Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Communicatiestrategie Reclame en Interactief
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_5287 |
4 |
120 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Van Damme Ann
- Van Den Bossche Inge
- Van Espen Nora
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
1. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Communicatiestrategie van het voorgaande opleidingsjaar.
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Doorgroeiniveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Doorgroeiniveau |
COM_AC_12 | COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_03 | COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
LEERDOELEN VOOR MARKETINGCOMMUNICATIE:
De student kent de belangrijkste stappen in het
communicatieplan.
De student kan de diverse aspecten van het merkenbeleid en
de belangrijkste merkstrategieën duiden.
De student is vertrouwd met het proces van segmentatie,
doelgroepbepaling en positionering en kent de bijbehorende strategieën.
De student kan op een adequate manier
communicatiedoelstellingen formuleren en onderscheid maken tussen hoofd- en
subdoelstellingen.
De student is vertrouwd met de theoretische en praktische budgetteringsmethoden
voor marketingcommunicatie en kan de factoren die budgetteringsbeslissingen
beïnvloeden duiden.
De student kent de doelstellingen voor en de methoden en
beperkingen van het pre- en posttesten van reclamecampagnes. De student is
vertrouwd met de methoden en procedures voor het beoordelen van campagnes.
De student kent een spectrum van communicatiemiddelen en kan
de efficiency hiervan bepalen.
De student kan een gemotiveerde keuze maken uit de
verschillende communicatiemiddelen en deze inzetten op strategisch niveau.
De student kan concepten en begrippen uit de
marketingcommunicatie toepassen op een geïntegreerde mix van communicatie-instrumenten
en alternatieven oplijsten en verantwoorden.
De student kan invulling geven aan het externe
communicatiebeleid en kan hierover advies uitbrengen op strategisch niveau.
De student kan op een kritische manier oplossingen zoeken voor
marketingcommunicatieproblemen en goed beargumenteerd strategisch advies
uitbrengen. (cases)
LEERDOELEN VOOR INTERACTIEVE COMMUNICATIE:
de student begrijpt de online implicaties van elk element binnen de marketingmix;
de student kent de basisbegrippen ivm Interactieve Communicatie;
de student kent de voor- en nadelen van verschillende online tools;
de student begrijpt het veranderde online gedrag van consumenten;
de student kan op een kritische manier websites beoordelen;
de student kijkt op een actieve en kritische manier naar actuele interactieve campagnes, kan zelf voorbeelden opzoeken, beoordelen en presenteren.
LEERDOELEN VOOR ACCESS:
1. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools
eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in
beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen
doorstromen naar anderen.
2. De student registreert de respons van bestaande en potentiële klanten en
maakt een updating hiervan in tabellen.
3. De student voert op een gebruiksvriendelijke manier de geregisteerde
gegevens in via een formulier
4. De student ontwerpt op basis van selectie- en sorteercriteria queries om de
doelgroep, die beantwoordt aan het gewenste consumentenprofiel, te kunnen
benaderen via een aangepaste directmailingactie.
5. De student drukt de geglobaliseerde resultaten af in rapportvorm.
6. De student ontwerpt etiketten en maakt mailings aan met behulp van Word en
Access.
Inhoud
INTERACTIEVE COMMUNICATIE.
Voor Interactieve Communicatie:
1. Introductie tot e-marketing
2. De invloed van e-marketing op de klassieke marketing- en communicatiemix
3. Consumentengedrag van e-klanten
4. E-tools en media
5. Site design
6. Het opbouwen van Traffic building bij websites
7. E-planning
Voor Access:
Tijdens deze cursus zal de student het nut en toepassingsgebied van Access 2007 doorgronden. Enkele topics: een inleiding rond relationele databanken - een relationele databank opstellen - een databank raadplegen en up-to-date houden: query's - formulieren - rapporten - mailmerge.
Tweede blok: 'interactive@work - praktijksessies interactieve communicatie.
MARKETINGCOMMUNICATIE.
1. Geïntegreerde communicatie
Hoe de verschillende elementen van de marcommix met elkaar integreren binnen de marketingmix. (De integratie in de communicatiecommunicatiemix vanuit het concept van corporate communicatie komt aan bod in 'Public relations en voorlichtingsstrategie').
2. Merkenbeleid 3.
Merken zijn krachtige instrumenten van strategische marketing en belangrijke factoren voor winstgevendheid op lange termijn. De student leert in dit hoofdstuk de verschillende sleutelaspecten van merkenbeleid toepassen.
3. Hoe marketingcommunicatie werkt.
Vanuit modellen uit de communicatietheorie leert de student aandachtspunten en criteria gebruiken voor de opbouw van een campagneplan en voor de inschatting van de effecten ervan.
4. Doelgroepen.
De student leert vanuit marktsegmentatie marcomdoelgroepen afbakenen. Gekozen doelgroepen en positioneringsstrategieën bepalen sterk de verdere stappen in een marcomcampagneplan.
5. Doelstellingen van marketingcommunicatie.
De student leert de grote verscheidenheid van communicatie- en organisatiedoelstellingen kennen, en de relevantie ervan gebruiken bij het opzetten van een campagne.
6. Budgetten.
De student leert criteria gebruiken om gefundeerd beslissingen te nemen over het budget en over het budgetteringsproces.
Naast de onderdelen 'Mediaplanning', 'BtB-communicatie' en 'Internationale communicatie', leert de student in de onderstaande hoofdstukken werken met de verschillende onderdelen van de marcommix apart, en geïntegreerd.
De aspecten die in andere (deel)opleidingsonderdelen worden aangeleerd, worden in dit deelopleidingsonderdeel (marcom) enkel gebruikt om ze te leren integreren in één campagne.
7. Reclame. 8. Mediaplanning: cases. 9. Reclameonderzoek: strategisch reclameonderzoek. 10. Sponsoring. 11. Verkooppromoties. 12. Winkelcommunicatie. 13. Vakbeurzen. 14. Persoonlijke verkoop. 15. E-communicatie. 16. BtB-communicatie. 17. Internationale communicatie. 18. Beleveniscommunicatie (evenementiële communicatie).
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- eMarketing Excellence - The heart of e-business
- Marketingcommunicatie
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 50% | Interactieve Communicatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 50% | Interactieve Communicatie | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | Marketingcommunicatie | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | Marketingcommunicatie |