Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Special topics Marketing


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_5392
Studiepunten 8 Studietijd 240 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Jonckheere Theophile
  • Van Damme Ann

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties


    • Marketingcommunicatie

    • Consumentenmarketing

    Eindcompetentie

    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
    BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BM_BMA_07BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau

    Leerresultaten

    De student heeft een grondig inzicht en kent de principes/vakterminologie ivm dienstenmarketing, retail marketing en internationale marketing

    De student kan in groepsverband informatie opzoeken, analyseren en synthetiseren

    De student kan op een zelfstandige manier opdrachten uitvoeren

    De student kan een kwaliteitsvolle redenering opbouwen en presenteren voor de groep

    Inhoud

    Dienstenmarketing:

    1. De dienstensecor + zijn betekenis

    2. Soorten diensten

    3. Afnemersgedrag bij diensten

    4. Strategisch marketing management bij diensten

    5. Interne marketing

    6. Kwaliteit in dienstverlening

    7. Product- en procesbeleid

    8. Ontwikkelen van nieuwe diensten

    9. Prijsbeleid

    10. Distributiebeleid

    11. Communicatiebeleid

    12. Non-profit organisaties



    Retailmarketing:

    H1 Detailhandel: wat is het, wat doet het en wat wordt het?

    H2 Waarom staat die winkel daar?

    H3 Marketing, markten en detaillisten

    H4 Van inside-out naar outside-in: de functie van winkelcentra, winkelformules, asosortiment en schap voor klant en leverancier

    H5 Van winkelformule tot merk

    H6 Category management

    H7 Trade marketing







    Internationale marketing:

    I. Het Internationaliseringsproces

    1. De internationale omgeving

    2. Al dan niet naar het buitenland?

    3. Welke markt betreden of in welke martkten actief blijven?

    4. Marktinformatie en marktonderzoek

    5. Op welke manier de markt betreden?

    6. Organisatorische opzet

    II. De uitbouw van een internationaal marketingprogramma

    1. Product

    2. Prijs

    3. Promotie

    4. Distributie

    5. Personeel

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Dienstenmarketing
    • Internationale marketing

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    De studenten kunnen enkel slagen voor het opleidingsonderdeel Special Topics indien ze een minimum 8/20 behalen voor de vakken Dienstenmarketing, Internationale Marketing en Retailmarketing. Het OLOD wordt generiek beoordeeld; de beoordelingscriteria worden bij de opstart meegedeeld aan de studenten.

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen50%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten50%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%