Hoofdpagina | Bachelor in het communicatiemanagement
Portfolio
Bachelor in het communicatiemanagement |
2011-12 |
nvt |
COM_3134 |
10 |
300 uur |
Eerste Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Neen |
|
Docenten
- Roegiers Godelieve
- Sambaer Els
- Vandekerkhof Renaat
- De Wit Helga
- Deraet Linda
- Goovaerts Lutgart
- Van den Eijnden Geert
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Noodzakelijke voorkennis: opleidingsonderdelen Communicatiestrategie 1 (Public Relations en Voorlichting & Marketingcommunicatie), Beeld, Nederlands schrijf- en presentatietechnieken 1, Computervaardigheden 1 (Word, Powerpoint en Deskresearch)
Eindcompetentie
COM_AC_01 | COM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
COM_AC_02 | COM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Elementair niveau |
COM_AC_03 | COM_AC_03 - Verwerven en verwerken van informatie | Elementair niveau |
COM_AC_04 | COM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
COM_AC_06 | COM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
COM_AC_07 | COM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen i.k.v. projectmanagement | Elementair niveau |
COM_AC_08 | COM_AC_08 - Professioneel omgaan met diverse actoren en partners | Elementair niveau |
COM_AC_09 | COM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
COM_BS_02 | COM_BS_02 - Ontwerpen, uitvoeren, analyseren van en rapporteren over toegepast onderzoek in het kader van een communicatievraagstuk. | Elementair niveau |
COM_BS_04 | COM_BS_04 - Realiseren van communicatie in vorm en inhoud. | Elementair niveau |
COM_BS_05 | COM_BS_05 - Managen van een communicatieproject. | Elementair niveau |
Leerresultaten
De student kent de theorie van de 4 vakken: PR & Voorlichting, Marketingcommunicatie, Schrijf- en presentatievaardigheden en Beeld en kan die vakoverschrijdend, praktisch toepassen op concrete onderwerpen.
De student kan communicatie in vorm en inhoud analyseren & realiseren volgens de richtlijnen van SPT & Beeld
Teamwork:
De student kan samenwerken als lid van een team: hij zorgt voor een goede interne communicatie, hij aanvaardt groepsbeslissingen, z’n groepsleden kunnen op hem rekenen
Timemanagement:
De student kan z’n werk efficiënt plannen en respecteert afgesproken of opgelegde deadlines
Bronnengebruik:
De student kan correct bronnen selecteren (via deskresearch), het verzamelde materiaal beheren en gebruiken
Kwaliteitszorg:
De student handelt kwaliteitsvol door opdrachten en problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.
De student reflecteert zinvol over eigen functioneren en kan feedback aanvaarden & gebruiken
Inhoud
Concrete groepsopdrachten (per 4 of 2 studenten) kunnen zijn
Vak |
Vorm |
Inhoud |
PR & SPT |
Zakelijk rapport Correct verwijzen naar bronnen |
Analyse van de Corporate communication van een organisatie & haar recente communicatiecampagne |
MC & SPT |
Zakelijk rapport
Correct verwijzen naar bronnen |
Analyse van de marketing, marketingcommunicatie & van een recente communicatiecampagne van een merk |
Beeld & SPT |
Advertentie |
Merk van opdracht MC |
Beeld & SPT |
Folder |
Voorlichting |
Beeld & SPT |
Mondeling presentatie a.d.h.v Powerpoint |
Voorstelling organisatie |
Beeld |
Fotogalerij doelgroep |
Doelgroep merk MC |
Beeld |
Affiche |
Aankondiging van een event |
SPT |
Verslag vergadering |
|
SPT |
Persbericht |
Organisatie PR |
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans - tweede examenperiode
Een student 1 COM slaagt voor ‘Portfolio’ als hij/zij proces- en productmatig bewezen heeft dat hij/zij in staat is de geïntegreerde groepsopdrachten van het Portfolio teamgericht uit te voeren en te verdedigen.
De mondelinge eindverdediging is in dat geheel een synthesemoment. De portfoliodocenten beslissen gezamenlijk of de student al dan niet slaagt voor het opleidingsonderdeel 'Portfolio' rekening houdend met de creatieve inzet en bijdrage bij de praktische onderdelen, met de deelname aan groepsverplichtingen en het tijdig indienen van werkstukken.
Het ‘Portfolio’ wordt beschouwd als één geïntegreerd opleidingsonderdeel; deelvrijstellingen zijn dus niet mogelijk. Zowel product- en procesevaluatie als mondelinge verdediging wordt toegepast.
Voor het opleidingsonderdeel PORTFOLIO kan geen TOLERANTIE opgenomen worden
Er bestaat GEEN tweede examenkans daar het teamwork en de procesevaluatie onmogelijk is
Eerste examenkans | Tweede examenperiode (juni) | Portfolio | 100% | geen tweede examenkans mogelijk |