Hoofdpagina | Bachelor in het bedrijfsmanagement
Strategisch management & practicum
Bachelor in het bedrijfsmanagement |
2011-12 |
nvt |
BM_4804 |
5 |
150 uur |
Derde Programmajaar |
Ja |
Ja |
Ja |
Verplicht |
Punt op 20 |
Ja |
|
Docenten
Onderwijstaal
Onderwijsvorm
- Hoorcollege
- Practicum
- Oefensessie
Begincompetentie
De competenties aangereikt in de opleidingsonderdelen:
- Bedrijfsmanagement
- Kostprijsberekening en budgettering
- Marketing (jaar 1) en consumentenmarketing
Eindcompetentie
BIO_02 | BIO_02 - Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BIO_03 | BIO_03 - Een strategisch communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BIO_04 | BIO_04 - Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BIO_05 | BIO_05 - Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_01 | BM_AC_01 - Kwaliteitsvol handelen door problemen o.m. flexibel, creatief en nauwkeurig op te lossen. | Elementair niveau |
BM_AC_02 | BM_AC_02 - Opbouwen van een kwaliteitsvolle redenering. | Integratieniveau |
BM_AC_03 | BM_AC_03 - Informatie verwerven en verwerken | Integratieniveau |
BM_AC_05.1 | BM_AC_05.1 - Op een genuanceerde en efficiƫnte manier met alle stakeholders mondeling communiceren in het Nederlands en op een behoorlijke manier in het Frans/Engels/Duits of Spaans of Chinees, rekening houdend met culturele verschillen, nationaal en internationaal, formeel en informeel. | Elementair niveau |
BM_AC_06 | BM_AC_06 - Samenwerken als lid van een team en van de organisatie. | Elementair niveau |
BM_AC_07 | BM_AC_07 - Leidinggevende taken opnemen in het kader van projectmanagement. | Doorgroeiniveau |
BM_AC_08 | BM_AC_08 - Klantgericht denken en handelen. | Elementair niveau |
BM_AC_09 | BM_AC_09 - Initiatief nemen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_01 | BM_BMA_01. De markt analyseren en interpreteren. | Integratieniveau |
BM_BMA_03 | BM_BMA_03 - Positioneringsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Elementair niveau |
BM_BMA_04 | BM_BMA_0 Product- en dienstenbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_05 | BM_BMA_05. Distributiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_06 | BM_BMA_06. Communicatiebeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_07 | BM_BMA_07. Prijsbeleid uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_08 | BM_BMA_08. Marketingstrategie uitwerken en mee bepalen. | Doorgroeiniveau |
BM_BMA_12 | BM_BMA_12 - Ondersteunen van het bedrijfsbeleid binnen de marketingcontext. | Doorgroeiniveau |
Leerresultaten
De studenten worden geconfronteerd met het nemen van beslissingen in bedrijfscontext, specifiek in een commerciële of marketingafdeling.
Ze moeten zelf een strategische beslissing kunnen situeren, inzien hoe ze een strategische keuze kunnen maken en hoe ze aan de hand van analyse de beslissingskeuze kunnen verbeteren.
Dit gebeurt in groep, zodat ook het belang van overleg wordt uitgewerkt.
Het belang van analyse is hierbij cruciaal en ook het trekken van de conclusies vanuit deze analyses is belangrijk.
Inhoud
1.Marketingplanning, waarom?
2.Marketingplanning, de start?
3.De externe analyse
4.De interne analyse
5.De SWOT-analyse
6.De strategische keuze
7.Tactische en operationele planning
Cases en toepassingen
Studiematerialen
Meer info op de cursussen- en boekenlijst.
Handboeken
- Sales Management
- Zo maak je een...marketingplan
Toledo (Digitale leeromgeving)
- Opdrachten en studiemateriaal op Toledo
Evaluatie
Schriftelijke gedeelte: kennisvragen over de leerstof uit het handboek.
Mondeling gedeelte: toelichting van de door de student in groep opgeloste cases.
Studenten 3BIO lossen cases op uit een internationale bedrijfssituatie; deze cases worden ook uitgewerkt in het Engels, eventueel samen met studenten uit het internationale programma om studenten te laten samenwerken met collega's uit andere landen.
Eerste examenkans | Eerste examenperiode (januari) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | | Tweede examenkans | Derde examenperiode (augustus) | Schriftelijk examen met mondelinge voortzetting | 100% | |