Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Communicatiestrategie


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_4142
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Wit Helga
  • Sambaer Els
  • Vandekerkhof Renaat

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie


    'Eindtermen secundair onderwijs'


    Eindcompetentie

    COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
    COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieElementair niveau
    COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Elementair niveau
    COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Elementair niveau

    Leerresultaten

    De student moet ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doel- of publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. Daarvoor beheerst hij / zij de vakspecifieke basisterminologie van marketingcommunicatie en PR & Voorlichting.



    De student kan de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. - de maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf - op basis van zijn kennis en inzicht in Marketingcommunicatie- en PR & Voorlichtingstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de Marketingcommunicatie of PR context en -strategie van de klant/opdrachtgever.

    Dit wil zeggen dat hij / zij het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie van informatie en klanten advies kan geven over het communicatiebeleid.



    De student kan het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken, en dit voor zowel voor marketingcommunicatie-, public relations-, voorlichtings- als evenementcampagnes





    De student beheerst de basisterminologie van Communicatiestrategie

    ·         basisbegrippen Communicatiestrategie (zie cursus PR)

    ·         basisbegrippen PR, communicatievormen, PG & PRsoorten, communicatiemiddelen voor PR, overheidscommunicatie & eventmanagement

    ·         basisbegrippen MC: marketing, marketingmixelementen, marcommixelementen

    1.1  De student kan deze basisbegrippen correct definiëren & begrijpelijk uitleggen

    1.2  De student kan de basisbegrippen herkennen in een behandelde case, kan ze illustreren adhv een concreet voorbeeld, kent de eigenschappen, de voor- en nadelen, kan ze vergelijken

    1.3  De student kan de basisbegrippen gebruiken in een juiste situatie en kan ze herkennen in nieuwe case of voorbeeld





    De student beheerst het Communicatiestappenplan

    3.1 De student kan de stappen in de juiste volgorde opnoemen (theorie) & summier uitleggen

    3.2 De student kan de stappen in detail uitleggen en de deelbegrippen toewijzen

    3.3 De student kan de stappen herkennen in een bestaand communicatieplan





    Een student COM formuleert correcte, foutloos geschreven & zinvolle antwoorden

    Inhoud

    Deel 1: Marketingcommunicatie 1



    Korte inhoud



    In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod :






    Hfst 1: Marketing & communicatie

    Hfst 2: Reclame


    Hfst 3: promotie


    Hfst 4: Direct marketing communicatie & persoonlijke verkoop


    Hfst 5: Marketing PR


    Hfst 6: winkelcommunicatie


    Hfst 7: Evenementen


    Hfst 8: Sponsoring


    Hfst 9: Kosten


    Hierbij komen ook nog Vlaamse cases (deze worden geplaatst op Toledo)





    Deel 2: Public relations en voorlichting 1



    Korte inhoud



    Inleidende theoretische cursus geïllustreerd met recente praktijkcases



    Hfst 1: Inleiding in de terminologie Wat verstaat men onder:



    - PR, publieksgroepen

    - Relatie met marketingcommunicatie, marketing PR

    - Corporate communication: missie, huisstijl, corporate advertising

    - Identiteit, corporate identity, corporate image en imago



    Hfst 2: Communicatievormen



    - Informatie


     


    - Voorlichting

    - Propaganda


    - Reclame



    Hfst 3: Interne PR



    - Organisatie PR in de organisatie

    - Uitbesteden PR taken Interne communicatie



    Hfst 4: Externe PR



    - Persrelaties

    - Community Relations: omwonendencomm, sponsoring, community Involvement

    - Milieucommunicatie

    - Crisiscommunicatie

    - Financiële communicatie

    - Politieke PR: lobbying en Public Affairs

    - Arbeidsmarktcommunicatie





    Hfst 5: Overheidscommunicatie





    -Omschrijving overheidscommunicatie


    -Voorbeelden van overheidsinstellingen


    -Het werkveld van overheidscommunicatie en de spanningen die daarmee gepaard gaan (oa politiek, administratie en de pers)


    -Het belang van overheidscommunicatie


    -Werkgelegenheid voor oa afgestudeerden


    -Een beknopte historiek van overheidscommunicatie


    -Vergelijking België met buurlanden (summier)


    -Vergelijking in België: hoever staan de Federale overheid, de Vlaamse overheid, Provincies, Steden en Gemeenten inzake overheidscommunicatie. Waar zijn er verschillen?


    -E-government (korte omschrijving en voorbeelden)


    -Oprichting en doel van Kortom


    -Actieve en passieve openbaarheid van bestuur (kort: omschrijving plus voorbeelden)


    -Doelstellingen overheidscommunicatie


    -Ombudsmannen en ombudsvrouwen







    Hfst 6: Evenementen



    -Omschrijving evenementen

    -Doelstellingen evenementen

    -Soorten evenementen


    -Aandachtspuntenten bij het organiseren van een evenement

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Handboeken

    • Basisboek Marketingcommunicatie

    Evaluatie

    Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de onderdelen Marketingcommunicatie en Public Relations. Een score van 7/20 op één van de 2 onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen100% Voor zowel de eerste als de tweede examenkans is dit een geïntegreerd ondeelbaar examen.
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100% Voor zowel de eerste als de tweede examenkans is dit een geïntegreerd ondeelbaar examen.