Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Communicatiestrategie Reclame en Interactief


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5287
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Van Damme Ann
  • Van Den Bossche Inge
  • Van Espen Nora

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    1. Eindtermen van het opleidingsonderdeel Communicatiestrategie van het voorgaande opleidingsjaar.

    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieDoorgroeiniveau
    COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Doorgroeiniveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Doorgroeiniveau
    COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Doorgroeiniveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Doorgroeiniveau
    COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Doorgroeiniveau
    COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten



    LEERDOELEN VOOR MARKETINGCOMMUNICATIE:



    De student kent de belangrijkste stappen in het

    communicatieplan.



    De student kan de diverse aspecten van het merkenbeleid en

    de belangrijkste merkstrategieën duiden.



    De student is vertrouwd met het proces van segmentatie,

    doelgroepbepaling en positionering en kent de bijbehorende strategieën.



    De student kan op een adequate manier

    communicatiedoelstellingen formuleren en onderscheid maken tussen hoofd- en

    subdoelstellingen.



    De student is vertrouwd met de theoretische en praktische budgetteringsmethoden

    voor marketingcommunicatie en kan de factoren die budgetteringsbeslissingen

    beïnvloeden duiden.



    De student kent de doelstellingen voor en de methoden en

    beperkingen van het pre- en posttesten van reclamecampagnes. De student is

    vertrouwd met de methoden en procedures voor het beoordelen van campagnes.



    De student kent een spectrum van communicatiemiddelen en kan

    de efficiency hiervan bepalen.



    De student kan een gemotiveerde keuze maken uit de

    verschillende communicatiemiddelen en deze inzetten op strategisch niveau.



    De student kan concepten en begrippen uit de

    marketingcommunicatie toepassen op een geïntegreerde mix van communicatie-instrumenten

    en alternatieven oplijsten en verantwoorden.



    De student kan invulling geven aan het externe

    communicatiebeleid en kan hierover advies uitbrengen op strategisch niveau.



    De student kan op een kritische manier oplossingen zoeken voor

    marketingcommunicatieproblemen en goed beargumenteerd strategisch advies

    uitbrengen. (cases)





    LEERDOELEN VOOR INTERACTIEVE COMMUNICATIE:



    de student begrijpt de online implicaties van elk element binnen de marketingmix;

    de student kent de basisbegrippen ivm Interactieve Communicatie;

    de student kent de voor- en nadelen van verschillende online tools;

    de student begrijpt het veranderde online gedrag van consumenten;

    de student kan op een kritische manier websites beoordelen;

    de student kijkt op een actieve en kritische manier naar actuele interactieve campagnes, kan zelf voorbeelden opzoeken, beoordelen en presenteren.





    LEERDOELEN VOOR ACCESS:



    1. Als informatiebeheerder kan de jonge professional met de gepaste ICT-tools

    eventueel meertalige gegevens efficiënt verzamelen, verwerken tot in

    beroepscontext direct bruikbare informatie, die informatie beheren en doen

    doorstromen naar anderen.



    2. De student registreert de respons van bestaande en potentiële klanten en

    maakt een updating hiervan in tabellen.



    3. De student voert op een gebruiksvriendelijke manier de geregisteerde

    gegevens in via een formulier 



    4. De student ontwerpt op basis van selectie- en sorteercriteria queries om de

    doelgroep, die beantwoordt aan het gewenste consumentenprofiel, te kunnen

    benaderen via een aangepaste directmailingactie. 



    5. De student drukt de geglobaliseerde resultaten af in rapportvorm. 



    6. De student ontwerpt etiketten en maakt mailings aan met behulp van Word en

    Access. 








    Inhoud

    INTERACTIEVE COMMUNICATIE.



    Voor Interactieve Communicatie:


    1. Introductie tot e-marketing

    2. De invloed van e-marketing op de klassieke marketing- en communicatiemix

    3. Consumentengedrag van e-klanten

    4. E-tools en media

    5. Site design

    6. Het opbouwen van Traffic building bij websites

    7. E-planning





    Voor Access:



    Tijdens deze cursus zal de student het nut en toepassingsgebied van Access 2007 doorgronden. Enkele topics: een inleiding rond relationele databanken  - een relationele databank opstellen - een databank raadplegen en up-to-date houden: query's - formulieren - rapporten - mailmerge.

    Tweede blok: 'interactive@work - praktijksessies interactieve communicatie.



    MARKETINGCOMMUNICATIE.



    1. Geïntegreerde communicatie

    Hoe de verschillende elementen van de marcommix met elkaar integreren binnen de marketingmix. (De integratie in de communicatiecommunicatiemix vanuit het concept van corporate communicatie komt aan bod in 'Public relations en voorlichtingsstrategie').

    2. Merkenbeleid 3.

    Merken zijn krachtige instrumenten van strategische marketing en belangrijke factoren voor winstgevendheid op lange termijn. De student leert in dit hoofdstuk de verschillende sleutelaspecten van merkenbeleid toepassen.

    3. Hoe marketingcommunicatie werkt.

    Vanuit modellen uit de communicatietheorie leert de student aandachtspunten en criteria gebruiken voor de opbouw van een campagneplan en voor de inschatting van de effecten ervan.

    4. Doelgroepen.

    De student leert vanuit marktsegmentatie marcomdoelgroepen afbakenen. Gekozen doelgroepen en positioneringsstrategieën bepalen sterk de verdere stappen in een marcomcampagneplan.

    5. Doelstellingen van marketingcommunicatie.

    De student leert de grote verscheidenheid van communicatie- en organisatiedoelstellingen kennen, en de relevantie ervan gebruiken bij het opzetten van een campagne.

    6. Budgetten.

    De student leert criteria gebruiken om gefundeerd beslissingen te nemen over het budget en over het budgetteringsproces.

    Naast de onderdelen 'Mediaplanning', 'BtB-communicatie' en 'Internationale communicatie', leert de student in de onderstaande hoofdstukken werken met de verschillende onderdelen van de marcommix apart, en geïntegreerd.

    De aspecten die in andere (deel)opleidingsonderdelen worden aangeleerd, worden in dit deelopleidingsonderdeel (marcom) enkel gebruikt om ze te leren integreren in één campagne.

    7. Reclame. 8. Mediaplanning: cases. 9. Reclameonderzoek: strategisch reclameonderzoek. 10. Sponsoring. 11. Verkooppromoties. 12. Winkelcommunicatie. 13. Vakbeurzen. 14. Persoonlijke verkoop. 15. E-communicatie. 16. BtB-communicatie. 17. Internationale communicatie. 18. Beleveniscommunicatie (evenementiële communicatie).

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • eMarketing Excellence - The heart of e-business
    • Marketingcommunicatie

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50% Interactieve Communicatie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50% Interactieve Communicatie
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen50% Marketingcommunicatie
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen50% Marketingcommunicatie