Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het intercultureel management

Hoofdpakket Interculturaliteit 1


Opleiding Bachelor in het intercultureel management Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer CIMIC_5034
Studiepunten 20 Studietijd 600 uur
Opleidingsfase Eerste Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Pass / Fail
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Minne Guido

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Hoorcollege
  • Werkcollege
  • Groepswerk
  • Zelfstudie

Begincompetentie

- beschikt over de algemene eindcompetenties van een diploma hoger onderwijs
- beschikt over een aantoonbare ervaring in het omgaan met andere culturen
- staat open voor de maatschappij en de wereld waarin hij/zij leeft
- is in staat om in concrete situaties op een effectieve manier met anderen te communiceren

Eindcompetentie

Leerresultaten

- de studenten kunnen kritisch omgaan met het concept interculturaliteit en kunnen er vanuit verschillende invalshoeken en disciplines duiding aan geven;
- de studenten zijn zich bewust van de eigen context en de eigen culturele referentiekaders;
- de studenten zijn in staat om vanuit een globaal perspectief een eigen ethische visie te ontwikkelen op gangbare cultuurconcepten (e.g. identiteit, etniciteit, alteriteit, cultuurrelativisme en essentialisme, zingevingssystemen...) en referentiekaders;
- de studenten kunnen kritisch reflecteren over culturen en hun betekenis voor globale verhoudingen, sociaal maatschappelijke ontwikkelingen én voor interpersoonlijke relaties
- de studenten zijn in staat om gangbare paradigma’s en concepten rond multiculturalisme en interculturele diversiteit te problematiseren aan de hand van inzichten vanuit verschillende sociaal wetenschappelijke disciplines, gaande van antropologische en cultuurfilosofische tot economische, politieke, ethische en psychologische benaderingen
- de studenten zijn in staat om de wederzijdse afhankelijkheid van mensen en groepen met een verschillende economische, sociale (inclusief familiale), etnische en religieuze achtergrond en een verschillend mens- en wereldbeeld te situeren in een postkoloniaal gedachtegoed
- de studenten beschikken over een aangescherpt creatief en cognitief vermogen om het wederzijds karakter van de interculturele ontmoeting te analyseren in concrete situaties en oplossingsstrategieën voor te stellen.

Inhoud

Deze inleidende module biedt de cursisten een brede introductie tot verschillende perspectieven op interculturele ontmoeting en dialoog. We nemen zowel cultuurfilosofische, antropologische, ethische, economische, ecologische, politieke, juridische, als psychologische invalshoeken in beschouwing. Vanuit deze verschillende invalshoeken worden reflectie- en verwerkingsmomenten ingepland waar we ingaan op het wezen van interculturaliteit en de mogelijkheidsvoorwaarden voor een interculturele ontmoeting met de ander. In dit hoofdpakket krijgen de cursisten – met een zeer verschillende opleidingsachtergrond – een gemeenschappelijk instumentarium ter beschikking dat verder doorwerkt in de andere opleidingsonderdelen. We beogen hier (deels) de handvaten aan te reiken die het mogelijk moeten maken de centrale doelstelling(en) van de opleiding te bereiken, nl.: kritisch te reflecteren over culturen en hun betekenis voor globale verhoudingen en sociaal maatschappelijke ontwikkelingen.
Volgende thema’s komen aan bod:
• tussen traditie en moderniteit: mens- en wereldbeelden.
 • filosofie van de ontmoeting: * de filosofie van Buber, Levinas en Ahrendt * een politiek-filosofische kijk op “de politiek van de erkenning”
• economie, recht, milieu, stedelijkheid, .... ethiek en cultuur
 • politiek, antropologie, en identiteit, …en creativiteit
• kennis- en zingevingssystemen: wetenschap, religie en antroposofie
• een relationele ethische kijk op intermenselijke verhoudingen

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Cursussen

  • Literatuurlijst
  • Reader Interculturaliteit

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Opdrachten100%
Eerste examenkansTweede examenperiode (juni)Geïntegreerde evaluatie100% Verwerkingsrapport binnen op 27/05/2011. Verwerkingsavonden: 14 en 15/06/2011