Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Grafische vormgeving: inleiding en terminologie
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_5233 |
3 |
90 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetentie
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
BM_AC_04 | BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. | Elementair niveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_12 | BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
Kwaliteitsvol handelen door problemen flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. (BM_AC_01)
De student kan zijn eigen werk controleren.
De student werkt accuraat, met oog voor details.
De student verhoogt het werktempo, indien de omstandigheden dit vragen.
Informatie verwerven en verwerken. (BM_AC_03)
De student verwerkt relevante informatie.
De student verwerkt informatie met specifiek softwarepakket.
De student maakt de informatie operationeel met gebruik van juiste softwarepakket.
Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren. (BM_AC_04)
De student aanvaardt feedback over het eigen functioneren.
De student herkent sterktes en zwaktes in het eigen functioneren en leert van fouten.
De student luistert actief naar feedback en probeert ervan te leren.
De student verwerft basisinzicht in de werkmethoden en werking van de werkomgeving.
Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. (BM_BMA_06)
De student heeft basiskennis van algemene communicatieprincipes omtrent drukwerk.
De student begrijpt vaktechnische taal.
De student gebruikt beroepsspecifieke woordenschat.
De student kan communicatietools mee ontwikkelen.
De student heeft inzicht in de aspecten en het verloop van het opmaken van beeldmateriaal voor druk.
Ondersteunen van het bedrijfsbeleid vanuit de marketingcontext. (BM_BMA_12)
De student heeft inzicht in de wisselwerking tussen de marketingfuncties (op vlak van grafische vormgeving) en andere bedrijfsfuncties.
Inhoud
Basis documentbeheer via Bridge
Basisbegrippen en basisprincipes van Indesign: vaktechnische taal, normen en eisen
RGB versus CMYK-kleurruimte
Resolutie: 72dpi versus 300 dpi
Werkgebied verkennen en gereedschap
Opmaken van documenten voor drukwerk en publicaties in Indesign
Linialen, rasters en hulplijnen
Gebruik maken van lagen en masters
Opmaken en plaatsen van tekst: karakter- en alineastijlen, typografie
Correct implementeren van afbeeldingen
Kleurgebruik, kleurstalen, kleurverloop
Een PDF drukklaar maken
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Online studiemateriaal
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Uitrustings- en werkmateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Tussentijdse evaluatie | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Mondeling examen met computer | 100% | |