Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Strategisch management
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_67 |
5 |
150 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
Begincompetentie
Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen:
- Bedrijfsmanagement
- Logistieke kostprijsberekening & prijsvorming
Eindcompetentie
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Doorgroeiniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
BM_AC_05 | BM_AC_05 - De interne en externe communicatie ondersteunen en verzorgen, zowel mondeling als schriftelijk, in minstens 3 vooraf gespecificeerde talen. | Elementair niveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiënte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Elementair niveau |
BM_AC_10 | BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes. | Elementair niveau |
BM_AC_11 | BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit. | Elementair niveau |
BM_BLM_06 | BM_BLM_06. Relaties met stakeholders ontwikkelen en onderhouden. | Elementair niveau |
BM_BLM_07 | BM_BLM_07. Inschatten van de impact van de omgevingsfactoren op het bedrijf. | Integratieniveau |
Leerresultaten
De student onderscheidt het verschil tussen strategische beslissingen en implementatie van strategie. Hij kan een strategische beslissing voorbereiden via analyse. Vanuit deze analyse een conclusie trekken en een voorstel van strategische aanpak formuleren. Hij/zij is zich bewust van de gevolgen van de voorstellen.
Inhoud
Deel 1 Strategisch denken. Theoretische verkenningen van strategisch management. Wat is strategie? – Waar willen we heen? Missie, visie, doelen, waarden en normen. Waar moeten we heen? Kansen en bedreigingen voor de onderneming – Stakeholdermanagement, waardedistributie en maatschappelijk bewust ondernemen. Waar kunnen we heen? Sterkten, zwakten en competentie van de onderneming – Verdedigbaar concurrentievoordeel. Strategieën ontwerpen, uitvoeren en tijdig bijsturen. Deel 2 Strategisch doen. Routeplan naar een werkbare bedrijfsstrategie. Fase 1 (voorbereiding en teamvorming – inventariseren van de actuele organisatie – omgevingsscan – wat zouden we moeten doen? – evalueren van strategische alternatieve opties) Fase 2 (strategische logica ontwikkelen – actieplannen – missie, waarden, stakeholders – communiceren – meten van performantie)
De studenten passen de aangeleerde technieken toe in een aantal cases die in groep worden uitgewerkt onder begeleiding van de docent.
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Praktijkboek strategie: effectief plannen en uitvoeren
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
De student wordt geacht aanwezig te zijn tijdens de onderwijsactiviteiten. Studenten die om gelijk welke reden afwezig zijn, blijven zelf verantwoordelijk voor het compenseren van de gemiste activiteiten door zelfstudie of vrijwillig groepswerk.
Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | | Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | |