Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Schrijf- en presentatietechnieken 1


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_5283
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Deraet Linda
  • Van den Eijnden Geert

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Begincompetenties


    Eindtermen secundair onderwijs



    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieIntegratieniveau
    COM_AC_05.1COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
    COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Elementair niveau

    Leerresultaten

     



    • De student verwerkt de gegevens uit bronnen gedeeltelijk zelfstandig. Hij/zij analyseert, structureert en synthetiseert de verzamelde informatie.

    • Hij schat de relevantie en de betrouwbaarheid van de informatie goed in.

    • Hij verwijst op een correcte manier naar de bronnen.

    • De student verdedigt mondeling een standpunt en doet dat op een boeiende en overtuigende manier.

    • Hij neemt op een gepaste en overtuigende manier deel aan een discussie.

    • Hij past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan de omstandigheden en doelgroepen aan waar hij mee omgaat.

    • Hij spreekt verzorgd Nederlands.

    • Hij neemt constructief deel aan werksessies en discussies.

    • De student schrijft een verkoopbrief, een advertentie, en/of een voorlichtingsfolder, en/of een rapport, afgestemd op het doel, de doelgroep en het medium. Hij gebruikt daarvoor gepaste overtuigings- en stijltechnieken.

    • Hij verantwoordt de aanpak, het concept en de realisatie van de taken op een zakelijke, duidelijke en aantrekkelijke manier.

    • Hij voert de taken en voorbereidende oefeningen uit met aandacht voor correctheid en volledigheid

    • Hij kijkt alle taken grondig na wat spelling en taal betreft en gebruikt daarvoor de nodige hulpmiddelen.

    • Hij toont dat hij over een aanvaardbare basis beschikt van spelling, grammatica en woordenschat.


     

    Inhoud

    De inhoud van Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1 bestaat uit toepassingen en opdrachten. Ze vormen tegelijk een voorbereiding op het portfolio van het tweede semester.


     


    De studenten analyseren en evalueren kritisch persuasieve boodschappen zoals verkoopbrieven, advertenties en folders en informerende boodschappen zoals rapportteksten. Ze bedenken aantrekkelijke concepten en schrijven een doel- en doelgroepgerichte verkoopbrief, advertentie en/of voorlichtingsfolder. In een motivatietekst verantwoorden zij het concept en de realisatie ervan. Ze schrijven een rapporthoofdstuk en/of een e-mailbericht en een verslag van een discussie of een werksessie.



    Zij nemen een standpunt in over een maatschappelijk actueel onderwerp en verdedigen dat in een overtuigend forum. Voor deze spreekopdracht zoeken zij informatie op, verwerken die en stellen een bronnenlijst op. Zij voeren een discussie over één van de forumonderwerpen.



    Zij trainen zich in het correct schrijven en verzorgd spreken van de Nederlandse taal en in het herkennen en gebruiken van verschillende stijlregisters afgestemd op doel en doelgroep.




    Voor al de hierboven opgesomde toepassingen krijgen de studenten de volgende onderbouwing:


     


    -          Taalbeheersing (spelling, leestekens, grammatica, lexicon en idioom)


    -          Doelgroepgericht schrijven


    -          Stijlverschillen tussen zakelijk en wervend schrijven


    -          De advertentie


    -          De verkoopbrief (en e-mailing)


    -          Het rapport


    -          De folder


    -          Het persbericht


    -          Verwijzen naar bronnen


    -          Mondeling presenteren


     

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Het cijfer dat behaald wordt voor de tussentijdse evaluatie (eerste examenkans) of de opdrachten (tweede examenkans) wordt niet automatisch samengeteld met het cijfer dat behaald wordt voor het schriftelijk examen (Taalbeheersing) . 



    Hieronder volgt de exacte verrekenmethode:



    - de student behaalt 35% of minder op het schriftelijk examen: in dat geval wordt het cijfer van de tussentijdse evaluatie of de opdrachten niet wiskundig verrekend. De student kan in totaal maximum 7 op 20 behalen.

    - de student behaalt tussen 35,1% en 40% op het schriftelijk examen: in dat geval wordt het cijfer van de tussentijdse evaluatie of de opdrachten niet wiskundig verrekend. De student kan in totaal maximum 8 op 20 behalen.

    - de student behaalt tussen 40,1% en 45% op het schriftelijk examen: in dat geval wordt het cijfer van de tussentijdse evaluatie of de opdrachten niet wiskundig verrekend. De student kan in totaal maximum 9 op 20 behalen.

    - de student behaalt 45,1% of meer op het schriftelijk examen: in dat geval wordt het cijfer van de tussentijdse evaluatie of de opdrachten wiskundig verrekend met het cijfer van het schriftelijk examen.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50% zie bijzondere slaagvoorwaarden
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen50% zie bijzondere slaagvoorwaarden
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten50%