Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Internationale communicatie 4
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_4139 |
0 |
0 uur |
Tweede Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- Ginckels Willem
- Keller Raoul
- Van Goethem Veerle
- Goossens Werner
- Moonen Nathalie
- Henderyckx Kristine
- Moncho Michèle
Onderwijsvorm
- Groepswerk
- Hoorcollege
- Oefensessie
- Zelfstudie
Begincompetentie
- Eindcompetenties Frans 3, Engels 3
- Eindcompetenties Spaans 2 of Duits 2
Eindcompetentie
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Integratieniveau |
COM_AC_04 | COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Doorgroeiniveau |
COM_AC_05.1 | COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
COM_AC_05.1 | COM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
COM_AC_05.2 | COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
COM_AC_05.2 | COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De student
- verzamelt op een efficiënte manier meertalige gegevens en beoordeelt en interpreteert deze op een correcte
manier.
- communiceert hierover met zowel leken als specialisten uit het beroepenveld
- voert op een gepaste manier interne en externe, formele en informele gesprekken
- bouwt kwaliteitsvolle redeneringen op, waarbij hij/zij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten,
ervaringen, bevindingen en gewoonten.
- blijft het eigen functioneren kritisch evalueren en waar nodig stuurt hij bij
- verwerft inzicht in de geïntegreerde communicatie en communiceert hierover op een correcte manier
- communiceert In een multicultureel, multidisciplinair team met respect voor de inbreng van anderen en
geeft zelf blijk van een open en constructieve houding.
Inhoud
FRANS:
De 5 competenties volgens het Europees referentiekader niveau B1/B2 komen aan bod. De zakelijke woordenschat wordt samen met een aantal professioneel gerichte communicatievaardigheden verder uitgediept. Diverse thema's eigen aan het beroepenveld worden behandeld. De student krijgt een aantal teksten en ander authentiek materiaal, dat hij zal lezen, bekijken en analyseren en dit steeds als voorbereiding op een communicatieoefening die zal volgen. De student zal korte presentaties doen, discussiëren, onderhandelen, zijn mening op een duidelijke manier formuleren e.a.. De student zal ook de gelegenheid krijgen om de verworven competenties in te oefenen in een authentieke Franstalige context via een uitwisselingsprogramma met Ephec. Tevens krijgt de student de kans deel te nemen aan een uitwisselingsproject met HELHO Doornik en eventuele andere Franstalige partners.
ENGELS:
Woordenschat uit Today’s Words in Context (hfdstk 1,2,5,6,12,13,15,16) Lezen, luisteren, spreken en schrijven : Ite;media worden behandeld. Authentieke beeld- en klankopnames worden beluisterd, besproken en verwerkt.
DUITS:
- BESPREKING & VERWERKING BEELDMATERIAAL DUITSLAND & BERLIJN
- MONDELINGE PRESENTATIE BERLIJN (PPT)
- DUITSE BASISGRAMMATICA: Konjunktiv II + Modalität/Hypothesen, Satzbau, Adverbien & Konjunktionen
- SPRECHSITUATIONEN - naar de mening van iemand vragen - zijn mening uiten - (niet) akkoord gaan -
instructies geven - een compliment geven - gelukwensen
- DESK RESEARCH & SCHRIFTELIJKE OPDRACHT ACTUELE TOPIC
- WOORDENSCHAT: DWS 13-18 Zelfstudie + oefensessies QM
SPAANS:
Inoefenen en uitdiepen grammaticale en communicatiestructuren. Lezen en bespreken van teksten. Contact met authentiek tekst-en beeldmateriaal.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Duits 3
Handboeken
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Engels 4
Handboeken
- Today S Words In Context New Edition
Frans 4
Cursussen
Handboeken
- Vocabulaire Progressif Du Français Des Affaires Avec 200 Exercices Ed 2004
Spaans 3
Aula Internacional 2 Curso De Espanol + CD
Evaluatie
Een zwaar tekort op één van de drie deelopleidingsonderdelen (7/20 of minder) leidt er toe dat de student automatisch niet geslaagd is voor het samengestelde opleidingsonderdeel.
Frans 4 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 70% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 30% | | Engels 4 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | | Duits 3 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | | Spaans 3 |
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |