Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Communicatiestrategie PR, Overheidscommunicatie, Event
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_5288 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Bellens Tom
- Tanghe Diederik
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Zie eindcompetenties Communicatiestrategie 1 (eerste programmajaar).
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Je leert communicatieproblemen onderscheiden van andere organisatieproblemen.
Vanuit de netwerk/krachtenveld-visie kan je een eenvoudige stakeholderanalyse maken.
Je kan stapsgewijze een PR-campagne opzetten.
Vanuit Corporate Communication kan je een PR-campagne integreren met andere elementen van de communicatiemix.
Je kent de fases van issue-ontwikkeling, en weet welke communicatieprincipes je hierop kan toepassen.
Je kan van interne communicatie (IC) een instrument maken voor het management en voor de medewerkers aan de hand van een stappenplan voor de opbouw en het onderhoud van een IC-structuur.
Je kan een IC-structuur gebruiken voor het planmatig begeleiden van organisatieveranderingen.
Op gebied van campagneplanning binnen overheidscommunicatie leer je de principes van stakeholderanalyse, van doelgroepencommunicatie en van het gebruik van communicatiekanalen.
Je kan een eventstappenplan uitwerken, met een geïntegreerd communicatiestappenplan.
Je leert omgaan met sponsoring van evenementen in zijn strategische en pragmatische aspecten.
Je kent de verschillende vennootschapvormen, de wetgeving aangaande evenementen, de richtlijnen i.v.m. RVA en VDAB, de sociale zekerheid en de arbeidsovereenomst.
Met oefenen op cases en op voorbeelden leer je de behandelde modellen en technieken toepassen.
Inhoud
- De organisatie: richten, inrichten, verrichten.
- Een uitgewerkt campagneplan.
- Interne communicatie.
- Corporate communicatie.
- Communicatie en issue-management.
- Overheidscommunicatie.
- Evenstrategie.
- Event en sponsoring.
- Event in zijn praktische, juridische en wettelijke omkadering.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Om te kunnen slagen moet voor elk van beide onderdelen (PR&V en overheidscommunicatie) / event) een examen worden afgelegd.
Er wordt niet ingegrepen in het totale eindcijfer tenzij er een zwaar tekort is (7/20 of minder) op één van de twee onderdelen. Indien zo, is de student niet geslaagd voor het totaal.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 70% | PR&V en overheidscommunicatie | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 30% | Evenstrategie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 70% | PR&V en overheidscommunicatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 30% | Eventstrategie |