Begincompetentie
'Eindtermen secundair onderwijs'
Leerresultaten
De student moet ervoor zorgen dat elke vorm van communicatie bij de juiste doel- of publieksgroep terechtkomt via het geijkte kanaal en zorgen voor opvolging indien nodig. Daarvoor beheerst hij / zij de vakspecifieke basisterminologie van marketingcommunicatie en PR & Voorlichting.
De student kan de visie en managementstrategie begrijpen, de draagwijdte ervan vatten zodat hij de implementatie ervan adequaat kan ondersteunen. - de maatschappelijke trends en de rol van de media hierin naar waarde schatten in relatie tot de doelstellingen van de eigen organisatie/bedrijf - op basis van zijn kennis en inzicht in Marketingcommunicatie- en PR & Voorlichtingstechnieken een adequaat advies verlenen binnen de Marketingcommunicatie of PR context en -strategie van de klant/opdrachtgever.
Dit wil zeggen dat hij / zij het management advies kan geven over de implementatie van het beleid op gebied van interne en externe communicatie van informatie en klanten advies kan geven over het communicatiebeleid.
De student kan het belang van geïntegreerde communicatie inschatten, verdedigen en de kwaliteit ervan constant bewaken, en dit voor zowel voor marketingcommunicatie-, public relations-, voorlichtings- als evenementcampagnes
De student beheerst de basisterminologie van Communicatiestrategie
· basisbegrippen Communicatiestrategie (zie cursus PR)
· basisbegrippen PR, communicatievormen, PG & PRsoorten, communicatiemiddelen voor PR, overheidscommunicatie & eventmanagement
· basisbegrippen MC: marketing, marketingmixelementen, marcommixelementen
1.1 De student kan deze basisbegrippen correct definiëren & begrijpelijk uitleggen
1.2 De student kan de basisbegrippen herkennen in een behandelde case, kan ze illustreren adhv een concreet voorbeeld, kent de eigenschappen, de voor- en nadelen, kan ze vergelijken
1.3 De student kan de basisbegrippen gebruiken in een juiste situatie en kan ze herkennen in nieuwe case of voorbeeld
De student beheerst het Communicatiestappenplan
3.1 De student kan de stappen in de juiste volgorde opnoemen (theorie) & summier uitleggen
3.2 De student kan de stappen in detail uitleggen en de deelbegrippen toewijzen
3.3 De student kan de stappen herkennen in een bestaand communicatieplan
Een student COM formuleert correcte, foutloos geschreven & zinvolle antwoorden
Inhoud
Deel 1: Marketingcommunicatie 1
Korte inhoud
In de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod :
Hfst 1: Marketing & communicatie
Hfst 2: Reclame
Hfst 3: promotie
Hfst 4: Direct marketing communicatie & persoonlijke verkoop
Hfst 5: Marketing PR
Hfst 6: winkelcommunicatie
Hfst 7: Evenementen
Hfst 8: Sponsoring
Hfst 9: Kosten
Hierbij komen ook nog Vlaamse cases (deze worden geplaatst op Toledo)
Deel 2: Public relations en voorlichting 1
Korte inhoud
Inleidende theoretische cursus geïllustreerd met recente praktijkcases
Hfst 1: Inleiding in de terminologie Wat verstaat men onder:
- PR, publieksgroepen
- Relatie met marketingcommunicatie, marketing PR
- Corporate communication: missie, huisstijl, corporate advertising
- Identiteit, corporate identity, corporate image en imago
Hfst 2: Communicatievormen
- Informatie
- Voorlichting
- Propaganda
- Reclame
Hfst 3: Interne PR
- Organisatie PR in de organisatie
- Uitbesteden PR taken Interne communicatie
Hfst 4: Externe PR
- Persrelaties
- Community Relations: omwonendencomm, sponsoring, community Involvement
- Milieucommunicatie
- Crisiscommunicatie
- Financiële communicatie
- Politieke PR: lobbying en Public Affairs
- Arbeidsmarktcommunicatie
Hfst 5: Overheidscommunicatie
-Omschrijving overheidscommunicatie
-Voorbeelden van overheidsinstellingen
-Het werkveld van overheidscommunicatie en de spanningen die daarmee gepaard gaan (oa politiek, administratie en de pers)
-Het belang van overheidscommunicatie
-Werkgelegenheid voor oa afgestudeerden
-Een beknopte historiek van overheidscommunicatie
-Vergelijking België met buurlanden (summier)
-Vergelijking in België: hoever staan de Federale overheid, de Vlaamse overheid, Provincies, Steden en Gemeenten inzake overheidscommunicatie. Waar zijn er verschillen?
-E-government (korte omschrijving en voorbeelden)
-Oprichting en doel van Kortom
-Actieve en passieve openbaarheid van bestuur (kort: omschrijving plus voorbeelden)
-Doelstellingen overheidscommunicatie
-Ombudsmannen en ombudsvrouwen
Hfst 6: Evenementen
-Omschrijving evenementen
-Doelstellingen evenementen
-Soorten evenementen
-Aandachtspuntenten bij het organiseren van een evenement
Evaluatie
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de onderdelen Marketingcommunicatie en Public Relations. Een score van 7/20 op één van de 2 onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen | 100% | Voor zowel de eerste als de tweede examenkans is dit een geïntegreerd ondeelbaar examen. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | Voor zowel de eerste als de tweede examenkans is dit een geïntegreerd ondeelbaar examen. |