Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

Strategisch management


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_67
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • De Jonckheere Theophile

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

  • Groepswerk
  • Hoorcollege

Begincompetentie

Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen:


  • Bedrijfsmanagement

  • Logistieke kostprijsberekening & prijsvorming

Eindcompetentie

BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Integratieniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenDoorgroeiniveau
BM_AC_03BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerkenIntegratieniveau
BM_AC_05BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen.Elementair niveau
BM_AC_05.1BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel.Doorgroeiniveau
BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Doorgroeiniveau
BM_AC_09BM_AC_09 - Initiatief nemen.Elementair niveau
BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
BM_BLM_06BM_BLM_06. Relaties met stakeholders ontwikkelen en onderhouden.Elementair niveau
BM_BLM_07BM_BLM_07. Inschatten van de impact van de omgevingsfactoren op het bedrijf.Integratieniveau

Leerresultaten

De student onderscheidt het verschil tussen strategische beslissingen en implementatie van strategie. Hij kan een strategische beslissing voorbereiden via analyse. Vanuit deze analyse een conclusie trekken en een voorstel van strategische aanpak formuleren. Hij/zij is zich bewust van de gevolgen van de voorstellen.

Inhoud

Deel 1 Strategisch denken. Theoretische verkenningen van strategisch management. Wat is strategie? – Waar willen we heen? Missie, visie, doelen, waarden en normen. Waar moeten we heen? Kansen en bedreigingen voor de onderneming – Stakeholdermanagement, waardedistributie en maatschappelijk bewust ondernemen. Waar kunnen we heen? Sterkten, zwakten en competentie van de onderneming – Verdedigbaar concurrentievoordeel. Strategieën ontwerpen, uitvoeren en tijdig bijsturen. Deel 2 Strategisch doen. Routeplan naar een werkbare bedrijfsstrategie. Fase 1 (voorbereiding en teamvorming – inventariseren van de actuele organisatie – omgevingsscan – wat zouden we moeten doen? – evalueren van strategische alternatieve opties) Fase 2 (strategische logica ontwikkelen – actieplannen – missie, waarden, stakeholders – communiceren – meten van performantie)



De studenten passen de aangeleerde technieken toe in een aantal cases die in groep worden uitgewerkt onder begeleiding van de docent.

Studiematerialen

Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

Handboeken

  • Praktijkboek strategie: effectief plannen en uitvoeren

Toledo (Digitale leeromgeving)

  • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

Evaluatie

De student wordt geacht aanwezig te zijn tijdens de onderwijsactiviteiten. Studenten die om gelijk welke reden afwezig zijn, blijven zelf verantwoordelijk voor het compenseren van de gemiste activiteiten door zelfstudie of vrijwillig groepswerk.

Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%
Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting100%