Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Interactieve marketing & practicum
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_5391 |
6 |
180 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
- Marketingcommunicatie
- Consumentenmarketing
- Bedrijfseconomische dataverwerking
Eindcompetentie
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Integratieniveau |
BM_AC_08 | BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Integratieniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Integratieniveau |
BM_BMA_01 | BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren. | Integratieniveau |
BM_BMA_02 | BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren. | Integratieniveau |
BM_BMA_03 | BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Integratieniveau |
BM_BMA_10 | BM_BMA_10. Prospect- en klantenbeheer verzorgen. | Integratieniveau |
BM_BMA_12 | BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext. | Integratieniveau |
Leerresultaten
Interactieve Marketing:
De student begrijpt en kent het vakjargon ivm interactieve marketing
De student begrijpt het belang van interactieve marketing als onderdeel van een marketing- en communicatiebeleid
De student kan vanuit zijn eigen ervaring en interesse op een gerichte manier informatie opzoeken ivm interactieve communicatie en deze informatie delen met de groepsleden
Practicum:
De student kent de verschillende type klantgegevens en de mogelijke interne & externe bronnen, zowel in een BtB als in een BtC omgeving;
kan deze type klantgegevens op een concrete situatie toepassen en weet waarvoor welke inzichten en analyses deze gegevens kunnen dienen;
kent de verschillende aandachtspunten en moeilijkheden bij het beheer van klantendata en kan eventuele oplossingen uitleggen;
kan de verschillende analysetechnieken/doelen van CRM analyses uitleggen, illustreren aan de hand van een voorbeeld en de resultaten interpreteren op een manier die relevant is in het kader van interactieve marketing;
kan op basis van een aantal parameters (netto opbrengst, ROI, kost per acquisitie) de rendabiliteit van CRM analyses aantonen.
Inhoud
Interactieve Marketing:
- introductie Interactieve Marketing
- Direct Marketing
- Customer Relationship Management
- e-Marketing
- de online marketing omgeving
- geïntegreerde campagnes
- online advertising
- mobile marketing
- social marketing
- meetbaarheid & KPI's
Practicum:
- Bronnen van klantgegevens. Toepassingen van selectie en gebruik.
- Klantdatabeheer. Begrippenkader en aandachtspunten. Toepassingen op cleaning, interpolatie en ontdubbeling.
- CRM analyses. Toepassingen van verschillende type(datamining)-analysemethoden voor classificatie, associatie, clustering en gaincharts.
- Berekenen van verschillende indicatoren van rendabiliteit.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Cursussen
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
generieke beoordeling van kennis & practicum
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Mondeling examen | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen | 100% | |