Begincompetentie
Eindcompetenties International Macro-economic topics 1
Leerresultaten
We streven ernaar om zoveel mogelijk competenties aan bod te laten komen
en leerresultaten te bereiken, maar alles hangt af van de gastsprekers
die we bereid vinden om te komen spreken. Ook de keuze van het onderwerp
voor de paper bepaalt welke competenties sterker naar voor komen in dit
olod (bijv. eerder marketing- of logistiekgericht of ...).
- Intercultureel competent: integratie
o Je hebt inzicht in interculturaliteit in het algemeen en meer bepaald die van de aan bod gekomen regio’s
o Je begrijpt de oorsprong van stereotype beelden van andere culturen die in de seminaries aan bod komen.
o Je begrijpt de oorsprong van misverstanden en conflicten die mogelijk verband houden met de culturele achtergrond van de regio’s die in de seminaries aan bod gekomen.
o Je kan stereotype beelden van de aan bod gekomen regio’s doorprikken.
o Je kan oplossingen formuleren voor interculturele misverstanden die op een HR-beleid wegen.
- Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen: doorgroei
o Je kan een beperkt internationaal ‘marktonderzoek’ (desk research) uitvoeren en de resultaten omzetten in aanbevelingen voor het marketingbeleid. Je kan internationale (potentiële afzet-) markten analyseren en interpreteren.
- Distributiebeleid: doorgroei
o Je hebt inzicht in internationaal distributiebeleid en kan voorstellen doen m.b.t. bijvoorbeeld de uit- en invoer van een bepaald product. Je kent en begrijpt de incoterms en andere documenten voor douane en accijnzen.
- Commercieel beleid (in int. context) voeren: doorgroei
o Je kan de behoeften van internationale klantensegmenten analyseren.
o Je hebt aandacht voor interculturele verschillen in zakelijke contacten.
- Ondersteunen bedrijfsbeleid: integratie
o Je kan aanbevelingen formuleren voor algemeen bedrijfsbeleid en meer specifiek HR-beleid (ter plaatse en voor expats) in de aan bod gekomen regio’s
o Je analyseert bedrijfseconomische gegevens.
o Je kan resultaten van marktanalyses interpreteren.
- Opbouwen kwaliteitsvolle redenering: integratie
o Voor je paper ga je systematisch tewerk in het analyseren van je gekozen onderwerp, verzamel je relevante informatie, leg je verbanden tussen de verzamelde relevante informatie, integreer je nieuwe met bestaande informatie, kom je tot een gefundeerde conclusie (ev. met aanbevelingen) en standpunt.
- Interne en externe communicatie mondeling: integratie
o Je communiceert vlot, duidelijk, gestructureerd, gepast, correct en enthousiast tijdens de seminaries en op het examen (in het Nederlands C2 en in het Engels B2).
o Je notuleert tijdens de seminaries.
- Interne en externe communicatie schriftelijk: integratie
o Je bouwt een gestructureerde paper op waarin je vlot, duidelijk, gestructureerd, gepast en correct communiceert (in het Nederlands C2 en in het Engels B2/C1).
- Initiatief nemen: integratie
o Je stelt uit eigen beweging vragen tijdens de seminaries, je reageert op vragen van de spreker, je treedt in discussie en levert een waardevolle bijdrage …
Inhoud
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit een aantal seminaries over internationale macro-economische topics, m.n. internationaal ondernemen en zakendoen. Deze seminaries worden grotendeels door experten uit de bedrijfswereld verzorgd: Flanders Investment & Trade, hun Vlaams Economische Vertegenwoordigers (VLEV’s), VOKA en andere externen uit het werkveld. Voor extern gevolgde seminaries wordt een deelnamekost via de studentenrekening doorgerekend. Op die manier maak je kennis met het échte internationale zakendoen en wordt de praktijkervaring tot bij jou gebracht.
Daarnaast diept elke student één onderwerp dat tijdens de seminaries aan bod komt uit in een paper. Afhankelijk van de groepsgrootte wordt deze paper individueel of in groep gemaakt.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 40% | Paper over een onderwerp dat verband houdt met een van de seminarietopics. | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Opdrachten | 10% | Interactie tijdens de seminaries, voorbereidingen, ... | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 50% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Opdrachten | 50% | Paper over een onderwerp dat verband houdt met een van de seminarietopics. | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 50% | |