Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Campagne


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_426
Studiepunten 10 Studietijd 300 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Neen Tweede examenkans

Docenten

  • Goovaerts Lutgart
  • Bogaert Renaat
  • Sambaer Els
  • Jamaels Inge
  • Van den Eijnden Geert
  • Tanghe Diederik
  • Vandermotte Martine
  • Van Den Bossche Inge
  • Van Damme Ann

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Practicum
  • Groepswerk

Begincompetentie

Portfolio communicatie 1 COM, Onderzoek 1, Marketing, Marketingcommunicatie 1&2, PR en voorlichting 1&2, Interactieve communicatie, Beeld COM, DTP, Audiovisuele vormgeving, Computervaardigheden, Nederlands schrijf –en presentatietechnieken (1&2)

Eindcompetentie

COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieDoorgroeiniveau
COM_AC_04COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
COM_AC_05COM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk communiceren, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Doorgroeiniveau
COM_AC_06COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
COM_AC_07COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagementDoorgroeiniveau
COM_AC_08COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partnersDoorgroeiniveau
COM_AC_09COM_AC_09 - Initiatief nemen.Doorgroeiniveau
COM_AC_10COM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Doorgroeiniveau
COM_AC_11COM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Doorgroeiniveau
COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Doorgroeiniveau
COM_BS_01COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid.Doorgroeiniveau
COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Doorgroeiniveau
COM_BS_03COM_BS_03 - Opstellen van een communicatiestrategie en een passend communicatie- en mediaplan.Doorgroeiniveau
COM_BS_04COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud.Doorgroeiniveau
COM_BS_05COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject.Doorgroeiniveau

Leerresultaten

De student verzamelt de voor de campagne vereiste, eventueel meertalige gegevens efficiënt vanuit betrouwbare, relevante bronnen (ook multimedia-informatie)

De student beoordeelt de relevantie van maatschappelijke ontwikkelingen en trends voor het bedrijf of de organisatie in wiens opdracht hij werkt.

De student voert een eerste eenvoudig onderzoek t.b.v een communicatieprogramma zelf uit .

De student interpreteert en beoordeelt vanuit een basiskennis van kwalitatief & kwantitatief onderzoek en deskresearch de verzamelde gegevens van het vooronderzoek voor de campagne.

De student maakt een eerste eenvoudige verwerking van deze gegevens onder begeleiding van een docent naar direct bruikbare informatie voor de campagne. Bij die verwerking kan hij de informatie analyseren, structureren, synthetiseren en presenteren met de daarvoor gepaste software (i.c. SPSS en Powerpoint)



De student past zich in voorkomen, optreden en taalgebruik aan aan de omstandigheden en doelgroepen waar hij/zij mee omgaat, i.c. de campagneopdrachtgevers en de interne en externe juryleden

De student neemt constructief deel aan vergaderingen met zijn campagneteam en begeleidende docenten en stelt correcte verslagen hiervan op.

De student werkt met een campagneteam, dat hij zelf gekozen heeft, samen om de campagne professioneel uit te voeren.

De student gebruikt grafische en audiovisuele programma’s en wendt ze aan om zelf een eenvoudig communicatiemiddel te produceren .

De student communiceert in het kader van de campagneopdracht beroepsspecifieke informatie, ideeën, problemen en oplossingen aan een jury samengesteld uit docenten, opdrachtgever en externe specialisten.



De student werkt met zijn (zelf gekozen) collega's samen om de communicatiecampagne professioneel uit te werken.

De student beoordeelt zijn Campagne- collega's in het kader van 5 peerassessments (1 assessment per Campagnefase).

De student plant en organiseert op gepaste manier een communicatiecampagne zodat alle activiteiten stipt, vlot en correct afgehandeld worden.

De student beheert zijn (digitale) agenda en stemt die af op die van anderen in het belang van een zo efficiënt mogelijke planning van de ontwikkeling van een communicatiecampagne .

De student organiseert op gepaste manier vergaderingen, briefings en presentaties in het kader van de campagne-opdracht, van voorbereiding over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan. 

De student organiseert op gepaste manier met een vooraf bepaald budget een campagneproject.



De student geeft de klant/opdrachtgever van het campagneproject advies over het communicatiebeleid (met een volledig uitgewerkt campagneplan)

De student begroot de communicatiecampagne en –middelen en verantwoordt de toewijzing van budgetten .

De student voert eenvoudige leidinggevende taken uit : een werkplanning opmaken, een vergadering leiden en anderen motiveren tot doelgericht handelen.



De student bouwt - in het kader van zijn campagneplan- een kwaliteitsvolle redenering op, waarbij hij rekening houdt met beroepsspecifieke inzichten, ervaringen, bevindingen en gewoonten

De student vat – onder intensieve begeleiding van de betrokken vakdocenten - de campagneopdracht aan en werkt ze af, hij rapporteert over het proces en de resultaten en verantwoordt zijn eigen aanpak .

De student schat het belang van geïntegreerde communicatie in, verdedigt en bewaakt het.

Inhoud

De studenten leren , onder intensieve begeleiding van docenten, vanuit de communicatiemix een communicatieplan samen te stellen gebaseerd op vooronderzoek. Dit plan dient een antwoord/een oplossing te bieden voor een reële vraag/probleemstelling, in opdracht van een reële opdrachtgever. Deze opdrachten kunnen zowel uit de PR-, de marketingcommunicatie- als de eventsector komen en van verschillende soorten organisaties : profit-, non-profit-, en overheidsorganisaties. Het campagneproject verloopt in opeenvolgende fasen : onderzoek, strategie, concept en creatie , mediaplanning en presentatie. De praktijkoefening campagne is een deels product-, deels procesgerichte portfolio-oefening. Elk team krijgt ondersteuning en begeleiding van de groepsdynamische coördinator. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke briefing waarin de precieze modaliteiten inzake planning, begeleiding,inhoud en evaluatie van dit project worden weergegeven.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

“Campagne” is een geïntegreerd opleidingsonderdeel en biedt geen mogelijkheid tot deelvrijstellingen. De evaluatie is deels product- en deels procesgericht. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende fasen van de campagne : onderzoek, strategie, concept en creatie, mediaplanning en presentatie.



Door de aard van het opleidingsonderdeel is:

-    de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.

-    er uitsluiting van tolerantie

-    verplichte volgtijdelijkheid na portfolio

Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% “Campagne” is een geïntegreerd opleidingsonderdeel en biedt geen mogelijkheid tot deelvrijstellingen. De evaluatie is deels product- en deels procesgericht. De betrokken docenten zorgen voor een duidelijke mondelinge en schriftelijke briefing van de precieze evaluatiecriteria voor de verschillende fasen van de campagne : onderzoek, strategie, concept en creatie, mediaplanning en presentatie. Door de aard van het opleidingsonderdeel is de organisatie van een tweede examenkans niet mogelijk.