Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Communicatiestrategie PR, Overheidscommunicatie, Event


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5288
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Bellens Tom
  • Tanghe Diederik

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Zie eindcompetenties Communicatiestrategie 1 (eerste programmajaar).

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Doorgroeiniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    Je leert communicatieproblemen onderscheiden van andere organisatieproblemen.



    Vanuit de netwerk/krachtenveld-visie kan je een eenvoudige stakeholderanalyse maken.



    Je kan stapsgewijze een PR-campagne opzetten.



    Vanuit Corporate Communication kan je een PR-campagne integreren met andere elementen van de communicatiemix.

     

    Je kent de fases van issue-ontwikkeling, en weet welke communicatieprincipes je hierop kan toepassen.



    Je kan van interne communicatie (IC) een instrument maken voor het management en voor de medewerkers aan de hand van een stappenplan voor de opbouw en het onderhoud van een IC-structuur.

    Je kan een IC-structuur gebruiken voor het planmatig begeleiden van organisatieveranderingen.



    Op gebied van campagneplanning binnen overheidscommunicatie leer je de principes van stakeholderanalyse, van doelgroepencommunicatie en van het gebruik van communicatiekanalen.



    Je kan een eventstappenplan uitwerken, met een geïntegreerd communicatiestappenplan.



    Je leert omgaan met sponsoring van evenementen in zijn strategische en pragmatische aspecten.



    Je kent de verschillende vennootschapvormen, de wetgeving aangaande evenementen, de richtlijnen i.v.m. RVA en VDAB, de sociale zekerheid en de arbeidsovereenomst.



    Met oefenen op cases en op voorbeelden leer je de behandelde modellen en technieken toepassen.

    Inhoud



    -    De organisatie: richten, inrichten, verrichten.



    -    Een uitgewerkt campagneplan.



    -    Interne communicatie.



    -    Corporate communicatie.



    -    Communicatie en issue-management.



    -    Overheidscommunicatie.



    -    Evenstrategie.



    -    Event en sponsoring.



    -    Event in zijn praktische, juridische en wettelijke omkadering.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Om te kunnen slagen moet voor elk van beide onderdelen (PR&V en overheidscommunicatie) / event) een examen worden afgelegd.



    Er wordt niet ingegrepen in het totale eindcijfer tenzij er een zwaar tekort is (7/20 of minder) op één van de twee onderdelen. Indien zo, is de student niet geslaagd voor het totaal.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen70% PR&V en overheidscommunicatie
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen30% Evenstrategie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen70% PR&V en overheidscommunicatie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen30% Eventstrategie