Lessius Mechelen ects

Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement

B-to-B marketing en aankoopbeleid


Opleiding Bachelor in het bedrijfsmanagement Academiejaar 2011-12
Volgtijdelijkheid op nvt Referentienummer BM_4788
Studiepunten 5 Studietijd 150 uur
Opleidingsfase Derde Programmajaar Creditcontract mogelijk Ja
Examencontract(diploma) mogelijk Ja Examencontract (creditbewijs) mogelijk Ja
Aard Verplicht Quotering Punt op 20
Tolereerbaar Ja Tweede examenkans

Docenten

  • Verstynen Kristel

Onderwijstaal

  • Nederlands

Onderwijsvorm

    Begincompetentie

    Eindcompetenties van de opleidingsonderdelen:


    • Principes marketing

    • Consumentengedrag

    Eindcompetentie

    BM_AC_01BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen.Doorgroeiniveau
    BM_AC_02BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering.Doorgroeiniveau
    BM_AC_04BM_AC_04 - Kritisch evalueren van het eigen functioneren en de werkomgeving en streven naar levenslang leren.Doorgroeiniveau
    BM_AC_06BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie.Integratieniveau
    BM_AC_08BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen.Integratieniveau
    BM_AC_10BM_AC_10 - Handelen vanuit ethische en deontologische principes.Elementair niveau
    BM_AC_11BM_AC_11 - Handelen vanuit duurzaamheidsprincipes en diversiteit.Elementair niveau
    BM_BMA_01BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_02BM_BMA_02. Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_04BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_06BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_08BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen.Doorgroeiniveau
    BM_BMA_12BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext.Elementair niveau

    Leerresultaten

    Werkt volgens geldende principes.




































































    De markt analyseren en interpreteren.



    Voert uit en interpreteert een afnemersanalyse.



    Voert uit en interpreteert een leveranciersanalyse.



    Voert uit en interpreteert een concurrentieanalyse.



    Voert uit en interpreteert een SWOT-analyse (interne en externe omgeving).



    Marktonderzoek uitvoeren en de resultaten interpreteren.



    Verwerkt gegevens van desk research en interpreteert ze tot relevante informatie.



    Maakt de informatie operationeel voor markt-, concurrentie-, omzet- of marketinganalyse.



    Definieert de basisnoden.



    Interpreteert de resultaten.



    Verleent advies voor het marketingbeleid op basis van de resultaten.



    Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen.



    Kiest de juiste tools voor het beheren van product- en dienstenplannen.



    Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen.



    Gebruikt de juiste tools voor het beheren van distributieplannen.



    Ontwikkelt communicatietools mee in functie van de marketingstrategie.



    Heeft grondig inzicht in en anticipeert op interferentie van product-, distributie-, communicatie en prijssystemen.



    Heeft inzicht in beslissingsmodellen van ondernemingen (B-to-B).


    Inhoud

    Koopgedrag van organisaties

    Marketinginformatiesystemen

    Marketingplanning

    Marketingmix

    Studiematerialen

    Meer info op de cursussen- en boekenlijst.

    Cursussen

    • Cursus

    Toledo (Digitale leeromgeving)

    • Online studiemateriaal
    • Opdrachten en studiemateriaal op Toledo

    Evaluatie

    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Schriftelijk examen70%
    Eerste examenkansEerste examenperiode (januari)Opdrachten30%
    Tweede examenkansDerde examenperiode (augustus)Schriftelijk examen100%