Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Groepsdynamica & Action Learning
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_4148 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs: sociale vaardigheden:
I. Streven naar het ontwikkelen van relationele veelzijdigheid. De leerlingen 1 ontdekken de voor- en nadelen van verschillende relatievormen in verschillende contexten en maken op basis daarvan keuzes. 2 benoemen en duiden hun emoties, uiten deze gepast en herkennen en duiden andermans emoties. 3 kiezen bewust relatievormen, rekening houdende met contextelementen zoals de situaties en de partners.
II. Streven naar duidelijke communicatie. De leerlingen 4 communiceren doelgericht, bijvoorbeeld; toetsen elkaars interpretatie en stemmen die zo nodig op elkaar af; brengen de eigen gevoelens en gedachten tot uiting; herkennen en gaan om met vooroordelen en uitingen van ongepaste beïnvloeding (intimidatie, manipulatie, ). 5 hebben er oog voor dat ze wensen en situaties benaderen vanuit eigen en andermans authenticiteit en expressie.
III. Constructief participeren aan de werking van sociale groepen. De leerlingen 6 helpen mee aan het formuleren en realiseren van groepsdoelstellingen door bijvoorbeeld: contacten te maken; te overleggen en afspraken te maken; taken en functies te verdelen; belangen af te wegen en te bemiddelen; bij te dragen aan een goed functioneren van de groep als groep. 7 kunnen het belang en de mogelijke risico's aangeven van het behoren tot formele en informele maatschappelijke netwerken en kunnen de voordelen ervan gebruiken. 8 streven naar een evenwicht tussen eigen wensen, verlangens en belevingen, en het groepsbelang. 9 kunnen omgaan met hiërarchie, macht en regelgevingen. 10 engageren zich om een eigen verantwoordelijkheid op te nemen.
IV. Conflicthantering en overleg. De leerlingen.. 11 hebben inzicht in de potentieel constructieve en destructieve rol van conflicten. 12 zien het belang in van gevoelens en lichaamstaal bij het benaderen van conflicten. 13 hanteren conflicten door de eigen belangen te behartigen zonder hierbij de belangen, motivaties en emoties van anderen uit het oog te verliezen. 14 zijn bij conflicten bereid naar anderen te luisteren, hen de kans te geven zich uit te drukken, hen te respecteren, hun emotionele grenzen te respecteren, te overleggen.
Eindcompetenties psychologie programmajaar 1 communicatiemanagement
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Integratieniveau |
COM_AC_04 | COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Integratieniveau |
COM_AC_06 | COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
COM_AC_07 | COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Integratieniveau |
COM_AC_08 | COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partners | Integratieniveau |
COM_AC_11 | COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De eindcompetenties voor het opleidingsonderdeel 'groepsdynamica en action learning 1' situeren zich voornamelijk op het vlak van efficiënt, doordacht en sociaal functioneren in een professionele context.
• Als communicator neemt de jonge professional actief en constructief deel aan overleg; hij/zij werkt samen met collega’s en/of externen om een opdracht professioneel uit te voeren.
• Als ondernemer handelt hij/zij klantgericht.
• Als kwaliteitsbewaker heeft hij/zij inzicht in het eigen functioneren. Hij/zij kan dit functioneren desgewenst bijsturen en streeft op basis van deze reflectie naar een levenslange ontwikkeling van de eigen (sociale) competenties. Hierbij heeft hij/zij oog voor de eigen inbreng, de mate van eigen initiatief daarbij, en de impact van dit initiatief. Hij/zij werkt in teamverband met respect voor de inbreng van anderen. Hij/zij heeft oog voor de ethische, deontologische, sociaal-emotionele en maatschappelijke aspecten van het werkveld.
Inhoud
Naast een historische schets en een disciplinaire afgrenzing van groepsdynamica als wetenschapsdomein worden volgende themata besproken:
• Basiskenmerken van groepen
• Beeldvorming en persoonswaarneming
• Communicatie in groepen
• Groepsprocessen
• Leiderschap
• Conflicthantering
Deze themata worden telkens omkaderd met oefeningen en illustraties, vooral dan in het onderdeel action learning. In dit gedeelte wordt praktijkgericht gewerkt in kruisbestuiving met het evenement als eindwerk. Input vanuit deze ervaringen wordt gebruikt als oefenmateriaal.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |