Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Economie
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_13 |
3 |
90 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
- De Wit Helga
- Verstynen Kristel
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs voor wiskundige bewerkingen
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Doorgroeiniveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Elementair niveau |
COM_BS_01 | COM_BS_01 - Managen van relevante trends binnen het communicatiebeleid. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
MACRO ECONOMIE
1. De student kent de economische basisbegrippen en formules.
2. De student begrijpt deze begrippen in een (kranten)artikel en kan ze plaatsen binnen de leerstof.
3. De student ziet verbanden tussen de verschillende macro-economische begrippen.
4. De student begrijpt tabellen en grafieken met economische gegevens en kan deze gegevens interpreteren
5. Aan de hand van een tabel kan de student een aantal economische kengetallen berekenen en de gevonden waarden interpreteren
MICRO ECONOMIE
1. De student kent (kan definiëren) & begrijpt de micro-economische basisbegrippen en wetmatigheden, kan ze illustreren met concrete voorbeelden en kent & begrijpt de formules
2. De student kan de vraag- en aanbodsfunctie, het marktevenwicht net als alle wijzigingen hierin grafisch voorstellen
3, De student kan een reële economische situatie (bv in een krantenartikel) vertalen in economische termen en grafisch voorstellen
4, De student kan het marktevenwicht en eventuele wijzigingen hierin wiskundig berekenen
5, De student kan oefeningen op elasticiteit oplossen en kan het effect op de omzet inschatten en berekenen
6, De student kent en begrijpt de definitie en formule van verschillende soorten kosten, kostprijs, opbrengsten, winst, verlies en breakeven
7, De student kan het breakevenpunt en –prijs berekenen door vaste, variabele & gemengde kosten te onderscheiden
8, De student kan deze begrippen grafisch voorstellen in winst/verlies grafiek
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit 2 grote delen: micro- en macro-economie.
Micro Economie
Hfst 1: Algemene inleiding & economisch begrippenkader
Prijsvorming op de markt met volkomen concurrentie:
Theorie & oefeningen: wiskundig berekenen & grafisch voorstellen in grafieken
Hfst 2: Vraag: theorie & oefeningen
Hfst 3: Aanbod: theorie en oefeningen
Hfst 4: Evenwicht op de markt met volkomen concurrentie & theorie over andere marktvormen die in
realiteit bestaan: theorie & oefeningen
Hfst 5: Kosten, opbrengsten, winst, verlies, breakeven-analyse: theorie & oefeningen
Belangrijk is vooral het principe van vraag & aanbod, het kunnen inschatten van het effect van het toepassen van prijspromoties op de omzet en het effect op de vraag naar ons product van wijzigingen in de markt. Het laatste hoofdstuk handelt over kosten, opbrengsten winst / verlies en de breakeven-analyse vooral belangrijk bij het organiseren van events.
Macro-economie: De Belgische economie in Europese context
theorie & toepassing adhv recente krantenartikels, tabellen & grafieken
Hfst 1: Macro-economische grootheden (BBP), conjunctuur en economische groei
Hfst 2: Werkgelegenheid
Hfst 3: Geld, inflatie en loonindexering
Hfst 4: Overheidsfinanciën
Hfst 5: Internationale economie / betalingen (zeer beknopt
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Het opleidingsonderdeel wordt generiek beoordeeld.
Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door het gewogen rekenkundig gemiddelde van de 2 onderdelen van de cursus (Micro & Macro). Een score van minder dan 8/20 op één van de 2 onderdelen resulteert in een eindtotaal van maximaal 9/20.
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Schriftelijk examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen | 100% | |