Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Marktonderzoek: analyse en rapportering


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_5377
Studiepunten 6 Studietijd 180 uur
Opleidingsfase Tweede Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Kint Els

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van:


    • Marktonderzoek 1: Probleemstelling en ontwerp

    • Statistiek

    Eindcompetentie

    BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
    BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Doorgroeiniveau

    Leerresultaten

    De student maakt een datamatrix aan .

    De student verwerkt en analyseert data in de vorm van statistische parameters, frequentietabellen, kruistabellen en multiple responsetabellen.

    De student manipuleert de data met het oog op benodigde analyses(hercoderen, aanmaken nieuwe variabelen, sorteren, selecteren,...).

    De student gebruikt de geschikte procedures en begrippen om de onderzoeksresultaten op significantie te toetsen.

    De student haalt voldoende uit de beschikbare data en stelt zich niet te snel tevreden met de bekomen resultaten, dwz. maakt daar waar nodig gebruik van centrum en/of spreidingsmaten, analyse van verbanden, maakt nieuw samengestelde variabelen aan...

    De student kan de resultaten op juiste wijze interpreteren.

    De student kan de analyses op een geschikte wijze grafisch voorstellen.

    De student verzorgt de grafische voorstellingen.

    De student rapporteert de onderzoeksresultaten op een overzichteijke wijze, gebruik makend van verschillende PC-applicaties.

    De student neemt voldoende maatregelen om de lezer te helpen het schriftelijk gebrachte verhaal te begrijpen en te volgen.

    De student presenteertt de onderzoeksresultaten op een overzichtelijke wijze, gebruik makend van verschillende PC-applicaties.

    De student neemt voldoende maatregelen om de lezer te helpen het mondeling gebrachte verhaal te begrijpen en te volgen.

    De student kan op basis van de bekomen resultaten advies geven naar geschikte marketingacties of verder onderzoek.

    De student kan in teamverband werken.

    De student voert een opdracht uit, rekening houdend met deadlines en in een onderzoeksomgeving met beperkingen, qua infrastructuur, tijd, informatie,....

    Inhoud

    Meetniveaus.

    Univariate analyse.

    Bivariate analyse.

    Rapporteren en presenteren.

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Handboeken

    • Onderzoek met SPSS en EXCEL

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Tussentijdse evaluatie100%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Mondeling examen met computer100%