaardige redenering kunnen maken voor een andere communicatietheorie en/of een andere situatie
     

    Ze schrijven samen een paper

    -
     Ze denken samen na over de opdracht, bouwen verder op elkaars ideeën, vullen elkaar aan, …                                    
          

    -  De student leert een aantal communicatietheorieën aan de hand waarvan communicatie kan   bekijken,  analyseren en beschrijven.


           - De student analyseert de basiselementen van een concrete campagne aan de hand van een communicatietheorie.


           - De student verzamelt gegevens over de campagne, bekijkt ze kritisch aan de hand van de theorie en beoordeelt ze.       De student verzamelt gegevens over de campagne, bekijkt ze kritisch aan de hand van de theorie en beoordeelt ze.


           - Aan de hand van de begeleidende vragen, beschrijft de student de campagne kritisch.     - De student analyseert de basiselementen van de campagne: zender (en het beleid, imago, doelstelling(en), … van deze zender), boodschap, ontvanger (doelpubliek).


          - De student heeft inzicht in het verwerven van een moreel verantwoord beleid inzake marketing, p.r. en internationaal management


          - De student reflecteert over eigen keuzes en gedrag bij ethische dilemma's in organisaties


          - De student onderkent ethische, deontologische en juridische vragen in zijn beroepscontext en neemt hierbij een beredeneerd standpunt in

    Inhoud

    Communicatiesociologie :


    gaat over de effecten van de massamedia op de maatschappij. Ter inleiding bespreken we een aantal communicatiemodellen en massacommunicatiemodellen. Vervolgens komen de effecttheorieën aan bod. De studenten leren deze theorieën plaatsen in hun tijdsgeest, kritisch bekijken en vergelijken. In het laatste deel van de cursus wordt expliciet aandacht besteed aan de effecten van nieuwe media.


    Studenten maken een opdracht in team. Ze passen één van de effecttheorieën kritisch toe op hun campagne. Ze leren argumenten formuleren voor hun keuzes.


    Organisatie-ethiek:


    waarden en normen

    verantwoordelijkheden van bedrijven

    morele dilemma's en uitwerking van een stappenplan

    internationaal ondernemen : richtlijnen

    een ethisch verantwoord marketingbeleid

    diversiteit

    klantvriendelijkheid


    Wetgeving :


    handelspraktijken

    reclamewetgeving

    perswetgeving

    capita selecta









                     Studenten kunnen deelnemen aan het Europaproject ‘Europa en de relatie met de burger’, in samenwerking met CHE (Christelijke Hogeschool Ede).





                    Timing: 30 en 31 januari & 1 februari 2012. Het Europaproject vindt plaats in Ede, en omvat lezingen, workshops en praktijksessies samen met Nederlandse studenten.




    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Communicatiesociologie

    Cursussen

    • Cursus
    Wetgeving en ethiek
  • Cursus
  • Handboeken

    • Organisatie - Ethiek
    • The Economic Revolution - Introducing the creative energy organisation

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Communicatiesociologie
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Schriftelijk examen50%
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten50% De studenten leveren op het einde van het semester per team een paper in.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%
    Wetgeving en ethiek
    Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Opdrachten100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%