Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Interactieve marketing & practicum


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_5391
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Kint Els
  • Van Damme Ann

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie


    • Marketingcommunicatie

    • Consumentenmarketing

    • Bedrijfseconomische dataverwerking

    Eindcompetentie

    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
    BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
    BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Integratieniveau
    BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Integratieniveau
    BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Integratieniveau
    BM_BMA_03BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Integratieniveau
    BM_BMA_10BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen.Integratieniveau
    BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Integratieniveau

    Leerresultaten

    Interactieve Marketing:

    De student begrijpt en kent het vakjargon ivm interactieve marketing

    De student begrijpt het belang van interactieve marketing als onderdeel van een marketing- en communicatiebeleid

    De student kan vanuit zijn eigen ervaring en interesse op een gerichte manier informatie opzoeken ivm interactieve communicatie en deze informatie delen met de groepsleden

    Practicum:

    De student kent de verschillende type klantgegevens en de mogelijke interne & externe bronnen, zowel in een BtB als in een BtC omgeving;

    kan deze type klantgegevens op een concrete situatie toepassen en weet waarvoor welke inzichten en analyses deze gegevens kunnen dienen;

    kent de verschillende aandachtspunten en moeilijkheden bij het beheer van klantendata en kan eventuele oplossingen uitleggen;

    kan de verschillende analysetechnieken/doelen van CRM analyses uitleggen, illustreren aan de hand van een voorbeeld en de resultaten interpreteren op een manier die relevant is in het kader van interactieve marketing;

    kan op basis van een aantal parameters (netto opbrengst, ROI, kost per acquisitie) de rendabiliteit van CRM analyses aantonen.

    Inhoud

    Interactieve Marketing:


    1. introductie Interactieve Marketing

    2. Direct Marketing

    3. Customer Relationship Management

    4. e-Marketing

      1. de online marketing omgeving

      2. geïntegreerde campagnes

      3. online advertising

      4. mobile marketing

      5. social marketing

      6. meetbaarheid & KPI's







    Practicum:





    1. Bronnen van klantgegevens. Toepassingen van selectie en gebruik.

    2. Klantdatabeheer. Begrippenkader en aandachtspunten. Toepassingen op cleaning, interpolatie en ontdubbeling.

    3. CRM analyses. Toepassingen van verschillende type(datamining)-analysemethoden voor classificatie, associatie, clustering en gaincharts.

    4. Berekenen van verschillende indicatoren van rendabiliteit.



    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    generieke beoordeling van kennis & practicum

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Mondeling examen100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen100%