Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement

Onderzoek 1


Opleiding Bachelor in het communicatiemanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer COM_3224
Studiepunten 4 Studietijd 120 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Rochtus Marina
  • Jamaels Inge

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Oefensessie
  • Werkcollege

Begincompetentie

Kennis van Office: Word, Excel en Powerpoint

Eindcompetentie

COM_AC_01COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Elementair niveau
COM_AC_02COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Elementair niveau
COM_AC_03COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatieElementair niveau
COM_AC_05.2COM_AC_05.2 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders schriftelijk communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans, rekening houdend met de culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Elementair niveau
COM_AC_12COM_AC_12 - Gegevens bruikbaar maken en houden, statistisch verwerken en operationeel maken voor het administratief ondersteunen van het beleid.Elementair niveau
COM_BS_02COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk.Elementair niveau

Leerresultaten

De student voert eenvoudig onderzoek t.b.v communicatieprogramma’s zelf uit.



De student organiseert op gepaste manier onderzoeksbriefings, dataverzameling en -verwerking, van voorbereiding (van onderzoeksproces) over logistieke ondersteuning tot opvolging ervan. De student, als onderzoeker, handelt klantgericht t.o.v. interne en externe klanten en bewaakt de klantgerichtheid doorheen het ganse onderzoeksproces, beginnend bij het onderzoeksplan.



Hij voert volgende taken uit: onderzoeksopzet, dataverzameling, data-input en dataverwerking, met aandacht voor alle deelelementen, hoe klein ook, zodat hij een hoge mate van correctheid en volledigheid in gegevens en procedures bereikt. Hij bewaakt hierbij de kwaliteit van zijn werk.

Inhoud

Inleiding : onderzoekstypes-Onderzoeksproces en -plan



1.Kwalitatief onderzoek: --Situering -Kwalitatief onderzoek en dataverzameling -

2.Kwantitatief onderzoek: -toepassingen onderzoek -Populatie en steekproeven -Gestandardiseerde vragenlijsten

3. Dataverzameling SPSS -Verschillende schermen in SPSS -Structuur databestanden -Frequentie-, kruis- en mr-tabellen -Eenvoudige grafieken


Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Cursus

Handboeken

  • Onderzoek 1-Principes van marktonderzoek

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen met computer33%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen34%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen33%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer33%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen34%
Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen33%